Kaarelan alueurakka 1.10.2017–30.9.2022

HEL 2017-003449
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 205 §
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Kaarela alueurakka 1.10.2017–30.9.2022, urakoitsijan valinta, RTA-YHTIÖT OY, kokonaishinta 5 405 845,57 euroa (alv 0 %)

Yleisten töiden lautakunta

Päätös

Yleisten töiden lautakunta päätti oikeuttaa katu-ja puisto-osaston ylläpitotoimiston tekemään sopimuksen Kaarelan alueurakasta 1.10.2017–30.9.2022 RTA-YHTIÖT OY:n kanssa sen 30.3.2017 antaman kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen perusteella. RTA-YHTIÖT OY:n antaman tarjouksen arvonlisäveroton kokonaishinta on 5 405 845,57 euroa.

Samalla lautakunta päätti sulkea Työyhteenliittymä Alltime Oy ja Maansiirto Morri Oy:n tarjouksen kilpailusta, koska se ei täyttänyt tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia.

Edelleen lautakunta päätti oikeuttaa katu-ja puisto-osaston käyttämään 1.10.2017–30.9.2022 toimeksiannossa mahdollisesti tuleviin lisätöihin tai velvoitteisiin enintään 800 000 euroa (alv 0 %).

Käsittely

Esittelijän muutos: Tekninen tarkennus liitteeseen 3. Liitteen nimestä Hylkäämisperustelut sana muutetaan sanaksi Poissulkuperustelut. Liite 3 korvataan päivitetyllä versiolla, johon on pieniä teknisiä tarkennuksia.

Lisäksi tehdään esittelijän perusteluihin liitettä 3 koskeva tarkennus kappaleeseen 7: (liite 3, Hylkäämisperustelut ja saate) muutetaan muotoon (liite 3, Poissulkuperustelut ja saate).

Vastaehdotus:
Pörrö Sahlberg: Muutetaan lisätöihin tai velvoitteisiin kohdan summaksi 540 000 euroa.

Kannattaja: Henrik Nyholm

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Muutetaan lisätöihin tai velvoitteisiin kohdan summaksi 540 000 euroa.

Jaa-äänet: 4
Terhi Koulumies, Maria Landén, Eija Paananen, Dennis Pasterstein

Ei-äänet: 4
Antti Möller, Henrik Nyholm, Mariam Rguibi, Pörrö Sahlberg

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Tuomo Valokainen

Äänten mennessä tasan puheenjohtajan ääni ratkaisi äänestyksen esittelijän muutetun pohjaehdotuksen hyväksi.

Katso äänestystulos taulukkona

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Alueurakka käsittää urakka-alueen: Konala, Malminkartano, Kannel-mäki, Maununneva, Hakuninmaa katu-ja viheralueiden ylläpitotyöt urakka-asiakirjojen esittämässä laajuudessa. Ylläpitotyöt käsittävät talvihoidon, puhtaanapidon, kasvillisuuden hoidon ja kunnossapidon, rakenteiden hoidon ja kunnossapidon, varusteiden ja kalusteiden hoidon ja kunnossapidon, laitteiden ja järjestelmien hoidon sekä kaupunkiluonnon ylläpidon.

Hankinnasta julkaistiin 31.3.2017 EU-hankintailmoitus sähköisessä tietokannassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) . Aluerakan hankintamenettely oli avoin menettely.

Hankintaa ei jaettu osiin, sillä tilaaja pitää tarkoituksenmukaisena edellyttää sopimuskumppanilta hankinnan kohteen kokonaisvaltaista hoitoa ja vastuunkantoa.

Tarjoukset

Tarjouksen jätti määräaikaan mennessä 7 yritystä (aakkosjärjestyksessä: Alltime Oy & Maansiirto Morri Oy, Destia Oy, Lemminkäinen Infra Oy, Maanrakennusliike Raimo T.A. Virtanen Oy/RTA-YHTIÖT OY, Viherpalvelut Hyvönen Oy, VRJ Etelä-Suomi Oy ja YIT Rakennus Oy Infrapalvelut). Alltime Oy ja Maansiirto Morri Oy:n tarjous ei täyttänyt tarjoajille asetettuja soveltuvuusvaatimuksia (liite 3, Hylkäämisperustelut ja saate). Muut tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Urakoitsijan valinta perustuu kokonaistaloudelliseen edullisuuteen. Tarjousten arviointi on suoritettu tarjouspyynnössä ilmoitettujen valinta- perusteiden mukaisesti (laadun painoarvo 20 %, hinnan 80 %). Tarjousten laatuarviointi on suoritettu ennen hintakuorien avaamista. Tarjousten laatuarviointiin osallistuivat katu-ja puisto-osaston sekä hallinto-osaston edustajat.

Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi RTA-YHTIÖT OY. Tarjousten laatuvertailu liitteessä 1, viestintäsuunnitelma liitteessä 2.

Tarjousten laatupisteet ja kokonaishinnat ovat seuraavat:

  Destia Oy Lemminkäinen Infra Oy RTA-YHTIÖT OY Viherpalvelut Hyvönen Oy VRJ Etelä-Suomi YIT Rakennus
Vertailuhinta (euroa) 5 068 265,55 6 710 089,45 5 405 845,57 7 141 636,05 5 639 537,20 6 529 059,40
Hinnan vertailupisteet 80,00 60,43 75,00 56,77 71,90 62,10
Laadun vertailupisteet 12,16 19,14 20,00 8,83 15,50 16,67
Yhteensä 92,16 79,57 95,00 65,60 87,39 78,77
Sijoitus 2 4 1 6 3 5

Rikosrekisteriote pyydetään tarjouskilpailun voittajalta ennen sopimuksen tekoa.

Helsingin kaupunki uudistaa 1.6.2017 johtamisjärjestelmäänsä sekä organisaatiotaan. Uudistuksessa nykyisestä virastorakenteesta luovutaan ja virastoja yhdistetään laajemmiksi toimialoiksi. Tilaajan uudelleenorganisoitumistilanteessa sopimus vastuineen ja velvoitteineen siirtyy automaattisesti tilaajan toimintoja jatkavalle organisaatiolle.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 29.05.2017

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin yleisten töiden lautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2000 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6000 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sulje

Esittelijä

osastopäällikkö
Silja Hyvärinen

Lisätietojen antaja

Tommi Juntunen, ylläpitoinsinööri, puhelin: 09 310 39224

tommi.juntunen@hel.fi