Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Oikaisuvaatimus liikennesuunnittelupäällikön päätöksestä Vahakujan pysäköintikiellosta

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-001632
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 159 §

Oikaisuvaatimus liikennesuunnittelupäällikön päätöksestä Vahakujan pysäköintikiellosta

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä Asunto Oy Vahakuja 4-6 tekemän oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Liikennesuunnittelupäällikkö on päättänyt 17.02.2017 § 34 kieltää pysäköinnin Vahakujalta. Pysäköintikieltoon on päädytty, jotta voidaan varmistaa pelastus- ja huoltoliikenteen esteetön kulku kadun poikkeuksellisen kapealla ajoradalla.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan pysäköintikiellon poistamista turhana. Pysäköintikiellolla ei koeta olevan toivottua vaikutusta kadun pysäköinti- ja liikenneturvallisuustilanteeseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä esittää, että Vahakujan alkuun olisi tullut ehdottaa ”Pihakatu” tai ”Kävelykatu” - liikennemerkkiä.

Päätöksen perustelut

Vahakujan katualueen leveys on 5,5 metriä ja sen ajorata on noin 4 metriä leveä. Katu on noin 75 metriä pitkä päättyvä tonttikatu, joka kuuluu 30 km/h nopeusrajoitusalueeseen. Palautteessa, jonka nojalla valituksenalaisen päätöksen mukaiseen ratkaisuun päädyttiin, on todettu, että ”Vahakujalle pysäköidään jatkuvasti ja estetään pihaan ajo sekä pihoista ajaminen. Pysäköinti sulkee käytännössä pelastustien.” Tähän ongelmaan on päätöksellä vastattu asettamalla kadun alkuun ”Pysäköintikieltoalue” - liikennemerkki, jotta voidaan varmistua siitä, ettei kapealla kadulla estetä pelastuskaluston ja huoltoajoneuvojen liikkumista ja että pysäköinninvalvonta pystyy valvomaan helpommin kadun pysäköintiä.

Asemakaavassa Vahakuja on yleiselle liikenteelle varattua katualuetta, jonkä päädyssä on kapeampi yleiselle jalankululle ja pyöräilylle varattu osa. Koska Vahakuja ei ole asemakaavassa pihakatu, ei sitä myöskään lähtökohtaisesti merkitä pihakaduksi. Uudet pihakadut suunnitellaan asemakaavoitustyön yhteydessä ja ne merkitään asemakaavaan.

Pihakatua ei muodosteta asettamalla vain "Pihakatu"- liikennemerkki kadun alkuun. Vanhojen asuntoalueiden tavallisesta tonttikadusta muodostettavan pihakadun pitää sekä rakenteellisesti että tunnelmaltaan erota alueen muista kaduista. Vanhat kapeat tonttikadut (katualueen leveys alle 7 metriä) eivät kuitenkaan yleensä sovellu pihakaduiksi edes saneerauksen tai uudelleenrakentamisen yhteydessä, koska sinne ei pystytä katualueen kapeuden takia toteuttamaan pihakadun tunnelman kannalta olennaisia rakenteita (aukiot, istutukset, kavennukset, oleskelupaikat), jotka kuuluvat pihakadun luonteeseen. Myös kävelykadut osoitetaan asemakaavassa ja niiden rakentamisessa noudatetaan pitkälti samoja periaatteita kuin pihakaduissa. Näillä perusteluilla Vahakujaa ei merkitä piha- tai kävelykaduksi. Alueen tutkinnan ja maastokatselmuksen yhteydessä ei ole havaittu sellaisia liikenneturvallisuusongelmia, jotka vaatisivat muita toimenpiteitä Vahakujalla tai sen välittömässä lähiympäristössä.

Sovelletut lainkohdat

Tieliikennelaki (267/1981) 27 §, 28 § 2-kohta.

Pelastuslaki (379/2011) 11 §.

Lopputulos

Edellä esitettyjen seikkojen nojalla kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta liikennesuunnittelupäällikön päätöstä olisi muutettava tai joiden johdosta päätös olisi kumottava.

Esittelijä

vs. kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Silja Hyvärinen

Lisätietojen antaja

Juha Ruonala, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37416

juha.ruonala@hel.fi