Testisisältö

Lausunto Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta 2018-2021

HEL 2017-009136
Asialla on uudempia käsittelyjä
40. / 956 §

Lausunto Uudenmaan ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta 2018-2021

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus antoi Uudenmaan ELY-keskukselle tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta 2018-2021 seuraavan lausunnon:

Yleisiä huomioita


Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa 2018-2021 esitetyt tienpidon keskeiset linjaukset ovat oikeansuuntaiset ottaen huomioon tienpidon rahoitustason. On kuitenkin huolestuttavaa, että Helsingissä sijaitseville maanteille ei juurikaan investoida lähivuosina. Liikennehankkeiden toteutumatta jääminen voi aiheuttaa asuntotuotannon viivästymistä yhdyskuntarakenteen kehittämisen kannalta tärkeissä kohteissa.

Uudenmaan ELY-keskuksen käytössä oleva vuotuinen perustienpidon rahoitus on jo vuosia ollut noin 100 milj. euron tuntumassa. Tienpitoon osoitettavien varojen niukkuus ei vastaa alueen tienpidon tarpeita. Alueen osuus koko maan liikennesuoritteista (noin 30 %) on huomattavasti suurempi kuin tienpitoon osoitettu rahoitus (noin 20 %). Pääkaupunkiseudun osuutta koko maan tieverkon rahoituksesta tulee lisätä, jotta päivittäinen liikennöitävyys ja elinkeinoelämän kilpailukyky turvataan ja seudun hankkeita voidaan ottaa mukaan tuleviin tienpidon ja liikenteen suunnitelmiin.

Kaupunki osaltaan varautuu talousarviossaan yhteishankkeiden toteuttamiseen sovittavan kustannusjaon ja aikataulun mukaisesti.

Hankkeet


Seuraavat maanteille sijoittuvat hankkeet, jotka eivät sisälly ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmaan, tulisi käynnistää suunnitelmakaudella 2018-2021:

- Kehä I:n ja Myllypurontien eritasoliittymä. Hanke on kokonaisvaikuttavuudeltaan Kehä I:n suunnitteluhankkeista parhaimpia. Hankkeen positiiviset vaikutukset liikenneturvallisuuteen ovat merkittävät.

- Kuninkaantammen eritasoliittymä Hämeenlinnanväylällä sekä lisäkaistat ja meluesteet Kaarelan kohdalla. Kuninkaantammen alueen rakentaminen on jo aloitettu eikä sieltä ole suoraa yhteyttä Hämeenlinnanväylälle.

- Maanteiden meluntorjuntahankkeet. Valtion väylien meluntorjuntahankkeita tulee kiirehtiä edelleen kasvavien meluhaittojen vähentämiseksi.

Helsingin kaupunki on useasti aiemminkin korostanut, että valtion tulee omalta osaltaan luoda edellytykset kaupunkien maankäytön tiivistämiselle varmistamalla liikennehankkeiden valtionrahoitus. Maankäytön kehittämistä kestävän yhdyskuntarakenteen tavoitteiden mukaiseksi edistäisi Hämeenlinnanväylän Kuninkaantammen eritasoliittymän lisäksi myös Länsiväylän Koivusaaren eritasoliittymän rakentaminen.

Tärkeiden kuljetusreittien parantaminen sekä raskaan liikenteen tarpeiden huomioiminen, mm. taukopaikkojen kehittäminen, on suunnitelmassa otettu keskeiseksi teemaksi. Raskaan liikenteen taukopaikkojen toteutus pitääkin saada käyntiin nopeasti. Levähdysalueiden puute siirtää raskaan liikenteen pysäköintipainetta kaupunkiympäristöön, mikä aiheuttaa suuria haittoja niin liikenneturvallisuudelle kuin liikenteen sujuvuudellekin. Älykkäillä ratkaisuilla kaupungin ulkopuolelle sijoitetut levähdysalueet toimivat erinomaisesti osana sujuvaa kuljetusketjua ja vähentävät myös ympäristö- ja liikennehaittoja kaupungissa.

Kaupunginhallitus antoi Uudenmaan ELY-keskukselle tienpidon ja liikenteen suunnitelmasta 2018-2021 seuraavan lausunnon:

Yleisiä huomioita

Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmassa 2018-2021 esitetyt tienpidon keskeiset linjaukset ovat oikeansuuntaiset ottaen huomioon tienpidon rahoitustason. On kuitenkin huolestuttavaa, että Helsingissä sijaitseville maanteille ei juurikaan investoida lähivuosina. Liikennehankkeiden toteutumatta jääminen voi aiheuttaa asuntotuotannon viivästymistä yhdyskuntarakenteen kehittämisen kannalta tärkeissä kohteissa.

