Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Ympäristölupa, elektroniikkaromun käsittelytoiminta Sienitie 46, DP Recycling Oy, ESAVI

HEL 2016-011160
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 151 §

DP Recycling Oy, uhkasakon tuomitseminen maksettavaksi

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa liittyen DP Recycling Oy:lle annetun uhkasakolla tehostetun määräyksen noudattamatta jättämiseen.

Päätökseen velvoitettu

DP Recycling Oy, Sienitie 46, 00760 HELSINKI
Y-tunnus 2557313-9

Tuomitsemisen perusteena oleva päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätös 27.4.2018 (87 §). Päätös on lainvoimainen.

Tausta ja asian käsittely

DP Recycling Oy:llä on jätelain (646/2011) 100 §:n mukaisen jätehuoltorekisterimerkinnän (27.8.2014, muutos 20.1.2015) mukaan lupa ottaa vastaan katalysaattoreita, värimetalleja, akkuja ja paristoja. Toukokuussa 2016 tehdyllä tarkastuksella ja kaikilla sen jälkeen tehdyillä tarkastuksilla ovat Helsingin kaupungin ympäristötarkastajat, Uudenmaan ELY-keskuksen tarkastajat ja Etelä-Suomen aluehallintoviraston tarkastajat todenneet, ettei toiminta ole jätelain 100§:n mukaista jätteen keräystoimintaa vaan ympäristöluvanvaraista jätteen ammattimaista keräys- ja käsittelytoimintaa. Nykyinen toimipaikka ei sovellu tämän laatuiseen toimintaan, koska voimassa olevassa asemakaavassa toimipaikka on ympäristöhäiriöitä aiheuttamattomien teollisuusrakennusten korttelialueella. Asemakaavamääräyksen mukaan tontille ei saa sijoittaa laitosta, joka aiheuttaa ympäristöön hajua tai muuta ilman pilaantumista tai josta aiheutuva melutaso ylittää asumiseen varatun korttelialueen puoleisella rajalla 55 dB (A). Tonttia ei saa myöskään käyttää ympäristöä rumentavaan ja häiritsevään varastointiin. Lähimmät asuinrakennukset sijaitsevat laitoksen välittömässä läheisyydessä Sienitien toisella puolella. Voimassa olevan rakennusluvan mukaan hallin piha-alueella sijaitsevat kiinteistön parkkipaikat ja jäteaitaus. Rakennusvalvontapalvelut-yksikkö on 15.9.2017 ympäristölupahakemuksesta antamassaan lausunnossa katsonut, että mikäli kiinteistön pihan käyttö ja toiminta olennaisesti ja jatkuvasti poikkeaa tästä ja siitä aiheutuu melua, hajua tms. sitä ei voida tulkita kaavamääräyksessä esitetyksi ympäristöhäiriötä aiheuttamattomaksi toiminnaksi. Etelä-Suomen aluehallintovirasto hylkäsi ympäristölupahakemuksen kaavan vastaisena joulukuussa 2017. Päätös on lainvoimainen.

Ympäristö- ja lupajaosto kielsi päätöksessään 27.4.2018 DP Recycling Oy:tä harjoittamasta ympäristöluvanvaraista toimintaa ilman voimassa olevaa ympäristölupaa ja asetti tämän kiellon tehosteeksi 100 000 euron uhkasakon. Toiminnanharjoittajalle annettiin 1 kk määräaika päätöksen tiedoksisaannista saattaa toiminta sallitulle tasolle. Määräaika päättyi 23.6.2018. Tarkastuksessa 28.6.2018 todettiin, että toiminta jatkuu edelleen ympäristöluvanvaraisena jätteen ammattimaisena tai laitosmaisena keräys– ja käsittelytoimintana kiellosta ja asetetusta uhkasakosta huolimatta.

Kuuleminen

DP Recycling Oy:tä on kuultu 6.7.2018 päivätyllä kirjeellä mahdollisen uhkasakon maksuun tuomitsemisesta sekä siitä, miksei päävelvoitetta ole noudatettu. Kuulemiskirje toimitettiin haastetiedoksiantona 6.7.2018. Vastineen antamisen määräaika oli 20.7.2018.

DP Recycling Oy haki ja sai vastineen toimittamiseen lisäaikaa 1.8.2018 asti. Tuolloin saapuneessa vastineessa katsotaan, että yhtiö on noudattanut Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 27.4.2018 antamaa päävelvoitetta. Yhtiö ei katso toimintansa olevan ympäristöluvanvaraista ammattimaista jätteiden keräys- ja käsittelytoimintaa. Näin ollen yhtiö katsoo, että uhkasakkoa ei tule tuomita maksettavaksi. Vastineessa esitetään, että yhtiö on päätöksen 27.4.2018 antamisen jälkeen mm. luopunut kaapeleiden kuorimisesta, luopunut metalligiljotiinista eikä yhtiöllä ei ole koneita tai muita laitteita. Siinä todetaan myös, että yritys käyttää toiminnassa trukkia, vaakaa, lavoja ja konetta, jolla saa renkaan irrotettua vanteelta ja pienoistraktoria, joka on varustettu etukuormaimella. Lisäksi yrityksellä on oma rekka jätteiden kuljetusta varten. Lausuman mukaan rengaskonetta käytetään kuitenkin vain yhtiön ja sen työntekijöiden autojen renkaiden käsittelyyn eikä yritys ota vastaan romurenkaita. Lausumassa esitettiin myös joitain tiloissa säilytettäviä laitteita ja tavaroita, jotka eivät ole DP Recycling Oy:n omaisuutta.

Päätös uhkasakon tuomitsemisesta maksettavaksi

Koska DP Recycling Oy ei ole noudattanut edellä mainittua päävelvoitetta, ympäristö- ja lupajaosto tuomitsee asetetun uhkasakon (100 000 euroa) DP Recycling Oy:n maksettavaksi.

Perustelut

Uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta. Uhkasakkolain 11 §:n mukaan uhkasakko voidaan tuomita asetettua pienempänä, jos päävelvoitetta on olennaiselta osalta noudatettu tai velvoitetun maksukyky on merkittävästi alentunut taikka uhkasakon määrän alentamiseen on muu perusteltu syy.

Neuvonnasta, kehotuksista, kiellosta ja asetetusta uhkasakosta huolimatta DP Recycling Oy jatkaa ympäristönsuojelulain vastaista toimintaa. Toimintaa ei ole saatettu jätehuoltorekisterimerkinnän mukaiseksi vaan se on toiminnan luonne ja laajuus, käsiteltävät jätemäärät ja niiden laatu (huomattavat määrät myös vaarallista jätettä) sekä kertavaraston suuruus huomioon ottaen edelleen ympäristöluvanvaraista jätteen laitosmaista tai ammattimaista keräys- ja käsittelytoimintaa. Toimipaikassa suoritetuissa tarkastuksissa sekä ennen että ympäristö- ja lupajaoston antaman kiellon jälkeen on todettu, että jätteitä käsitellään alustavaa lajittelua laajamittaisemmin, käsittelyssä käytetään eri työvaiheita ja jätteitä siirretään koneellisesti. Jätteitä otetaan vastaan huolimatta siitä, että kertavaraston määrä on ylittänyt merkittävästi ympäristö- ja lupajaoston päätöksessä määritellyn tason. Lisäksi toimipaikassa on dokumentoitu toistuvasti jätejakeita, joita yrityksellä ei ole lupa jätehuoltorekisterimerkinnän mukaisesti ottaa vastaan. Tilanne oli edellä kuvatun kaltainen myös tarkastuksilla 28.6.2018 ja 17.8.2018 sekä kuulemiskirjettä
vietäessä 6.7.2018.

Tarkastuksilla todettuihin romurenkaiden määriin nähden vastineessa esitettyä selitystä ei voida pitää uskottavana. Vastineessa esitetyillä, jollekin kolmannelle osapuolelle kuuluvilla tavaroilla ja laitteilla ei ole vaikutusta toimintakokonaisuutta arvioitaessa.

DP Recycling Oy:n harjoittama toiminta nykyisessä toimipaikassa on voimassa olevan asemakaavan vastaista.

DP Recycling Oy ei ole noudattanut päävelvoitetta eikä esittänyt sen noudattamatta jättämiseen pätevää syytä. Uhkasakkoa ei ole syytä tuomita asetettua pienempänä, koska toimintaa ei ole olennaisesti muutettu. Yritys ei ole myöskään osoittanut selkeätä pyrkimystä noudattaa annettua kieltomääräystä eikä esittänyt muuta syytä, esimerkiksi yrityksen maksukyvyn alentumista tai muuta perusteltua syytä uhkasakon määrän alentamiseen. Kyseessä on jätealan yritys, jonka liikevaihto vuoden 2016 jälkeen kasvanut selkeästi, yrityksellä on työntekijöitä ja omaa kuljetuskalustoa ja se harjoittaa romumetallin vientiä ulkomaille.

Näistä seikoista johtuen asetettu uhkasakko (100 000 euroa) on tarpeen tuomita maksettaviksi.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Ympäristö- ja lupajaoston päätös 27.4.2018 (87 §)
Pöytäkirja tarkastuksesta 28.6.2018
Kuulemiskirje 6.7.2018
Vastine kuulemiseen 1.8.2018

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan saantitodistuksella. Päätöksen ohessa toimitetaan tilisiirtolomake uhkasakon maksua varten.

Sovelletut oikeusohjeet

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 190 §, 191 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §
Uhkasakkolaki (1113/1990) 10 §, 11 §, 19 §, 22 §, 23 § ja 24 §

Muutoksenhaku

Muutoksenhakuohje Vaasan hallinto-oikeudelle on liitteenä.

Käsittely

Päivi Kippo-Edlund: Kappaleen 10 viimeinen lause muutetaan muotoon: Tilanne oli edellä kuvatun kaltainen myös tarkastuksilla 28.6.2018 ja 17.8.2018 sekä kuulemiskirjettä vietäessä 6.7.2018.

Esittelijä

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Lisätietojen antaja

Leena Terhemaa, ympäristötarkastaja, puhelin: +358 9 310 32032

leena.terhemaa@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Kieltomääräys ja uhkasakon asettaminen
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuspöytäkirja 28.6.2018
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Kuuleminen uhkasakon tuomitsemisesta
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Vastine 1.8.2018
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Vastineen 1.8.2018 liite
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.