Kiinteistöautomaatiotöiden laskutyöperusteita koskeva puitesopimus 2017-2018
Kiinteistöautomaatiotyöt, puitejärjestely 1.4.2017- 31.3.2019
Päätös
Teknisen palvelun päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan tekemään kiinteistöautomaatiotöiden puitesopimukset 1.4.2017 - 31.3.2019 väliseksi ajaksi jäljempänä mainituin ehdoin seuraavien kuuden (6) järjestyksessä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
- Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy
- Eco-Paronen Oy
- IKV Kiinteistötekniikka Oy
- Schneider Electric Finland Oy
- Are Oy
- Assemblin Automation Oy
Lautakunta päätti oikeuttaa Staran osastot tilaamaan em. puitesopimusurakoitsijoilta kiinteistöautomaatiotöitä sopimuskauden aikana tarpeen mukaan. Hankinnan ennakoitu arvo optiokaudet mukaan lukien on 1 500 000 euroa (alv 0 %).
Lisäksi lautakunta päätti oikeuttaa Staran rakennustekniikan yksikönjohtajan päättämään mahdollisen kahden (2) vuoden option käyttöönotosta, vuoden kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Puitesopimus on määräaikainen. Sopimus alkaa 1.4.2017 edellyttäen, että sitä koskeva hankintapäätös on tehty ja sopimus on molempien osapuolien toimesta allekirjoitettu. Sopimus päättyy 31.3.2019.
Staran työmaille tilataan sopimuskautena lukitustöitä lisäksi myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.
Hankintamenettely käynnistetään edullisuusjärjestys huomioon ottaen sen toimittajan kanssa, jolla on parhaat edellytykset toteuttaa työt tilaajan määrittelemässä aikataulussa. Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, muutoksenhakuohjeineen ja liitteineen Staran rakennustekniikalle, jonka tulee huolehtia päätöksen tiedoksiannosta asianosaisille.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus ja Helsingin kaupungin rakentamispalvelu (Stara) teettävät rakennusten kiinteistöautomaatiojärjestelmien rakentamiseen, uudistamiseen ja korjaamiseen liittyviä töitä. Työt kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin ylläpitämiin julkisiin rakennuksiin ja kiinteistöihin.
Hankinta tehdään em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.3.2019 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä tuntiveloitus- ja yksikköhintoina sekä tarvikealennusprosentteina 31.12.2018 saakka.
Hankintarenkaan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana yhteensä 5 500 000 euroa. Staran tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan tästä arvonlisäverottomana yhteensä 1 500 000 euroa. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan enintään kuusi (6) toimittajaa, joiden kanssa tehdään puitesopimusluonnoksen mukainen puitesopimus, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Hankintarenkaan jäsenet tekevät hankinnasta omat hankintapäätökset ja puitejärjestelyn piiriin valittujen sopimustoimittajien kanssa erikseen omat saman sisältöiset sopimukset.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista (348/2007). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää rakennusurakkaa koskeva hankintailmoitus ”Kiinteistöautomaatiotöiden laskutyöperusteet, puitejärjestely 2017 - 2018” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HIL- MA:ssa 7.10.2016.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kiinteistöviraston tilakeskuksen käyt- tämän sähköisen tarjouspalvelun Internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien tarjoajien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksina 1 - 7 oli, että tarjoajan on täytettävä kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet sekä pyydettäessä toimitettava kaikki niitä koskevat todistukset ja selvitykset tai että tämän tuli olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot olivat hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Teknisen ja ammatillisen pätevyytensä osoittamiseksi tarjoajan tulee esittää referenssikohteina vähintään kolme (3) vuonna 2013 tai sen jälkeen valmistunutta kiinteistöautomaatiojärjestelmien rakentamiseen, uusimiseen tai korjaamiseen liittyvää urakkaa, joissa tarjoajan oman työn osuus on ollut vähintään 60 %.
Tarjoavan yrityksen palveluksessa tulee olla vähintään yksi (1) nimetty vastuullinen henkilö, jonka kanssa sovitaan tilattavista töistä. Nimetyllä henkilöllä tulee olla vähintään viiden (5) vuoden työkokemus kiinteistöautomaatiojärjestelmien rakentamis- ja/tai uudistamistehtävistä sekä korjaus-tehtävistä. Lisäksi nimetyltä henkilöltä edellytetään hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa.
Muina vaatimuksina tarjoajan tulee sitoutua huolehtimaan siitä, että sen työmailla toimivilla henkilöillä on voimassa olevat työturvallisuuskortit ja kuvalliset henkilötunnisteet, sekä siitä, että työmailla työskentelevistä henkilöistä ylläpidetään tarjouspyynnön mallin mukaista kulkulupaluetteloa, sekä siitä, että kiinteistöviraston tilakeskuksen tilaamissa yli 12 000 euron (alv. 0 %) arvoisissa toimeksiannoissa tarjoajalla tulee olla käytössä sähköinen kulunseurantajärjestelmä.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 17.11.2016 klo 12.00, mennessä tarjouksen jätti yhdeksän (9) yritystä.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä kiinteistöviraston tilakeskuksessa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Kaikkien tarjoajien tarjoukset täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyyntö on nähtävänä kiinteistöviraston tilakeskuksessa.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen alin hinta.
Tarjousten keskinäisessä vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat kolmesta kohderyhmästä:
Kohderyhmä 1: Tuntiveloitushinnat (max. 60 p.)
Kohderyhmä 2: Tarvikealennusprosentit (max. 15 p.)
Kohderyhmä 3: Yksikköhinnat (max. 25 p.)
Tarjousten pisteet muodostuvat siten, että kohderyhmien (1, 2 ja 3) parhaat yhteenlasketut pisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjoajien tarjousten (y) pisteet lasketaan kaavalla y / x * 100.
Pisteiden laskentapa on esitetty tarkemmin liitteenä nro 1 olevassa vertailu-taulukossa.
Puitesopimukseen valitaan kumppanit yhteispistemäärän järjestyksen mukaisessa edullisuusjärjestyksessä korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.
Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta
Tilaaja voi antaa toimeksiannon soveltuvimmaksi katsomalleen sopimustoimittajalle, mikäli hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankintalaissa tarkoitetun kansallisen kynnysarvon tai jos hankintalaissa tarkoitetut suorahankintaa (suorahankinta ja suorahankinta lisätilauksissa) koskevat perusteet täyttyvät.
Muissa toimeksiannoissa tilaaja tekee tilauksia sopimustoimittajilta ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Sijoittumisjärjestyksestä voidaan kuitenkin poiketa silloin, kun toimeksiantoon liittyy erityisosaamistarpeita tai voidaan hyödyntää jonkun sopimustoimittajan aiempaa kokemusta toimeksiannon kohteesta. Lisäksi tilauksia tehdessä otetaan huomioon toimittajan tiedossa olevan kapasiteetin riittävyys kyseisen tehtävän suorittamiseen. Kuhunkin tehtävään valitaan tehtävän kannalta sopivin ja hyväksytyistä sopimustoimittajista kaupungin kannalta kulloinkin kokonaistaloudellisesti edullisin.
Tilaajalla on oikeus myös kilpailuttaa kattohinnat puitesopimuksen sisällä valitsemiensa toimittajien kanssa.
Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään enintään 6 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Staran rakennustekniikka esittää, että kiinteistöautomaatiotöiden puitejärjestelyn piiriin valitaan kuusi (6) sopimustoimittajaa.
Vertailuhinnaltaan edullisimmat tarjoukset ovat edullisuusjärjestyksessä seuraavalla kuudella (6) yrityksellä:
- Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy
- Eco-Paronen Oy
- IKV Kiinteistötekniikka Oy
- Schneider Electric Finland Oy
- Are Oy
- Assemblin Automation Oy
Kiinteistövirasto Tilakeskus Tilakeskuksen päällikkö 31.01.2017 § 10
Päätös
Tilakeskuksen päällikkö päätti hyväksyä kiinteistöautomaatiotöiden laskutyöperusteita koskevan puitesopimuksen (2017 - 2018) siirron Assemblin Automation Oy:ltä (Y-tunnus 2228537-7) yhtiön sulautumisen johdosta Assemblin Oy:lle (Y-tunnus 2064618-3) ja allekirjoittaa sitä koskevan sopimuksen.
Päätöksen perustelut
Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus kilpailutti kiinteistöautomaatiotöiden laskutyöperusteita koskevan puitesopimuksen vuosiksi 2017 - 2018, 30.9.2016 päivätyllä tarjouspyynnöllä. Kiinteistölautakunta oikeutti päätöksellä 1.12.2016 (§ 479) kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön tekemään puitesopimuksen Assemblin Automation Oy:n kanssa.
Assemblin Automation Oy ilmoitti 17.1.2017 tilakeskukselle sulautumisesta, jonka mukaan Assemblin Automation Oy on sulautunut Assemblin Pipline Renovation Oy:n, Assemblin Finland Oy:n ja Assemblin Prefabricate Oy:n kanssa Assemblin Oy:ksi, joka jatkaa Assemblin Automation Oy:n nykyistä toimintaa. Sulautumisen täytäntöönpano on rekisteröity 31.12.2016. Kyseessä on tytäryhtiösulautuminen. Toimittaja pyysi siirtämään puitesopimuksen liiketoimintaa jatkavalle yhtiölle.
Hankintalain 136 §:n 2 momentin mukaan hankintasopimukseen ja puitejärjestelyyn voidaan tehdä muutos ilman uutta hankintamenettelyä, jos alkuperäinen sopimuskumppani korvataan uudella sopimuskumppanilla, jos alkuperäisen sopimuskumppanin asema siirtyy yhtiön rakennejärjestelyjen, yritysostojen, sulautumisten ja määräysvallan muutosten seurauksena kokonaan tai osittain toiselle toimittajalle, joka täyttää alun perin vahvistetut laadulliset soveltuvuusvaatimukset edellyttäen, ettei tästä aiheudu muita olennaisia muutoksia sopimukseen eikä tällä pyritä kiertämään tämän lain soveltamista.
Hankintailmoituksen liitteenä olleen sopimusluonnoksen 24. kohdan, Sopimuksen siirto, mukaan tilaaja voi antaa suostumuksen sopimuksen siirtoon esimerkiksi silloin, jos alkuperäisen sopimuskumppanin asema siirtyy rakennejärjestelyn, yritysoston, sulautumisen, jakautumisen, määräysvallan muutoksen tai maksukyvyttömyyden seurauksena kokonaan tai osittain toiselle toimittajalle, joka täyttää alun perin vahvistetut laadulliset soveltuvuusvaatimukset, edellyttäen, ettei tästä aiheudu muutoksia sopimukseen.
Assemblin Oy (Y-tunnus 2064618-3) on merkitty kaupparekisteriin 31.12.2016. Yrityksen ilmoituksen mukaan entisten tytäryhtiöiden sopimukset siirtyivät Assemblin Oy:lle 1.1.2017 alkaen.
Lisäksi toimittajaa pyydettiin osoittamaan, että esitetty siirronsaaja täyttää tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset tarjouspyynnössä esitetyllä tavalla.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen tarkastuksessa todettiin, että esitetty siirronsaaja täyttää alkuperäisessä tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset. Sopimuksen siirtämiselle ei ole tilakeskuksen tiedossa olevia esteitä.
Sopimuksen siirto toimittajan liiketoimintaa jatkavalle yhtiölle voidaan hyväksyä edellyttäen, ettei sopimusta muuteta muuten kuin toimittajan ja sen edustajan yksilöintitietojen sekä laskutusosoitteen osalta. Koska hankintapäätöksen mukaista sopimusta ei ole vielä tehty, sopimus allekirjoitetaan Assemblin Oy:n kanssa.
Lisätiedot
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
Kiinteistölautakunta 01.12.2016 § 479
Päätös
Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön tekemään kiinteistöautomaatiotöiden puitesopimukset 31.12.2018 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavan edullisuusjärjestyksessä tarjoushinnaltaan edullisimman tarjouksen tehneen kuuden (6) yrityksen kanssa:
- Helsingin LVIS Säätölaitepalvelu Oy
- Eco-Paronen Oy
- IKV Kiinteistötekniikka Oy
- Schneider Electric Finland Oy
- Are Oy
- Assemblin Automation Oy.
Edelleen kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa optiokausien käyttöönoton päätöksentekovaiheessa toimivaltaisen toimielimen tai viranhaltijan päättämään kahden (2) optiovuoden mahdollisesta käyttöönotosta yhdeksi (1) vuodeksi kerrallaan. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.
Puitesopimukset tehdään seuraavin ehdoin:
Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.1.2017 ja, kun molemmat osapuolet ovat sen allekirjoittaneet. Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus allekirjoittaa sopimuksen aikaisintaan, kun hankintalain (348/2007) 77 §:n mukainen odotusaika on kulunut, hankintapäätös on lainvoimainen ja mahdolliset sopimuksen liitteeksi tarvittavat todistukset ja selvitykset on toimitettu tilaajalle. Sopimus päättyy 31.12.2018.
Kiinteistöviraston tilakeskuksen tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana yhteensä 4 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optio-vuodet 1+1.
Tilaaja voi antaa toimeksiannon soveltuvimmaksi katsomalleen sopimustoimittajalle, mikäli hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankintalaissa tarkoitetun kansallisen kynnysarvon tai jos hankintalaissa tarkoitetut suorahankintaa (suorahankinta ja suorahankinta lisätilauksissa) koskevat perusteet täyttyvät.
Muissa toimeksiannoissa tilaaja tekee tilauksia sopimustoimittajilta ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Sijoittumisjärjestyksestä voidaan kuitenkin poiketa silloin, kun toimeksiantoon liittyy erityisosaamistarpeita tai voidaan hyödyntää jonkun sopimustoimittajan aiempaa kokemusta toimeksiannon kohteesta. Lisäksi tilauksia tehdessä otetaan huomioon toimittajan tiedossa olevan kapasiteetin riittävyys kyseisen tehtävän suorittamiseen. Kuhunkin tehtävään valitaan tehtävän kannalta sopivin ja hyväksytyistä sopimustoimittajista kaupungin kannalta kulloinkin kokonaistaloudellisesti edullisin.
Tilaajalla on oikeus myös kilpailuttaa kattohinnat puitesopimuksen sisällä valitsemiensa toimittajien kanssa.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja palveluntuottajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille toimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Sopimusehtojen mukaan tilaajan mahdollisessa uudelleen organisoitumistilanteessa puitesopimus vastuineen ja velvoitteineen siirtyy automaattisesti tilaajan toimintoja jatkavalle organisaatiolle.
Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.
Esittelijä
Lisätiedot
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 84081
Sari Hilden, kiinteistöpäällikkö, puhelin: 310 40315
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 43148
Päätös tullut nähtäväksi 24.03.2017
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin teknisen palvelun lautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630