Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, If Vahinkovakuutus Oyj

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-008279
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 218
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, If Vahinkovakuutus Oyj

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Takaisinsaantivaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa 18.68257 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan liukastuminen on tapahtunut Rannikkolaivurintiellä maanantaina 2.3.2018 kello 16.00 puutteellisesti hiekoitetulla jalkakäytävällä. Takaisinsaantivaatimuksessa on vaadittu kaupunkia korvaamaan yhteensä 4651,44 euroa.

Vahingonkärsijä on ilmoittanut liukastumispaikaksi ajoradan, mitä hän on käyttänyt pyörätien ja jalkakäytävän puuttuessa. Karttaan vahingonkärsijä on merkinnyt vahinkopaikaksi ajoradan keskiosan. Vahingonkärsijä on edelleen kertonut, ettei ole ollut ylittämässä tietä ajoradalla.

Rannikkolaivurintiellä vahinkotapahtumapaikan kohdalla ei ole jalkakäytävää. Tieliikennelain mukaan jalankulkijan on ensisijaisesti käytettävä ajoradan vasenta reunaa jalkakäytävän puuttuessa. Asiassa annettujen tietojen perusteella jää epäselväksi, onko vahingonkärsijä myötävaikuttanut vahinkoon.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet. Laki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella ovat laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan.

Helsingin kaupungin luokituksen mukaan Rannikkolaivurintie kuuluu III-luokkaan. III luokan kaduilta poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Liukkaus torjutaan III luokan väyliltä I ja II luokan väylien jälkeen. III luokan kevyenliikenteenväylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Toimenpideaika on 8 tuntia kuitenkin niin, että yöllinen lumisade aurataan klo 12 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen. Mikäli kadulla ei ole jalkakäytävää (III- luokan ajoradat), hoidetaan sen toisen reunan liukkaudentorjunta saman ylläpitoliikenteen kevyen väylän vaatimusten mukaan.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan alue on hiekoitettu sunnuntaina 25.2.2018 minkä jälkeen kelin suhteen ei ole ollut oleellista muutosta. Vahingon tapahtumapäivänä ja sitä edeltävänä päivänä sää on ollut aurinkoinen ja lämpötila on vaihdellut - 7 ja - 10 asteen välillä.

Ilmatieteen laitoksen Helsinki, Kaisaniemi havaintoaseman säähavaintojen mukaan on sademäärä ollut 0,2 millimetriä hiekoituspäivänä 25.2.2018, minkä jälkeen sademäärä on ollut 0 millimetriä aina 8.3.2018 saakka. Ulkoilman keskilämpötila on 25.2.2018 hiekoituspäivänä ollut -10.1 astetta, minkä jälkeen keskilämpötila on pysynyt pakkasen puolella (-9,6-15,7 asteen välillä) aina vahingon tapahtumapäivään saakka, jolloin keskilämpötila on ollut -9,6 astetta. Pakkassää on jatkunut vielä viikon verran vahinkotapahtuman jälkeenkin.

Ilmatieteen laitoksen mukaan on lumen määrä Kaisaniemen havaintosääasemalla lisääntynyt yhteensä 1 cm 25.2.2018 suoritetun hiekoituksen ja 2.3.2018 vahinkopäivän välillä. Lunta ei ole satanut myöskään vahinkopäivän jälkeisinä päivinä, eli sää on pysynyt vakaana lumentulon suhteen 27.2.2018 jälkeen, jolloin edellä mainittu 1 cm lumikertymä on raportoitu.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella säätilassa ei ole tapahtunut muutosta, mikä olisi edellyttänyt lisätoimia kaupungilta 25.2.2018 suoritetun hiekoituksen jälkeen. Ei ole esiintynyt sateita, mitkä voisivat liukastuttaa teitä. Lämpötila on pysytellyt pakkasen puolella, joten tiet eivät ole sulaneet. Säätiloissa ei ole tapahtunut muutosta, mikä olisi aiheuttanut tuntuvaa liukkauden lisääntymistä. Huomioon ottaen Rannikkolaivurintiellä suoritetut toimenpiteet ja vallinneet sääolot, on kaupunki toiminut sille asetettujen vaatimusten mukaisesti vahinkopaikan liukkaudentorjunnassa 2.3.2018. Alue on ollut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Lain mukaan kunnan velvollisuus on tehdä ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Vahingonkorvausvastuu edellyttää myös tuottamusta tai laiminlyöntiä.

Asiassa saatujen selvitysten perusteella talvikunnossapito ja liukkaudentorjunta oli vahinkopäivänä tehty Helsingin kaupungin normien mukaan, eikä kaupunki ole laiminlyönyt kadun- ja eräiden yleisten alueiden kunnossapidosta annetun lain mukaisia velvollisuuksiaan.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Tieliikennelaki (267/1981) 40 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Mikko Ravantti
vs. yksikön päällikkö