Yksilöimättömien kiinteistöjen haitta-ainetutkimusten puitesopimuksen 2015–2016 yhteenlasketun kattohinnan korottaminen

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-010818
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 77

Yksilöimättömien kiinteistöjen haitta-ainetutkimusten puitesopimuksen 2015–2016 yhteenlasketun kattohinnan korottaminen

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti korottaa yksilöimättömien kiinteistöjen haitta-ainetutkimuksia koskevalla puitesopimuksella (2015–2016) ja sen optiokaudella (31.12.2017 asti) tilattavien sopimusten yhteenlasketun hankinnan kattohintaa arvonlisäverottomana 850 000 euroon.

Aikaisemmat päätökset

Helsingin kaupungin rakennusviraston HKR-Rakennuttaja on kilpailuttanut avoimella hankintamenettelyllä Helsingin kaupungin julkisiin kiinteistöihin kohdistuvia yksilöimättömiä haitta-ainetutkimuksia koskevan puitesopimuksen. Alkuperäinen puitesopimus oli voimassa 31.12.2016 asti. Puitesopimukseen sisältynyt ja käyttöönotettu vuoden optiokausi (31.12.2017 asti) on meneillään.

Puitesopimuksesta ja sen optiokauden käyttöönotosta on tehty päätökset sekä rakennusvirastossa (kaupungininsinööri 28.1.2015 § 7 ja 25.10.2016 § 42) ja kiinteistövirastossa (kiinteistöviraston tilakeskuksen päällikkö 17.3.2016 § 18, kiinteistöpäällikkö 30.11.2016 § 7).

Päätöksissä todetaan, että puitesopimuksella tilattavien haitta-ainetutkimusten yhteenlaskettu kattohinta on yhteensä enintään 600 000 euroa arvonlisäverottomana, mahdollinen yhden vuoden optiovuosi mukaan lukien.

Päätöksen perustelut

Yksilöimättömiä kiinteistöjen haitta-ainetutkimuksia koskevalla puitesopimuksella tilattavien sopimusten yhteenlasketun hankinnan kattohinta on ylittymässä. Puitesopimuksen voimassaolon aikana on sekä lainsäädäntö että toimintatavat muuttuneet.

Aiempi asbestitöihin liittyvä lainsäädäntö korvattiin 1.1.2016 voimaan tulleella uudella lailla (684/2015) eräistä asbestipurkutyötä koskevista vaatimuksista ja valtioneuvoston asetuksella (798/2015) asbestityön turvallisuudesta. Uusi lainsäädäntö lisäsi tutkimustarvetta sekä uusien tutkimuskohteiden että aiemmin tutkittujen kohteiden osalta arvioitua enemmän ja siksi kattohinnan korottaminen on välttämätöntä.

Lakimuutoksen aiheuttamaan tutkimustarpeen lisäykseen ei voitu varautua, koska etukäteen ei ollut tietoa, kuinka montaa kiinteistöä ja missä laajuudessa muutokset koskevat. Osaa vanhoista tutkimuksista on myös jouduttu päivittämään ja tarkentamaan lainsäädännön muutoksen myötä. Muutoksen tarve johtuu siten olosuhteista, joita hankintayksikkö ei ole voinut ennakoida sekä alkuperäisen sopimuskumppanin tarpeesta suorittaa lisätöitä, jotka eivät ole kuuluneet alkuperäiseen sopimukseen (hankintalaki 136 § 2 mom. 2 ja 3 kohta).

Kaupunkiympäristön toimialalla on käynnissä uuden rakennusten asbesti- ja haitta-ainetutkimusten ja asiantuntijapalveluiden kilpailutus.

Lisätietojen antaja

Anna Saarinen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 33196

anna.saarinen@hel.fi

Päättäjä

Jaakko Stauffer
tekninen johtaja