Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-000275
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 199
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Vs. lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon laturin hihna on poikennut ajettaessa tiessä olevaan todella syvään kuoppaan 2.1.2018 klo 6.30 kohti Pitäjänmäentien risteyksessä olevaa kiertoliittymää. Hakija on vaatinut kaupunkia korvaamaan ajoneuvon korjauskuluja yhteensä 120,00 euroa.

Katujen kunnossapitolain mukaan kunnan tulee pitää kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Kunnossapitopiiristä saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on käyty tarkistamassa 18.1.2018 ja tällöin paikalla ei ole havaittu kuoppia tai viitteitä äskettäin tehdyistä korjauksista. Paikalla ei ole havaittu sellaisia puutteita, jotka olisivat kaivanneet kunnossapitotöitä. Tämän tarkastuksen jälkeen hakija on tarkentanut vahinkopaikan sijaintia. Tämän jälkeen paikka on käyty tarkistamassa uudelleen, mutta kuoppia ei löytynyt. Kuopan sijaan tarkennetulta vahinkopaikalta löytyi jonkinlainen vanha paikkausjälki kaivutyömaan jäljiltä. Aluetarkastajan mukaan kyseisellä alueella ei ole kuitenkaan tehty kaivutöitä vahingon tapahtumisajan lähettyvillä. Viitteitä luvattomasta kaivutyöstä ei ole myöskään löytynyt. Kaupunki ei ole saanut muita ilmoituksia kuopasta kyseisessä kohdassa. Kaupungin tiedoista ei löydy merkintöjä kuopanpaikkaustöistä kyseisessä kohdassa.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pystyä pysäyttämään edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa. Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon.

Pitäjänmäentien kyseisessä kohdassa on voimassa 40 km/h alueellinen nopeusrajoitus. Hakijan ilmoittaman vahinkopaikan välittömässä läheisyydessä on hidastetöyssy, josta varoitetaan liikennemerkillä. Kyseiseen kohtaan tulee ajaa varoen. Lisäksi hakijan toimittamasta valokuvasta on havaittavissa, että laturin hihna on hyvin kulunut poikkeamiskohdastaan. On hyvin epätodennäköistä, että tallainen vaurio syntyisi kuoppaan ajosta ilman, että hihna olisi jo ennestään hyvin kulunut.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Tämän lisäksi laiminlyönnillä ja vahingolla tulee olla syy-yhteys. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan. Tämän lisäksi vahingon syy ja sen yhteys syntyneeseen vahinkoon on jäänyt riittävällä tavalla näyttämättä. Näin ollen kaupunki ei katso olevansa asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Tuuli Juntti, lakimies, puhelin: 09 310 21210

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö