Tässä on tekstiä joka on tavallista.<strong>Tässä on bold.</strong><em>Tämä on italic.</em><ul><li>Lista ja sen ensimmäinen kohta.</li><li>Toinen kohta.</li></ul>

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

HEL 2018-007616
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 157
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Vs. lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo on siirretty 26.6.2018 klo 20 ja 27.6.2018 klo 14 välisenä aikana Osoitteesta Museokatu 9. Siirron yhteydessä auton oikean takakyljen alaosaan oli tullut maalivauriota. Hakija vaatii kaupunkia korvaamaan ajoneuvonsa korjauskustannuksia yhteensä 772,26 euroa.

Ajoneuvojen siirtoyksiköstä saadun selvityksen mukaan hakijan ajoneuvoa on jouduttu siirtämään kadun kunnossapitotyötä haittaavana 27.6.2018 kello 9.16 osoitteesta Museokatu 9 osoitteeseen Museokatu 7.

Kunnossa- tai puhtaanapitoa haittaavan ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa. Hakijan ajoneuvon vetävät pyörät ovat nostettu nostoaisaan ja takarenkaisiin on asetettu dollyt. Siirron aikana ajoneuvon jousitus toimii kuten tiellä ajettaessa, siirtonopeus on pieni ja siirronvalvoja tarkkailee, että siirto tapahtuu asianmukaisesti.

Ajoneuvojen siirtoa valvoo siirronvalvoja, joka laatii lähisiirrosta siirtopöytäkirjan. Pöytäkirjaan merkitään tieto, mikäli ajoneuvo vaurioituu siirron yhteydessä. Ajoneuvot valokuvataan aina ennen siirtoa eli kaikista ennen siirtoa ajoneuvossa havaituista vaurioista löytyy valokuva.

Hakijan ajoneuvoa koskevaan siirtopöytäkirjaan ei ole merkitty, että ajoneuvolle olisi siirtotoimenpiteiden yhteydessä aiheutunut vaurioita. Hakijan ajoneuvosta ennen siirtoa otetuista valokuvista on kuitenkin havaittavissa oikeassa takakulmassa maalivaurio, joka vastaa hakijan esittämiä vauriokuvia. Vaurio, jonka korjauksesta aiheutuneista kuluista hakija vaatii vahingonkorvausta, on siis ollut ajoneuvossa jo ennen lähisiirtoa.

Ajoneuvon siirron suorittaneen urakoitsijan selvityksen mukaan dollyjen, eli apupyörien, olleessa auton renkaiden alla, ei ajoneuvoa ole mahdollista siirron aikana ajaa niin lähelle toista ajoneuvoa tai muuta estettä, että siirrettävän ajoneuvon takapuskuri voisi siihen osua. Lisäksi tässä yhteydessä syntyneen vaurion tulisi olisi hieman vinossa eikä vaakasuorassa, koska autoa siirretään keula ilmassa.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta. Tuottamuksen lisäksi edellytetään syy-yhteyttä suoritetun toiminnan ja aiheutuneen vahingon välillä. Hakijan ajoneuvon siirto on suoritettu asianmukaisesti. Siirtopöytäkirjaan ei ole merkitty, että siirrosta olisi aiheutunut ajoneuvolle vaurioita. Siirtoa valvonut henkilö on havainnut vasemman etukulman vauriot jo ennen siirtoa.

Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei vahinko ole aiheutunut ajoneuvolle tehdystä lähisiirrosta, eikä näin ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (828/2008) 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Tuuli Juntti, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 21210

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Mikko Ravantti
vs. yksikön päällikkö