MLNRV2 -nivelraitiovaunujen täyskorjaus

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-011272
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 6

MLNRV2 -nivelraitiovaunujen täyskorjaus

Helsingin kaupunginvaltuusto

Päätös

Kaupunginvaltuusto hyväksi MLNRV2-nivelraitiovaunujen täyskorjauksen hankesuunnitelman siten, että raitiovaunuja täyskorjataan 42 kpl ja että täyskorjauksen kustannusarvio on 10,5 milj. euroa (alv 0).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankkeen taustaa

MLNRV2-sarjan raitiovaunukalustoon kuuluu 42 kpl 1980-luvulla toimitettua nivelraitiovaunua. NRV2-nivelraitiovaunusarjan hankinnan yhteydessä määritelty tavoitteellinen käyttöikä vaunuille on 40 vuotta. Vaunuihin on tehty kaksi täyskorjausta, joista viimeisin 2000-luvun alussa. Vaunuihin on vuosina 2007-2012 lisätty matalalattiainen väliosa, joten ne täyttävät nykyaikaiset esteettömyysvaatimukset. Vaunuilla on ajettu vuosittain keskimäärin 50 000 km/vaunu.

Vaunujen kunnostukset on aloitettu vuonna 2014 huolto- ja kunnossapito-ohjelmien mukaisesti. Tuolloin täyskorjauksesta ei ole tehty erillistä suunnitelmaa tai kustannusarviota vaan raitiovaunujen liikenneturvallisuuden ja vaunujen yleiskunnon ylläpitoon liittyvät toimenpiteet on huomioitu HSL:n kanssa vuonna 2010 tehdyssä raitioliikenteen liikennöintisopimuksessa. Liikennöintisopimuksessa määritellystä raitiovaunujen peruskorjaukseen ja vaihto-osille varatusta osuudesta oli jäljellä noin 4,5 milj. euroa vuoden 2017 alussa.

Vaunujen korjaukseen on vuosina 2014-2017 (lokakuun loppuun mennessä) käytetty yhteensä 3,1 miljoonaa euroa sopimuksen mukaisesta investointivarauksesta. Tällä hetkellä vaunuista on korjattu 18 kpl ja 10 vaunua on valmisteltu mm. telien ja ovien korjauksen osalta.

Liikenneliikelaitoksen esitys

Liikenneliikelaitoksen johtokunta on esittänyt 26.10.2017 hyväksyttäväksi matalalattiaisten nivelraitiovaunujen täyskorjauksen hankesuunnitelman. Liikenneliikelaitoksen esityksessä esitetään yhteensä 42 vaunun täyskorjausta siten, että hankkeen arvonlisäveroton enimmäishinta on 10,5 milj. euroa.

Liikenneliikelaitoksen johtokunnan esitys on liitteenä 1 ja hankesuunnitelma liitteenä 2.

Hankkeen sisällöstä

Vuoden 2017 alussa liikenneliikelaitos on yhteistyössä HSL:n kanssa todennut tarpeelliseksi siirtyä pienimuotoisemmasta vaunujen yleiskunnon ja liikenneturvallisuuden takaavasta korjauksesta täysimittaisiin täyskorjauksiin. Liikenneliikelaitos on laatinut peruskorjauksen toteuttamisesta 4.10.2017 päivätyn hankesuunnitelman. Nyt käsiteltävänä olevan hankesuunnitelman toteuttamisella varmistetaan, että väliosalla varusteltujen nivelraitiovaunujen käyttöä voidaan jatkaa 2020-luvun loppupuolelle, jolloin ne korvataan uudella kalustosarjalla.

Täyskorjaus sisältää mm. telien, korien ja ovien täyskorjauksen, sisustuksen yleisilmeen parantamisen sekä erilaisten järjestelmien päivitystä tai uusimista.

Kustannukset ja aikataulu

Hankkeen kustannusarvio on yhteensä 10,5 miljoonaa euroa (0,25 milj. euroa/vaunu).

Poistot ovat noin 1,1 milj. euroa/vuosi. Vuosittainen vakuutusrahastomaksu on 0,1 %.

Liikenneliikelaitos rahoittaa hankkeen lainarahoituksella. Korkokulut ovat yhteensä noin 0,6 miljoonaa euroa (korkokanta 1 % ja laina-aika 10 vuotta).

Liikenneliikelaitos laskuttaa raitiovaunujen peruskorjauksen poistot, korot ja vakuutusrahastomaksun Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymältä (HSL) operointikustannusten yhteydessä. Osa HSL:ltä laskutettavista operointikustannuksista kiertyy vuosittain käytön mukaisesti kaupungin maksettavaksi HSL:n maksuosuuden kautta.

HSL:n hallitus on 13.6.2017 hyväksynyt väliosalla varusteltujen nivelraitiovaunujen korjausohjelman, joka kattaa uudet vuosina 2017-2019 tehtävät toimenpiteet. Korjausohjelman arvo on 8,7 milj. euroa. Liikenneliikelaitoksen johtokunnan esittämä täyskorjauksen hankesuunnitelma (10,5 milj. euroa) sisältää edellä mainitun korjausohjelman lisäksi vuosien 2014-2016 aikana tehdyt täyskorjaukset (1,8 milj. euroa). Hankesuunnitelman mukaiset, vuosien 2017-2019 aikana tehtävät täyskorjaukset on mahdollista toteuttaa HSL:n hallituksen 13.6.2017 hyväksymän korjausohjelman lisärahoituksen (4,2 milj. euroa) ja vuonna 2010 solmitun raitioliikenteen liikennöintisopimuksen perusteella peruskorjaukseen ja vaihto-osiin vielä vuoden 2017 alussa käytettävissä olevan määrärahan (4,5 milj. euroa) puitteissa.

Raitiovaunujen täyskorjauksien toteuttamiseen on varauduttu kaupunginvaltuuston 30.11.2016 hyväksymän vuoden 2017 talousarvion ja kaupunginvaltuuston 29.11.2017 hyväksymän vuoden 2018 talousarvioehdotuksen liitteinä olevissa liikenneliikelaitoksen 10-vuotisissa investointiohjelmissa.

Hanke toteutetaan loppuun vuosina 2018-2019.

Hankkeen arviointi

Hanke on taloudellisesti ja teknisesti perusteltu. Nykyistä MLNRV2-raitiovaunukalustoa voidaan täyskorjauksen ansiosta hyödyntää vielä 2020-luvun lopulle saakka. Täyskorjaus vähentää huollon tarvetta ja tehostaa kaluston käyttöä sekä tuo kustannussäästöjä kunnossapidossa. Täyskorjaus on taloudellisesti kannattavampi vaihtoehto kuin kokonaan uuden kaluston hankinta tässä vaiheessa.

HSL:n hallitus on 13.6.2017 osaltaan hyväksynyt metro- ja raitiovaunukaluston kehittämisohjelmat, joiden yhtenä osana on väliosalla varusteltujen nivelraitiovaunujen täyskorjaus.

Kaupunginhallitus 18.12.2017 § 1134

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto päättää hyväksyä MLNRV2-nivelraitiovaunujen täyskorjauksen hankesuunnitelman siten, että raitiovaunuja täyskorjataan 42 kpl ja että täyskorjauksen kustannusarvio on 10,5 milj. euroa (alv 0).

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi

Liikenneliikelaitoksen johtokunta 26.10.2017 § 68

Esitys

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta päätti esittää kaupunginhallitukselle, että se esittäisi valtuustolle hyväksyttäväksi 42 matalalattiaisen nivelraitiovaunun täyskorjauksen hankesuunnitelman 10.500.000,00 euron arvonlisäverottomaan enimmäishintaan.

Esittelijä
yksikön johtaja
Artturi Lähdetie
Lisätiedot

Terhi Ruokolainen, projekti-insinööri, puhelin: 310 34799

terhi.ruokolainen@hel.fi

Päätös tullut nähtäväksi 31.01.2018

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus
  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, jolla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 250 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Esittelijä

Kaupunginhallitus

Lisätietojen antaja

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi