Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksesta

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2017-012293
Asialla on uudempia käsittelyjä
7. / 7 §

Lausunto liikenne- ja viestintäministeriölle Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen kilpailutuksesta

Helsingin kaupunginhallitus

Päätös

Kaupunginhallitus antoi kilpailun avaamisesta Etelä-Suomen taajamajunaliikenteessä liikenne- ja viestintäministeriölle seuraavan lausunnon:

Lähijunaliikenteellä on merkittävä rooli Helsingissä osana joukkoliikennejärjestelmää. Vuonna 2016 Helsingin niemen rajan yli suuntautuneista joukkoliikennematkoista 25 % tehtiin junalla. Tämä junaliikenne hoidetaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) järjestämällä lähijunaliikenteellä, joka palvelee koko pääkaupunkiseutua.

Nyt käsittelyssä olevan Etelä-Suomen taajamajunaliikenteen merkitys Helsingin sisäisen liikenteen kannalta on sen sijaan marginaalinen. Taajamajunat pysähtyvät Helsingissä vain päärautatieasemalla ja Pasilassa. Näin ollen niiden tuoma lisäpalvelu Helsingin sisäiseen junaliikenteeseen on hyvin vähäinen. Etelä-Suomen taajamajunaliikenteellä, erityisesti Helsingin ja Tampereen sekä Helsingin ja Lahden välisillä taajamajunayhteyksillä on merkitystä mm. Helsinkiin ja Helsingin seudulle suuntautuvan työmatkaliikenteen kannalta, joten toimivat liikenneyhteydet ja hyvä palvelutaso ovat tärkeitä myös Helsingille.

Helsingin kaupunki pitää rautateiden henkilöliikenteen avaamista kilpailulle kannatettavana. Uudistuksen tavoitteet rautateiden palvelutason ja asiakaslähtöisyyden parantamisesta sekä kustannustehokkuuden lisäämisestä ovat hyvät. Etelä-Suomen taajamajunaliikenne muodostaa sopivan kokonaisuuden ensimmäisenä kilpailutettavaksi, ja kilpailutuksen aikataulun yhteensovittaminen HSL:n järjestämän lähijunaliikenteen kilpailutuksen kanssa on hyvä asia.

Kun nykyisin yhden toimijan tuottama kokonaispalvelu pilkotaan moneen osaan ja tehtävään, on eri kokonaisuuksien rajapintoihin muodostuvien sopimusten ja palvelujen yhteen toimivuuden varmistaminen tärkeää. Yhdellä taholla tulisi olla kokonaisnäkemys järjestelmästä ja sen tulevaisuuden kehittämisestä omana liikennemuotonaan sekä osana koko maan ja kunkin alueen liikennejärjestelmää. Esimerkkinä tulevaisuudessa esille nousevista kysymyksistä ovat kalustohankinnat, joiden osalta on ratkaistava, millä prosessilla ja minkä tahojen toimesta määritellään nykyisten Sm2-junien tilalle hankittavat junat.

Käsittely

Vastaehdotus:
Anna Vuorjoki: Kappale 4 muutetaan muotoon: "Helsingin kaupunki suhtautuu myönteisesti uudistuksen tavoitteisiin rautateiden palvelutason ja asiakaslähtöisyyden parantamisesta sekä kustannustehokkuuden lisäämisestä. Se antaako kilpailutus parhaat edellytykset saavuttaa tavoitteet riippuu kilpailutuksen ehdoista ja Helsinki ottaa asiaan kantaa myöhemmässä vaiheessa."

Kannattaja: Veronika Honkasalo

Äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Anna Vuorjoen vastaehdotuksen mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 11
Otso Kivekäs, Terhi Koulumies, Maria Ohisalo, Pia Pakarinen, Jaana Pelkonen, Mika Raatikainen, Marcus Rantala, Wille Rydman, Anni Sinnemäki, Jan Vapaavuori, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 3
Veronika Honkasalo, Tomi Sevander, Anna Vuorjoki

Tyhjä: 1
Nasima Razmyar

Kaupunginhallitus hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 11 - 3 (1 tyhjä).

Katso äänestystulos taulukkona

Esittelijä

kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna

Lisätietojen antaja

Kristiina Matikainen, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36035

kristiina.matikainen@hel.fi