Sähköisten oppimateriaalien hankinta lukuvuodelle 2017 -2018, hankinnan keskeyttäminen

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-005524
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 61

Sähköisten oppimateriaalien hankinta lukuvuodelle 2017 -2018, hankinnan keskeyttäminen

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti esittelijän esittämin perustein hylätä Alfasoft Oy tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena ja keskeyttää hankinnan.

Päätöksen perustelut

Kasvatuksen ja koulutuksen hankintapalvelut kilpailutti yhteistyössä kehittämisyksikön kanssa peruskoulujen sähköiset oppimateriaalit tarjouspyynnöllä HEL2017 - 005524/9.6.2017.
Sähkösillä oppimateriaaleilla tarkoitettiin tässä hankinnassa oppikirjoihin tai muihin painettuihin aineistoihin sitoutumatonta verkko-materiaalia. Hankinnasta ilmoitettiin HILMA:ssa ja Tarjouspalvelu.fi:ssä.

Määräaikaan 14.7.2017 klo 12.00 tarjouksen jätti yksi tarjoaja, Alfasoft Oy.

Tarjouksen käsittelyn ensimmäisessä vaiheessa tarkastettiin tarjoajan ja tarjouksen tarjouspyynnön mukaisuus.

Tarjouspyynnön hankinnan kuvauskohdassa edellytettiin mm., että sähköisen materiaalin tuli olla oppikirjoihin ja muihin painettuihin aineistoihin sitoutumatonta verkko-materiaalia. Lisäksi sen tuli pohjautua valtakunnallisiin perusopetuksen opetussuunnitelman perusteisiin ja Helsingin kaupungin perusopetuksen opetussuunnitelmaan. Materiaalin tuli olla uusien opetussuunnitelmien oppimiskäsityksen mukaista ja tukea digitalisaatiota ja pedagogisten käytänteiden uudistamista;

Sähköisen materiaalin tuli tukea ja ohjata opetussuunnitelman mukaista oppimista ja opetusta seuraavasti:
- oppilas on aktiivinen toimija joka oppii asettamaan tavoitteita ja ratkaisemaan ongelmia sekä itsenäisesti että yhdessä muiden kanssa
- oppiminen tapahtuu vuorovaikutuksessa toisten oppilaiden ja opettajien ja muiden aikuisten sekä eri yhteisöjen ja oppimisympäristön kanssa
- yhdessä oppiminen edistää oppilaiden luovan ja kriittisen ajattelun ja ongelmanratkaisun taitoja sekä ymmärtää erilaisia näkökulmia
- oppilaan kiinnostuksen kohteet, arvostukset, työskentelytavat ja tunteet sekä kokemukset ja käsitykset itsestä oppijana ohjaavat oppimisprosessia ja motivaatiota
- mahdollistaa erilaisia yksilöllisiä oppimisprosesseja

Sähköisellä oppimateriaalilla toteutetaan osaltaan opetuksen digitalisaatio-ohjelman mukaisesti uuden opetussuunnitelman jalkauttamista;
- oppimisen kaikkiallisuus eli oppimisen laajentaminen luokkahuoneen ulkopuolelle
- oppijan osallistuminen ja osallisuus
- yhteisöllisyys
- tulevaisuuden taidot

Tarjoajan tuli toimittaa sähköinen linkki ja tunnukset tarjottavaan materiaaliin, vaatimusten täyttymisen tarkastamiseksi.

Materiaalin arvioinnissa todettiin, että se on rakennettu perinteiselle oppikirjamalliselle työskentelylle ja sen katsotaan ohjaavan myös opettajaa oppiainekohtaiseen ajatteluun. Lisäksi todettiin, että materiaali ei tue yhteisöllistä työskentelyä eikä sisällä vuorovaikutteisia tehtäviä. Materiaali ei myöskään tue ongelmalähtöistä oppimista, kriittisen ajattelutaidon kehittymistä eikä tulevaisuuden laaja-alaista osaamista. Lisäksi kielten osalta todettiin, esimerkkinä S2, että materiaalin tehtävät ovat osittain liian vaikeita, eivätkä linkity oppilaan kokemusmaailmaan.

Kokonaisuutena sisällön arvioinnissa todettiin, että tarjottu materiaali ei täytä hankinnan kuvauksessa esitettyjä vaatimuksia, ja se tulee hylätä tarjouspyynnön vastaisena.

Lisätietojen antaja

Päivi Koskinen, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 86341

paivi.koskinen@hel.fi

Marjo Kyllönen, kehittämispalveluiden päällikkö, puhelin: 09 310 86208

marjo.kyllonen@hel.fi

Päättäjä

Liisa Pohjolainen
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja