Postilaatikon sijainnin määräämistä koskeva asia, Sirkkalanmäki

HEL 2018-003489
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 142 §

Postilaatikon sijainnin määräämistä koskeva asia, Sirkkalanmäki

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti määrätä ********** postilaatikon sijaintipaikaksi Posti Oy:n määräämän paikan Sirkkalanmäen varressa, yhden metrin päässä tontin kulkuliittymästä.

Perustelut

Postilain 44 §:n mukaan postilaatikon sijainnin määrittelee kirjepalveluiden yleispalvelun tarjoaja.

Viestintäviraston määräyksen 3 §:n mukaan kohtuullinen etäisyys pientalossa asuvan postinsaajan osoitepaikan kulkuliittymästä postilaatikolle on taajama-alueella enintään 50 metriä.

Viestintäviraston määräyksen 4 §:n mukaan pientalojen postilaatikot tulee sijoittaa siten, että mahdollisuuksien mukaan lähetykset voidaan jakaa suoraan postinjakeluautosta.

Viestintäviraston määräyksen perustelujen kohdan 3.4. mukaan säännöksen tarkoituksena on mahdollistaa jakelu suoraan ajoneuvosta. Siinä todetaan jakelun tehostamiseksi olevan tarkoituksenmukaisinta, että postinjakaja voi ajoneuvollaan ajaa laatikon viereen niin, että lähetykset voitaisiin jakaa autosta suoraan postilaatikkoon. Edelleen siinä todetaan, että sijoittelu on tällöin toteutettava siten, ettei ajoneuvoa tarvitse peruuttaa takaisin tielle.

Kyseessä olevalla tontilla sijaitsee kaksi pientaloa. Postilaatikkojen paikan määräytymiseen sovelletaan siis viestintäviraston määräyksen pykäliä 3 ja 4. Katualueen kunnossapitovastuusta, mukaan lukien lumen poistaminen, säädetään kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 2. luvussa.

Posti Oy on määritellyt postilaatikon sijoitettavaksi postinsaajan tontin kulkuliittymän välittömään läheisyyteen siten, että uusi sijainti on alle metrin päässä kulkuliittymästä. Postilaatikon määritelty sijainti ei aiheuta vaaraa liikenteelle eikä haittaa tienpitoa. Lisäksi Posti Oy:n määrittämään sijaintiin postinjakelu on mahdollista suoraan jakeluautosta siten, ettei jakeluauton tarvitse peruuttaa takaisin tielle.

Nyt määritelty postilaatikon paikka täyttää postilain sekä viestintäviraston määräykset ja mahdollistaa jakelun suoraan autosta.

Sovelletut oikeusohjeet

Postilaki 44, 45 ja 48 §
Viestintäviraston määräys postilaatikkojen sijoittelusta (61/2011 M) 3 ja 4 §

Postinsaajan vaatimus postilaatikoiden paikan määräämiseksi

********** pyytää kirjelmässään postilaatikon määräämistä Postin tekemästä sijoittelusta poiketen seuraavasti:

Posti teki kesällä laatikoiden uudelleen sijoittelua Sirkkalanmäessä. Postinsaaja ei ollut siirtänyt laatikkoa Posti Oy:n osoittamalle paikalle, koska epäili postilaatikon tulevan jäämään tuolla kapealla kaistaleella aurauksen ja lumimassan alle.

Postinsaaja ehdotti kesällä Posti Oy:lle postilaatikon sijoittamista liitteen "valituksen liite 1" mukaisesti, mutta Posti Oy ei ollut hyväksynyt siirtoa. Liitteen sivulla 1 näkyy postin määrittämä paikka ja tilanne ensilumien jälkeen. Postinsaajan mukaan Postin määrittämä paikka on huono. Siinä tulee tapahtumaan sekä laatikoiden että itse postien vaurioitumista.

Postin vastine 21.3.2018

Posti Oy ilmoitti vastineessaan, että Postin näkemyksen mukaan asiakas vastaa itse kunnossapidosta.

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Sara Rintamo, vs. rakennuslakimies, puhelin: +358 9 310 26485

sara.rintamo@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Kantakartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Valitus postilaatikon sijainnista
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Valituksen liite 1
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Valituksen liite 2
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Postin vastine postilaatikon määräämiseen
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.