Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Potilassänkyhuoltojen väliaikainen järjestäminen markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-003992
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 34
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Päätös potilassänkyhuoltojen hankinnasta

Hallintojohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan hallintojohtaja päätti hyväksyä potilassänkyhuoltojen hankinnassa hankinnan osioon 1 (laitoksissa, toimipisteissä ja osastoilla sijaitsevat potilassängyt) seuraavien toimittajien tarjoukset:

1. Respecta Oy

2. AlluMedical Oy

3. Lojer Oy

ja hankinnan osioon 2 (potilaiden kotiosoitteessa sijaitsevat potilassängyt) seuraavien toimittajien tarjoukset:

1. AlluMedical Oy

2. HALTIJA Group Oy

Lisäksi hallintojohtaja päätti, että tämän päätöksen tiedoksisaanti ei ole sopimus, vaan valittujen palveluntuottajien kanssa solmitaan erilliset sopimukset. Sopimus voidaan solmia aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Varsinainen sopimuskausi on pituudeltaan kaksi (2) vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden vuoden optiokauteen, jonka käyttöönotosta Tilaaja päättää viimeistään kuusi kuukautta ennen perussopimuskauden päättymistä.

Hankinnan sitoumukseton, arvioitu kokonaisarvo Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan osalta on noin 1,1 miljoonaa euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi (2 vuotta) mukaan lukien.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin.

Päätöksen perustelut

Valtuudet

Sosiaali- ja terveyslautakunta on kokouksessaan 19.6.2018 § 165 valtuuttanut hallintojohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, päättämään sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta ja allekirjoittamaan hankinnasta solmittavat sopimukset.

Tarjouspyyntö

Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.

Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 1.8.2018 ja korjattu hankintailmoitus 29.8.2018 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi

Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 16.8.2018 mennessä. Saapuneisiin kysymyksiin vastattiin 30.8.2018. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 18.9.2018 ja tarjoukset avattiin 18.9.2018.

Hankinta toteutettiin yhteishankintana HUS:n kanssa ja kilpailutuksen käytännön toteutuksesta vastasi HUS Logistiikka.

Määräaikaan mennessä saapui 4 tarjousta. Tarjouksensa jättivät:

1. AlluMedical Oy (2712876-8)

2. HALTIJA Group Oy (2412395-3)

3. Lojer Oy (25525428)

4. Respecta Oy (1623211-3)

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

HUS Logistiikka on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

HUS Logistiikka on tarkastanut tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnönmukaisia.

Hankintamenettely ja valintaperusteet

Hankintamenettelynä oli avoin menettely ja valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Tarjouspyyntöasiakirjoissa oli kerrottu tarkemmin hintavertailun perusteet ja vertailussa käytettävät eri positioiden erilaiset painoarvot. Hintavertailussa varaosien hinnoilla on pieni painoarvo.

Lisäksi tarjouspyynnössä oli mainittu se, montako toimittajaa tullaan vähintään valitsemaan, jotta varmistetaan riittävä huoltokapasiteetti.

Etusijajärjestys tilauksissa on sama, kun valittujen toimittajien numeerinen järjestys hankintapäätöksessä.

Sopimuskausi

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialalla nykyisten sänkyhuoltojen sopimuskauden poikkeavat HUS:n sopimuskausista.

Helsingin kaupungin osalta sopimuskausi alkaa aikaisintaan 16.3.2019 ja viimeistään 26.11.2019, kun nykyisten sopimusten sopimuskaudet päättyvät.

Valinta

HUS Logistiikan ja Helsingin kaupungin edustajat ovat käsitelleet kokouksessaan 20.9.2018 hankintaan saatuja tarjouksia ja tarjouksista tehtyä vertailua.

Hus Logistiikan ja Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan hankintapäätökset ovat sisällöltään yhteneväiset. Kumpikin hankintayksikkö tekee hankinnasta omat hankintasopimukset valittujen palveluntuottajien kanssa.

Vertailutaulukko ja tarjoajien vertailupisteet käyvät ilmi päätöksen liitteenä olevasta vertailutaulukosta (liite 1).

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Päättäjä

Tiina Mäki
hallintojohtaja

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 7 § 2 mom

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.