Yhteistyösopimus Helsinki Design Week -muotoilutapahtuman järjestämisestä vuosina 2018–2021

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-003862
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 164

Yhteistyösopimus Helsinki Design Week -muotoilutapahtuman järjestämisestä vuosina 2018–2021

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö hyväksyi liitteenä olevan yhteistyösopimuksen Luovi Productions Oy:n kanssa koskien Helsinki Design Weekin toteuttamiseen ja tapahtuman kehittämiseen liittyvää yhteistyötä. Yhteistyön arvo vuonna 2018 on 139 600 euroa (+ alv), josta rahallisen vastikkeen osuus on 80 000 euroa ja markkinointiyhteistyön laskennallinen arvo 59 600 euroa. Ennakoitu kokonaisarvo sopimuskaudella 2018–2021 on yhteensä 560 000 euroa (+ alv), josta rahallisen vastikkeen osuus on 320 000 euroa ja markkinointiyhteistyön arvo 240 000 euroa.

Samalla kansliapäällikkö päätti, että vuosittaiset arvonlisäverottomat kustannukset enintään 80 000 euroa maksetaan talousarvon kohdalta 1 40 01, projektinumero 1801005020, kaupunginkanslian elinkeino-osastolle osoitetusta määrärahasta.

Lisäksi kansliapäällikkö oikeutti elinkeinojohtajaa allekirjoittamaan yhteistyösopimuksen sekä hyväksymään sopimukseen liittyvät laskut.

Edelleen kansliapäällikkö totesi, että hankinta toteutetaan suorahankintana, koska yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan, eikä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta (hankintalaki 40 § 2 mom. 2 kohta).

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 mukaan muotoilu on Helsingille kansainvälisesti merkittävä erottautumistekijä. Edelleen strategiassa todetaan, että Helsinki vahvistaa kansainvälistä profiiliaan muotoilun suurkaupunkina.

Muotoilutapahtuma ja -festivaali Helsinki Design Weekiin liittyvä yhteistyö on yksi keskeisimmistä kumppanuuksista, joka toteuttaa kaupungin strategista tahtotilaa. Kerran vuodessa toteutettavan tapahtumakokonaisuuden ohjelmistossa on monialaisesti muotoilun kenttää edustavia tapahtumia ja näyttelyitä. Esillä ovat muun muassa arkkitehtuuri, muoti, teollinen muotoilu, palvelumuotoilu ja kaupunkimuotoilu. Ohjelma tuotetaan yhteistyössä muotoilualan organisaatioiden, oppilaitosten, yritysten, muotoilijoiden ja kaupungin kanssa.

Kaupunki on toiminut Helsinki Design Weekin yhteistyökumppanina ensimmäisen tapahtuman järjestämisestä vuodesta 2005 saakka. Helsinki Design Week on kehittynyt merkittäväksi muotoilualan vaikuttajaksi niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Tapahtumakokonaisuus edistää alan kansainvälistä vuorovaikutusta ja Helsingin mainetta muotoilukaupunkina.

Helsinki Design Week 2018 järjestetään 6.–16.9.2018. Festivaali kokoaa yhteen yli 250 pääosin maksutonta tapahtumaa ja tavoittelee 170 000 osallistujaa. Tapahtumapaikkoja on kymmeniä ympäri Helsinkiä ja pääkaupunkiseutua. Lähiöihin suunnitellaan ohjelmakokonaisuutta, jonka avulla voidaan tavoittaa uusia kohderyhmiä sekä syventää yhteistyötä kaupunkikehittämisen eri toimijoiden kanssa. Kaupungin uusi osallisuusmalli otetaan huomioon ohjelmaa rakennettaessa.

Vuoden 2018 tapahtumakokonaisuuden teema on ”TRUST”. Helsinki Design Week tutkii, miten luottamusta voi muotoilla ja millainen rooli sillä on erityisesti uusien tuotteiden, palveluiden ja brändien rakentamisessa. Uutena ohjelmakokonaisuutena toteutetaan TRUST-näyttely Helsingin kaupungintalolle ja Festivaalikeskus keskustan alueelle. Tarkoituksena on altistaa mahdollisimman suuri yleisö muotoilulle sekä tuoda uusia näkökulmia muotoiluun, kaupunkitilasuunnitteluun ja väliaikaiseen rakentamiseen. Yhteistyötä tehdään myös muun muassa eri oppilaitosten, Helsingin taidemuseon ja Torikortteleiden kanssa.

Yhteistyösopimuksella kaupungin rahoitusosuus on 80 000 euroa vuosittain. Lisäksi yhteistyöhön sisältyy markkinoinnin toteuttamiseen liittyvää laskennallisesti arvotettua tukea, jonka arvo on 59 600 euroa vuonna 2018 (liite 3). Sopimuksen toteutuminen sekä vuosittainen rahallinen vastike on sidottu kaupungin talousarvioon. Tarkemmat sisältöyhteistyön ja markkinoinnin toteutussuunnitelmat laaditaan vuosittain.

Hankinta voidaan toteuttaa suorahankintana, jos yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan. Lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta (hankintalaki 40 § 2 mom. 2 kohta). Hankinta tehdään suorahankintana, koska tapahtuman vastuullisena järjestäjänä toimiva Luovi Productions Oy omistaa oikeudet Helsinki Design Week -tapahtumaan.

Hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 5 momentin mukaan kansliapäällikkö päättää kaupunginkanslian asiakirjojen allekirjoittamisesta. Kaupunginkanslian toimintasäännön 16.1 kohdan mukaan hankintapäätökseen perustuvan sopimuksen allekirjoittaa hankintapäätöksen tekijä. Tässä tapauksessa on kuitenkin tarkoituksenmukaista, että sopimusasiakirjan allekirjoittaa elinkeinojohtaja.

Lisätietojen antaja

Anu Mänttäri, kehittämispäällikkö, puhelin: 36322

anu.manttari@hel.fi

Päättäjä

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja