Hankinta, LVIA-tekniset kuntotutkimus- ja asiantuntijapalvelut, puitejärjestely 2017-2019, (Kiinteistövirasto), Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2017-002240
Asialla on uudempia käsittelyjä
2. / 205 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalveluiden puitejärjestely 2017 - 2019

Kiinteistölautakunta

Päätös

A

Kiinteistölautakunta päätti sulkea pois tarjouskilpailusta KJ-Ilmastointi Oy:n tarjouksen, koska se ei täyttänyt vähimmäisvaatimuksia vastaavan kuntotutkijan ja malliraportin osalta.

B

Kiinteistölautakunta päätti sulkea pois tarjouskilpailusta A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n tarjouksen, koska se ei täyttänyt vähimmäisvaatimuksia malliraportin osalta.

C

Kiinteistölautakunta päätti sulkea pois tarjouskilpailusta Raksystems Insinööritoimisto Oy:n tarjouksen, koska se ei täyttänyt vähimmäisvaatimuksia malliraportin osalta.

D

Kiinteistölautakunta päätti oikeuttaa kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikön tekemään LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelujen puitesopimukset 30.6.2019 saakka jäljempänä mainituin ehdoin seuraavan kolmen (3) järjestyksessä kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneen yrityksen kanssa:

  1. Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy
  2. Wise Group Finland Oy
  3. WSP Finland Oy.

Edelleen mahdollisesta kahden (2) optiovuoden käyttöönotosta, yhdeksi vuodeksi kerrallaan, päättää päätöksentekovaiheessa toimivaltainen toimielin tai viranhaltija. Sopimuksen enimmäiskesto on kuitenkin yhteensä enintään neljä (4) vuotta; 2+1+1.

Puitesopimukset tehdään seuraavin ehdoin:

Puitesopimus on määräaikainen. Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.7.2017 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kiinteistöviraston tilakeskus ja HKR-Rakennuttaja tekevät sopimuskumppaneiden kanssa yhteiset sopimukset ja allekirjoittavat ne aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen sekä mahdolliset sopimuksen liitteeksi tarvittavat todistukset ja selvitykset on toimitettu tilaajalle. Sopimus päättyy 30.6.2019.

Kiinteistöviraston tilakeskuksen ja HKR-Rakennuttajan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana yhteensä 5 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat optiovuodet, 1+1.

Tilaaja voi antaa toimeksiannon soveltuvimmaksi katsomalleen sopimustoimittajalle, mikäli hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankintalaissa tarkoitetun kansallisen kynnysarvon tai jos hankintalaissa tarkoitetut suorahankintaa (suorahankinta ja suorahankinta lisätilauksissa) koskevat perusteet täyttyvät.

Muissa toimeksiannoissa tilaaja tekee tilauksia sopimustoimittajilta ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Sijoittumisjärjestyksestä voidaan kuitenkin poiketa silloin, kun toimeksiantoon liittyy erityisosaamistarpeita tai voidaan hyödyntää jonkun sopimustoimittajan aiempaa kokemusta toimeksiannon kohteesta. Lisäksi tilauksia tehdessä otetaan huomioon toimittajan tiedossa olevan kapasiteetin riittävyys kyseisen tehtävän suorittamiseen. Kuhunkin tehtävään valitaan tehtävän kannalta sopivin ja hyväksytyistä sopimustoimittajista kaupungin kannalta kulloinkin kokonaistaloudellisesti edullisin.

Puitesopimus ei velvoita tilaajaa ostamaan palveluja palveluntuottajalta. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille toimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.

Helsingin kaupunki uudistaa 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovutaan ja virastoja yhdistetään laajemmiksi toimialoiksi. Tämä hankintakokonaisuus tulee kaupunkiympäristön toimialan käyttöön.

Kaupunkiympäristön toimialaan tullaan yhdistämään kaupungin uudessa johtamisjärjestelmässä kaupungin nykyisestä organisaatiosta kaupunkisuunnitteluvirasto, rakennusvirasto, kiinteistövirasto, rakennusvalvontavirasto, asuntotuotantotoimisto, ympäristökeskus, Helsingin tukkutori, pelastuslaitos ja HKL-liikelaitos.

Tilaajan uudelleenorganisoitumistilanteessa sopimus vastuineen ja velvoitteineen siirtyy automaattisesti tilaajan toimintoja jatkavalle organisaatiolle.

Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Puitesopimukseen perustuvat hankinnat

Helsingin kaupungin kiinteistöviraston tilakeskus, Helsingin kaupungin rakennusviraston HKR-Rakennuttaja ja Kiinteistö Oy Helsingin Toimitilat teettävät LVIA-teknisiä kuntotutkimus- ja asiantuntijatehtäviä kiinteistöihin sisäilmaongelmien selvittämiseksi. LVIA-tekniset kuntotutkimukset sisältävät mm. ilmanvaihtotekniset, ilmanvaihto- ja rakennusautomaatiotekniset ja LVV-tekniset kuntotutkimukset sekä lämmitysjärjestelmän kuntotutkimukset. LVIA-tutkimukset voivat sisältää myös mm. kiinteistön lämpöolosuhteiden ja ilmanvaihdon riittävyyden tutkimukset mm. hiilidioksidipitoisuusmittauksin. Toimeksiantoihin voidaan sisällyttää myös tutkimuksiin liittyviä korjaussuunnittelutehtäviä. Tehtävät kohdistuvat pääasiassa Helsingin kaupungin hallinnoimiin kiinteistöihin.

Hankinta tehdään em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 30.6.2019 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä tuntiveloitushintoina 30.6.2019 saakka sekä esimerkkikohteen LVIA-kuntotutkimuksen kattohintana, johon yksittäisiin toimeksiantoihin liittyviä kattohintatarjouksia sopimuskauden aikana verrataan.

Hankintarenkaan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana yhteensä 5 120 000 euroa. Kiinteistöviraston tilakeskuksen ja HKR-Rakennuttajan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan tästä arvonlisäverottomana yhteensä 5 000 000 euroa. Em. summissa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.

Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valitaan 4 - 6 toimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintarenkaan jäsenet tekevät hankinnasta omat hankintapäätökset. Kiinteistöviraston tilakeskus ja HKR-Rakennuttaja tekevät puitejärjestelyn piiriin valittujen sopimustoimittajien kanssa yhteiset sopimukset.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”LVIA-tekniset kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelut, puitejärjestely 2017 - 2019” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMA:ssa 7.3.2017.

Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kiinteistöviraston tilakeskuksen käyttämän sähköisen tarjouspalvelun Internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.

Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset

Tarjouspyynnön vaatimuksena oli, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet sekä pyydettäessä toimitettava kaikki niitä koskevat todistukset ja selvitykset tai tämän tuli olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaiset tiedot tuli olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.

Tarjoavan yrityksen palveluksessa tulee olla vähintään yksi (1) nimetty vastaava LVI-kuntotutkija, jolta edellytetään joko vähintään AMK- tai opistotasoista insinööritutkintoa LVI- tai talotekniikassa ja vähintään viiden (5) vuoden työkokemusta LVIA-kuntotutkimuksista tai vaihtoehtoisesti vähintään LVI-teknikon tai -työteknikon tutkintoa ja vähintään kymmenen (10) vuoden työkokemusta LVIA-kuntotutkimuksista. Referensseinä vastaavalta LVI-kuntotutkijalta edellytetään vähintään kymmentä (10) vuonna 2012 tai sen jälkeen valmistunutta palvelurakennuksiin kohdistunutta LVIA-teknistä tai sen osa-alueita (iv-, iva- tai lvv-teknistä) koskevaa kuntotukimusta. Lisäksi vastaavalta LVI-kuntotutkijalta edellytetään hyvää suomen kielen suullista ja kirjallista taitoa (taitotasoa 6 tai C2).

Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajan tulee täyttää työajanseurantajärjestelmälle, tutkimusvälineistölle ja yrityksen laadunvarmistusmenettelylle tarjouspyynnössä asetetut vaatimukset sekä toimittaa tarjouksen liitteenä todelliseen kohteeseen kohdistuneesta kokonaisvaltaisesta LVIA-kuntotutkimuksesta malliraportti, josta tulee ilmetä vähintään tarjouspyynnössä määritellyt tiedot.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan, 11.4.2017 klo 12.00, mennessä tarjouksen jätti kuusi (6) yritystä.

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Avauspöytäkirja on nähtävänä kiinteistöviraston tilakeskuksessa.

Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:

KJ-Ilmastointi Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia vastaavan kuntotutkijan ja malliraportin osalta. Tarjouksessa nimetyn vastaavan LVI-kuntotutkijan koulutus on työteknikko, jonka työkokemus LVIA-kuntotutkimuksista on 5 vuotta, joten nimetyn LVI-kuntotutkijan työkokemus ei täytä tarjouspyynnön vaatimuksia. Tarjoukseen liitetyn malliraportin tuli olla kokonaisvaltainen LVIA-kuntotutkimus todellisesta palvelurakennuskohteesta, josta tuli käydä ilmi vähintään palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, valokuvia havaituista puutteista, läpivalaisukuvia, paikannuskuva havaintoineen, VV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta sekä johtopäätökset ja toimenpide-esitykset. Tarjouksen liitteenä toimitettu malliraportti ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä ehtoja. KJ-Ilmastointi Oy:n tarjous ei näin ollen täytä asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja se tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.

A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia malliraportin osalta. Tarjoukseen liitetyn malliraportin tuli olla kokonaisvaltainen LVIA-kuntotutkimus todellisesta palvelurakennuskohteesta, josta tuli käydä ilmi vähintään palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, valokuvia havaituista puutteista, läpivalaisukuvia, paikannuskuva havaintoineen, VV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta sekä johtopäätökset ja toimenpide-esitykset. Tarjouksen liitteenä toimitettu malliraportti ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä ehtoja. A-Insinöörit Suunnittelu Oy:n tarjous ei näin ollen täytä asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja se tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.

Raksystems Insinööritoimisto Oy:n tarjous ei täytä tarjouspyynnössä asetettuja vähimmäisvaatimuksia malliraportin osalta. Tarjoukseen liitetyn malliraportin tuli olla kokonaisvaltainen LVIA-kuntotutkimus todellisesta palvelurakennuskohteesta, josta tuli käydä ilmi vähintään palvelurakennuksen tyyppi, pinta-ala, valokuvia havaituista puutteista, läpivalaisukuvia, paikannuskuva havaintoineen, VV-järjestelmien vaurio- ja tutkimuskartta sekä johtopäätökset ja toimenpide-esitykset. Tarjouksen liitteenä toimitettu malliraportti ei täyttänyt tarjouspyynnössä esitettyjä ehtoja. Raksystems Insinööritoimisto Oy:n tarjous ei näin ollen täytä asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja se tulee sulkea pois tarjouskilpailusta.

Tarjouspyyntö on nähtävänä kiinteistöviraston tilakeskuksessa.

Tarjousten vertailu

Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus. Tarjousten vertailussa hintapisteiden osuus on 40 % ja laatupisteiden osuus 60 %. Toimittajien valinta perustuu tarjouksen vertailuhinnan (hintapisteiden) ja laatupisteiden yhteispistemäärään.

Tarjouksen hintatarjousten vertailuhinta muodostuu tuntiveloitushintojen vertailuhinnan (painotus ½ vertailuhinnasta) ja esimerkkikohteen LVIA-kuntotutkimuksen kattohinnan vertailuhinnan (painotus ½ vertailuhinnasta) summasta. Vertailuhinnan laskentatapa on esitetty tarkemmin hintavertailutaulukossa.

Hintavertailutaulukko on liitteenä nro 3.

Tarjouksen laatupisteet muodostuvat seuraavista tekijöistä:

- Vastaavan kuntotutkijan vähimmäisvaatimukset ylittävä koulutus, jatkokoulutus/-tutkinnot, tieteelliset julkaisut, koulutustehtävät, pätevyydet, työkokemus ja referenssit (painotus yhteensä 10/24 laatupisteistä).

- 1. muun nimetyn kuntotutkijan koulutus, jatkokoulutus/-tutkinnot, tieteelliset julkaisut, koulutustehtävät, pätevyydet, työkokemus ja referenssit (painotus yhteensä 7/24 laatupisteistä).

- 2. muun nimetyn kuntotutkijan koulutus, jatkokoulutus/-tutkinnot, tieteelliset julkaisut, koulutustehtävät, pätevyydet, työkokemus ja referenssit (painotus yhteensä 7/24 laatupisteistä).

Laadunarvioinnissa käytetyt kriteerit ovat liitteenä nro 1 ja laadunarviointitaulukko on liitteenä nro 2.

Laadun ja hinnan arviointi

Laatupisteet ja vertailuhinta yhdistetään laskentakaavalla, joka huomioi annettujen pisteiden hajonnan ja painoarvot. Tässä nk. standardointimenetelmässä laatu- ja hintapisteistä muodostetaan standardoidut numeeriset arvot. Menetelmästä on tarkemmat tiedot Arkkitehtitoimistojen liiton ATL:n sivulla ( www.atl.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ).

Standardointimenetelmä lyhyesti:

Jotta laatu ja hinta muodostaisivat pisteytyksessä painoarvonsa (60/40) mukaiset kokonaispisteet, on kehitetty keskihajontaa huomioiva laskentakaava. Jokaisesta tarjouksesta (x) vähennetään tarjouskilpailun keskiarvo (μ) ja tämä erotus jaetaan tarjousten hajonnalla (s). Tarjouksen hintapisteet = (tarjous € - tarjousten keskiarvo €) / (tarjousten hajonta €). Tarjouksen laatupisteet = (laatupisteet - laatupisteiden keskiarvo) / (laatupisteiden hajonta). Lainaus: www.atl.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) .

Puitesopimukseen valitaan kumppanit yhteispistemäärän järjestyksen mukaisessa edullisuusjärjestyksessä korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.

Hinta-laatu -vertailutaulukko on liitteenä nro 4.

Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta

Tilaaja voi antaa toimeksiannon soveltuvimmaksi katsomalleen sopimustoimittajalle, mikäli hankinnan ennakoitu arvo alittaa hankintalaissa tarkoitetun kansallisen kynnysarvon tai jos hankintalaissa tarkoitetut suorahankintaa (suorahankinta ja suorahankinta lisätilauksissa) koskevat perusteet täyttyvät.

Muissa toimeksiannoissa tilaaja tekee tilauksia sopimustoimittajilta ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Sijoittumisjärjestyksestä voidaan kuitenkin poiketa silloin, kun toimeksiantoon liittyy erityisosaamistarpeita tai voidaan hyödyntää jonkun sopimustoimittajan aiempaa kokemusta toimeksiannon kohteesta. Lisäksi tilauksia tehdessä otetaan huomioon toimittajan tiedossa olevan kapasiteetin riittävyys kyseisen tehtävän suorittamiseen. Kuhunkin tehtävään valitaan tehtävän kannalta sopivin ja hyväksytyistä sopimustoimittajista kaupungin kannalta kulloinkin kokonaistaloudellisesti edullisin.

Tilaajalla on oikeus myös kilpailuttaa kattohinnat puitesopimuksen sisällä valitsemiensa toimittajien kanssa.

Sopimus tai tilaus tehdään erikseen työkohtaisesti.

Tarjouspyynnössä on mainittu, että puitesopimus tehdään 4 - 6 sopimuskumppanin kanssa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Kiinteistöviraston tilakeskus esittää, että LVIA-teknisten kuntotutkimus-, asiantuntija- ja korjaussuunnittelupalvelujen puitejärjestelyn piiriin valitaan kaikki kolme (3) vähimmäisvaatimukset täyttävää yritystä.

Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ovat järjestyksessä seuraavilla kolmella (3) yrityksellä:

  1. Asiantuntijapalvelut Lukkari Oy
  2. Wise Group Finland Oy
  3. WSP Finland Oy.
Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 12.05.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin kiinteistölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

tilakeskuksen päällikkö
Arto Hiltunen

Lisätietojen antaja

Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081

jari.kitunen@hel.fi

Sari Hilden, kiinteistöpäällikkö, puhelin: 09 310 40315

sari.hilden@hel.fi

Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43148

maarit.johansson@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Laadunarviointikriteerit
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Laadunarviointitaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Hintavertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Hinta-Laatu vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.