Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-006308
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 169
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Vs. lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon oikea sivupeili vaurioitui ajettaessa Kaarelantiellä 24.5.2018 klo 8.20 ajoradan puolelle kaatunutta puunrankaa päin. Hakija vaatii kaupunkia korvaamaan ajoneuvon korjauskulut, jotka arvion mukaan tulevat olemaan 423,74 euroa.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan ranka on kaatunut keskuspuiston alueelta, joka on lähes luonnontilainen alue, josta hoidetaan vaaralliset puut pois. Kyseisten puiden kasvualustana on ojanpenger, joka ei ole vahvin mahdollinen pohja. Kyseisestä puusta ei ole tullut muita ilmoituksia kaupungille. Kunnossapidosta vastaava taho on käynyt siivoamassa puut pois ajoradan reunasta niistä tiedon saatuaan.

Hakijan toimittaman kuvan perusteella irronneissa puunrangoissa ei ole ollut päällepäin näkyvää vikaa.

Vahingonkorvausvelvollisuuden syntymiseksi edellytetään tuottamusta eli kunnossapidosta vastaavan on täytynyt tehdä jokin laiminlyönti. Tämän lisäksi aiheutuneen vahingon sekä tehdyn laiminlyönnin välillä tulee olla syy-yhteys.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä liikenneolosuhteet. Nopeus on pidettävä sellaisena, että kuljettaja säilyttää ajoneuvon hallinnan. Ajoneuvo on voitava pystyä pysäyttämään edessä olevan ajoradan näkyvällä osalla ja kaikissa ennalta arvattavissa tilanteissa.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Kaatunut puunranka on ollut vain hieman ajoradan puolella, joten se on ollut väistettävissä.

Koska puussa ei ole ollut päällepäin näkyvää vikaa, kyseessä on ollut ennalta arvaamaton tapahtuma, johon ei ole voitu kunnossapitotoimenpiteillä varautua. Tämän lisäksi ajoneuvon kuljettajan tulee noudattaa tieliikennelain mukaista huolellisuusvelvollisuuttaan. Näistä seikoista johtuen, kaupunki ei katso olevansa asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1-4 §, 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Tuuli Juntti, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 21210

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö