Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Uhkasakkojen tuomitseminen maksuun, Vartiokylä

HEL 2018-008055
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 129 §

Uhkasakkojen tuomitseminen maksettavaksi sekä uuden velvoitteen asettaminen rakennuksen purkamisvelvoitteen laiminlyöntiä koskevassa asiassa

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti tuomita ********** maksamaan ympäristö- ja lupajaoston 14.12.2018 asettamista uhkasakoista rakennuksen purkamisvelvoitteen laiminlyönnin vuoksi 1.6.2019 jälkeen ja 1.6.2021 mennessä erääntyneet uhkasakot: peruserän 21 000 euroa sekä 24 kappaletta 3000 euron lisäerää, kuitenkin siten, että uhkasakon lisäeristä tuomitaan kerrallaan maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa (63 000 euroa), eli yhteensä kahdeksankymmentäneljätuhatta (84 000) euroa. Tuomittu sakko maksetaan Suomen valtiolle.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto päättää rakennusvalvontataksan 12 §:n b kohdan nojalla määrätä ********** maksamaan rakennusvalvonnan suorittamista valvontatoimenpiteistä Helsingin kaupungille 1295 euron suuruisen valvontamaksun. Päätökseen tältä osin kuntalain 134 §:n mukainen muutoksenhakuohje.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päättää uudistaa velvoitteet sekä asettaa niiden tehosteeksi uudet juoksevat uhkasakot seuraavasti:

********** velvoitetaan nyt asetettavan sakon uhalla purkamaan osoitteessa ********** sijaitsevalta kiinteistöltä tulipalossa ja suojaamattomana korjauskelvottomaksi vaurioituneen sekä vaarallisen ja ympäristöä rumentavan asuinrakennuksen 31.1.2022 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on kaksikymmentäyksituhatta euroa (21 000) ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on kolmetuhatta (3 000) euroa. Rakennuksen purkamiseen ei tarvitse hakea purkamislupaa.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto velvoittaa ********** nyt asetettavan sakon uhalla poistamaan purkujätteet kiinteistöltä 28.2.2022 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteä peruserä on yhdeksäntuhatta (9 000) euroa ja lisäerä jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on tuhatviisisataa (1 500) euroa.

Siltä osin kuin tällä päätöksellä ei ole tuomittu 14.12.2018 asetettuja uhkasakkoja maksettavaksi, uhkasakkojen tuomitseminen tuon päätöksen nojalla raukeaa.

Jos kiinteistö tai sitä koskeva käyttöoikeus luovutetaan, on tässä päätöksessä asetetusta velvoitteesta ja uhasta ilmoitettava luovutuksensaajalle ottamalla luovutuskirjaan sitä koskeva maininta tai tiedottamisesta on huolehdittava muutoin todisteellisesti. Lisäksi velvoitetun on ilmoitettava kirjallisesti Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalveluille luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Kun rakennus on vaurioitunut korjauskelvottomaksi, ja kun rakennuksesta aiheutuu turvallisuusriski, ja koska rakennuksen kunnossapitovastuu ja korjausvastuu on laiminlyöty useita vuosia, ympäristö- ja lupajaosto määrää hallintolainkäyttölain 31 §:n nojalla, että asetettua velvoitetta on noudatettava mahdollisesta valituksesta huolimatta. Hallinto-oikeus voi mahdollista valitusta käsitellessään kieltää jaoston päätöksen täytäntöönpanon.

Ottaen huomioon rakennuksesta aiheutuva turvallisuusriski ja rakennuksen kunnossapitovastuun laiminlyönnin pitkä kesto, ja kun ympäristö- ja lupajaoston asettamia velvoitteita ei ole noudatettu, laiminlyöntiä ei ole pidettävä vähäisenä. Näin ollen ympäristö- ja lupajaosto päättää ilmoittaa asiasta maankäyttö- ja rakennuslain 186 §:n mukaisesti poliisille esitutkintaa varten.

Pöytäkirjanote liitteineen ja tuomitun uhkasakon tilillepanokortti saantitodistuksella ja haastemiestiedoksiantona velvoitetulle. Lisäksi päätöksen tiedoksianto toimitetaan hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona.

Pöytäkirjanote maanmittauslaitokselle merkinnän tekemiseksi kiinnityksistä pidettävään rekisteriin.

Pöytäkirjanote ja sakkoluettelonote oikeusrekisterikeskukselle.

Valvottava velvoitepäätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 14.12.2018 tekemällään lainvoimaisella päätöksellä velvoittanut ********** 1.5.2019 mennessä sakon uhalla purkamaan osoitteessa ********** sijaitsevalta kiinteistöltä ********** vaarallinen ja ympäristöä rumentava asuinrakennus. Juoksevan uhkasakon kiinteäksi peruseräksi on määrätty 21000 euroa ja lisäeräksi jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa velvoitetta ei ole noudatettu, on määrätty 3000 euroa.

Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto on velvoittanut ********** sakon uhalla poistamaan purkujätteet kiinteistöltä 1.6.2019 mennessä. Juoksevan uhkasakon kiinteäksi peruseräksi on määrätty 9000 euroa ja lisäeräksi jokaiselta yhden kuukauden ajanjaksolta, jonka kuluessa päävelvoitetta ei ole noudatettu, on määrätty 1500 euroa.

Koska päätöstä ei ole saatu muulla tavoin annettua tiedoksi, tiedoksianto on toimitettu yleistiedoksiantona. Ilmoitus on julkaistu Virallisessa lehdessä 29.1.2019 ja päätös on pidetty nähtävillä rakennusvalvontapalveluissa 28.2.2019 saakka. Lisäksi ilmoitus on julkaistu rakennusvalvontapalveluiden ilmoitustaululla.

Näin ollen ********** katsotaan hallintolain 62 §:n nojalla saaneen asian tiedoksi seitsemäntenä päivänä ilmoituksen julkaisemisesta Virallisessa lehdessä.

Päätöksestä ei ole valitettu.

Tarkastuslausunto ja sen tiedoksianto

Paikallakäynnillä on todettu, ettei asetettuja velvoitteita ole noudatettu. Tämän johdosta 16.3.2021 päivätyssä tarkastuslausunnossa esitetään, että ********** tuomittaisiin maksamaan erääntyneet uhkasakot, ja että samalla velvoitteet uudistettaisiin ja että niiden tehosteeksi voitaisiin asettaa uudet juoksevat uhkasakot.

Tarkastuslausunto on lähetetty velvoitetulle saantitodistuksella. Kirje on palautunut, sillä sitä ei ole noudettu. Tarkastuslausunto on lähetetty myös haastemiehelle tiedoksiannettavaksi, mutta se on palautunut estetodistuksella - tiedoksiannon vastaanottajaa ei ole tavoitettu.

Koska tarkastuslausuntoa ei ole muulla tavoin saatu annettua tiedoksi, tiedoksianto on toimitettu hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona julkaisemalla tieto asiakirjan nähtävillä pitämisestä viranomaisessa. Ilmoitus on julkaistu Helsingin kaupungin verkkosivuilla 9.4.2021. Asiakirja on pidetty nähtävillä Helsingin kaupungin rakennusvalvontapalveluissa osoitteessa Työpajankatu 8.

Velvoitettavan katsotaan hallintolain 62 §:n nojalla saaneen tarkastuslausunnon tiedoksi seitsemäntenä päivänä siitä, kun ilmoitus on julkaistu verkkosivulla.

Velvoitettava ei ole antanut asiassa vastinetta.

Päätöksen perustelut

Kyseessä on 1950-luvulla rakennettu puinen ns. rintamamiestalo. Tulipalo on vaurioittanut rakennusta pahasti yli 10 vuotta sitten. Katto on romahtanut osaksi sisään. Sade ja lumi ovat vaurioittaneet puisen rakennuksen korjauskelvottamaksi. Rakennuksen ikkunat ovat rikkoutuneet tai niitä on vuosien saatossa rikottu. Rakennus on hylätty.

Rakennuksen purkamisvelvoitetta ei ole noudatettu, eikä velvoitteen noudattamatta jättämiseen ole esitetty pätevää syytä. Uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen ja asianosaiselle on varattu tilaisuus uhkasakkolain 22 §:ssä tarkoitetun selityksen antamiseen kahden vuoden kuluessa siitä, kun uhkasakon asettamispäätös on saanut lainvoiman ja päävelvoitteen täyttämistä koskeva määräaika on päättynyt.

Tuomittavaksi maksettavien lisäerien määrä olisi tässä tilanteessa 24 kappaletta (1.6.2019 - 1.6.2021), jolloin lisäerien kokonaissumma olisi 24 x 3000 e = 72 000 euroa. Koska kuitenkin uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa, lisäeristä voidaan tuomita maksettavaksi 3 x 21 000 suuruinen summa, eli yhteensä 63 000 euroa. Tämän ylittävältä osalta lisäerät raukeavat niiltä uhkasakkojaksoilta, jotka ovat alkaneet ennen kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.

Sovelletut oikeusohjeet

Uhkasakkolain 10 §:n mukaan uhkasakon asettanut viranomainen voi tuomita uhkasakon maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä. Edellytyksenä uhkasakon tuomitsemiselle maksettavaksi on, että uhkasakon asettamista koskeva päätös on lainvoimainen, jollei päätöstä ole säädetty tai määrätty noudatettavaksi muutoksenhausta huolimatta.

Uhkasakon lisäeristä voidaan kerralla tuomita maksettavaksi enintään kolme kertaa peruserän suuruinen summa. Tämän ylittävältä osalta lisäerät raukeavat niiltä uhkasakkojaksoilta, jotka ovat alkaneet ennen kuin päätös uhkasakon tuomitsemisesta tehdään.

Maankäyttö- ja rakennuslaki 166 §, 182 §, 186 §
Uhkasakkolaki 10 §, 11 §, 13 §, 18 §, 19 §, 22 §, 23 § ja 24 §
Hallintolaki 55 §, 60 §, 62 §.

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Kantakartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 31 k
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 31 k
5. Verkkosivuilla julkaistu ilmoitus, yleistiedoksianto 9.4.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 31 k
7. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 31 kohta
8. Ilmoitus rakennusvalvonnan ilmoitustaululle 29.1.2019
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Kuva paikallakäynniltä 21.3.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Virallinen lehti 29.1.2019
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.