Uudenmaan ELY-keskuksen käytössä oleva vuotuinen perustienpidon rahoitus on jo vuosia ollut noin 100 milj. euron tuntumassa. Tienpitoon osoitettavien varojen niukkuus ei vastaa alueen tienpidon tarpeita. Alueen osuus koko maan liikennesuoritteista (noin 30 %) on huomattavasti suurempi kuin tienpitoon osoitettu rahoitus (noin 20 %). Pääkaupunkiseudun osuutta koko maan tieverkon rahoituksesta tulee lisätä, jotta päivittäinen liikennöitävyys ja elinkeinoelämän kilpailukyky turvataan ja seudun hankkeita voidaan ottaa mukaan tuleviin tienpidon ja liikenteen suunnitelmiin.

Kaupunki osaltaan varautuu talousarviossaan yhteishankkeiden toteuttamiseen sovittavan kustannusjaon ja aikataulun mukaisesti.

Nykyinen toimintatapa jossa kaupunki suunnittelee osaa Helsingin liikenneverkosta ja ELY-keskus osaa johtaa pitkiin viiveisiin hankkeiden toteutuksessa ja hankalaan osaoptimointiin. Helsinki pitäisi tarkoituksenmukaisena siirtyä malliin, jossa ELY-keskus antaa kaupungille yhdessä sovittavan vuotuisen rahamäärän ja kaupunki vastaa hankkeiden priorisoinnista ja toteutuksesta itsenäisesti, täydentäen rahoitusta omilla varoillaan tarvittavassa määrin. Tämä johtaisi hankkeiden oikea-aikaisempaan toteutukseen ja helpottaisi suunnittelua.

Hankkeet

Seuraavat maanteille sijoittuvat hankkeet, jotka eivät sisälly ELY-keskuksen tienpidon ja liikenteen suunnitelmaan, tulisi käynnistää suunnitelmakaudella 2018-2021:

- Kehä I:n ja Myllypurontien eritasoliittymä. Hanke on kokonaisvaikuttavuudeltaan Kehä I:n suunnitteluhankkeista parhaimpia. Hankkeen positiiviset vaikutukset liikenneturvallisuuteen ovat merkittävät.

- Kuninkaantammen eritasoliittymä Hämeenlinnanväylällä sekä lisäkaistat ja meluesteet Kaarelan kohdalla. Kuninkaantammen alueen rakentaminen on jo aloitettu eikä sieltä ole suoraa yhteyttä Hämeenlinnanväylälle.

- Maanteiden meluntorjuntahankkeet. Valtion väylien meluntorjuntahankkeita tulee kiirehtiä edelleen kasvavien meluhaittojen vähentämiseksi.

Helsingin kaupunki on useasti aiemminkin korostanut, että valtion tulee omalta osaltaan luoda edellytykset kaupunkien maankäytön tiivistämiselle varmistamalla liikennehankkeiden valtionrahoitus. Maankäytön kehittämistä kestävän yhdyskuntarakenteen tavoitteiden mukaiseksi edistäisi Hämeenlinnanväylän Kuninkaantammen eritasoliittymän lisäksi myös Länsiväylän Koivusaaren eritasoliittymän rakentaminen.

Tärkeiden kuljetusreittien parantaminen sekä raskaan liikenteen tarpeiden huomioiminen, mm. taukopaikkojen kehittäminen, on suunnitelmassa otettu keskeiseksi teemaksi. Raskaan liikenteen taukopaikkojen toteutus pitääkin saada käyntiin nopeasti. Levähdysalueiden puute siirtää raskaan liikenteen pysäköintipainetta kaupunkiympäristöön, mikä aiheuttaa suuria haittoja niin liikenneturvallisuudelle kuin liikenteen sujuvuudellekin. Älykkäillä ratkaisuilla kaupungin ulkopuolelle sijoitetut levähdysalueet toimivat erinomaisesti osana sujuvaa kuljetusketjua ja vähentävät myös ympäristö- ja liikennehaittoja kaupungissa.

Käsittely

Vastaehdotus:
Otso Kivekäs: Lisätään yleisiä huomioita loppuun:

Nykyinen toimintatapa jossa kaupunki suunnittelee osaa Helsingin liikenneverkosta ja ELY-keskus osaa johtaa pitkiin viiveisiin hankkeiden toteutuksessa ja hankalaan osaoptimointiin. Helsinki pitäisi tarkoituksenmukaisena siirtyä malliin, jossa ELY-keskus antaa kaupungille yhdessä sovittavan vuotuisen rahamäärän ja kaupunki vastaa hankkeiden priorisoinnista ja toteutuksesta itsenäisesti, täydentäen rahoitusta omilla varoillaan tarvittavassa määrin. Tämä johtaisi hankkeiden oikea-aikaisempaan toteutukseen ja helpottaisi suunnittelua.

Kannattaja: Veronika Honkasalo

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti hyväksyä Otso Kivekkään vastaehdotuksen.

Esittelijä

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Lisätietojen antaja

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi