Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön viranhaltijan pientalon rakentamista koskevasta rakennuslupapäätöksestä 18.9.2018 § 551

HEL 2018-010818
Asialla on uudempia käsittelyjä
8. / 201 §

Oikaisuvaatimus rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön viranhaltijan pientalon rakentamista koskevasta rakennuslupapäätöksestä 18.9.2018 § 551

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti jättää tutkimatta ********** oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan palvelut ja luvat -palvelukokonaisuuden rakennusvalvontapalveluiden lupayksikön viranhaltijan tekemästä rakennuslupapäätöksestä 18.9.2018 § 551, lupatunnus 49-2207-18-A.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

********** ja ********** ovat 14.8.2018 vireille tulleella hakemuksellaan hakeneet lupaa osoitteeseen ********** kiinteistötunnus ********** sijoittuvalle hankkeelleen, joka käsittää kaksikerroksisen pientalon rakentamisen. Pientalon yhteydessä on varasto ja autokatos. Rakennuksen julkisivuna on harmaa vaakapaneeli ja vesikatteena on tummanharmaa pelti.

Hanke perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan maankäyttöjohtajan 9.5.2018 tekemään lainvoimaiseen poikkeamispäätökseen 49-0003-18-S, jossa myönnetään tontin tehokkuusluvun nostaminen e=0,2 lukuun 0,25. Hanke on poikkeamispäätöksen ja sen ehtojen mukainen, eikä rakennusluvassa ole myönnetty minkäänlaisia poikkeamisia.

Oikaisuvaatimus

********** joka omistaa kiinteistön ********** osoitteessa ********** on hakenut oikaisua mainittuun päätökseen.

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan myönnetyn rakennusluvan perumista. Lupa sisältää poikkeamisella 25 % ylityksen asemakaavan rakennusoikeuteen. Hakija hakee lupaa kolmelle lohkotulle tontin osalle kolmen rakennuksen, 4 asunnon rakentamiselle.

Oikaisuvaatimuksessa on vedottu Korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen 2002:47 "jos poikkeaminen on käsitelty vähäisenä, vaikka vähäisyyden rajat ylittyvät, määräytyy valitusoikeus laajemman poikkeamispäätöksen tapaan". Oikaisuvaatimuksen mukaan lupa heikentää Kutteritien muiden tonttien oikeusasemaa, asemakaavan olosuhteet turmeltuvat. Lainmuutoksen jälkeen lähialueella on harkittu kymmenkunta hakemusta, joissa on 25 % ylitys. Tehostetun maankäytön seurauksena alue on tiivistynyt, köyhtynyt ja taantunut epäviihtyisäksi. Kaupunkikehitys vääristyy. Helsingin kaupunkistrategia yrittää tavoittaa "maailman toimivimman pääkaupungin" asemaa. Riski olla saavuttamatta tuo tavoite kasvaa, kun Kutteritie, potentiaaliset pientalokaupunginosat, tiivistetään ja devalvoidaan niin, ettei kriittiselle kasvu- ja voimatekijälle kansainvälisten investoijien yritysten, instituutioiden avainhenkilöille ole tarjota haluttavia elinympäristöjä. Erityisenä syynä mainittuja täydennysrakentamista ja tontin tarkoituksenmukaista käyttöä ei ole yksilöity.

Vastine

Hakija on toimittanut vastineensa Lupapisteeseen. Vastineessa esitetään, että oikaisuvaatimus jätetään käsittelemättä, sillä se ei kohdistu valitusoikeuden piiriin kuuluviin seikkoihin (jokainen sivun 1 perusteista liittyy tontin/tonttien tehokkuuteen, josta valitusaika on jo mennyt umpeen kesäkuussa). Liitteissä ei yksilöidä vaatimuksia ja koko hakemus on lisäksi osoitettu väärin koskien hakijaa, joka rakentaa kaikille kolmelle tontille (tällaista hakijaa ei ole olemassakaan). Perusteiltaan oikaisuvaatimus on siis oikeudeton eikä koske hankkeeseen ryhtyvää millään lailla. Muu materiaali keskittyy ********** hankkeeseen, johon hakija ei voi ottaa mitään kantaa. Toiveena esitetään, että rakennuslupa palautetaan tilaan, jossa se oli ennen oikaisuvaatimusta.

Aloittamisoikeus

Oikaisuvaatimuksen vireilletulon jälkeen hankkeeseen ryhtyvät ovat hakeneet maankäyttö- ja rakennuslain 144 §:n mukaista aloittamisoikeutta vakuutta vastaan. Rakennusvalvontapalveluiden viranhaltija on 11.10.2018 § 594, lupatunnus 49-0005-18-VAK, tekemällään päätöksellä hyväksynyt vakuuden sekä myöntänyt aloittamisoikeuden. Päätösote on toimitettu tiedoksi oikaisuvaatimuksen tekijälle.

Päätöksen perustelut

Maankäyttö- ja rakennuslain 187 §:n 1 momentin mukaan viranhaltijan päätökseen asiassa, joka kunnan rakennusvalvontaviranomaiselta tai muulta kunnan viranomaiselta on siirretty hänen ratkaistavakseen, ei saa hakea muutosta valittamalla. Päätökseen tyytymättömällä on oikeus saada asia asianomaisen viranomaisen käsiteltäväksi (oikaisuvaatimus). Oikeus vaatimuksen tekemiseen määräytyy samojen perusteiden mukaan kuin asianosaisen valitusoikeus.

Maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n mukaan valitusoikeus rakennuslupapäätöksestä on 1) viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; 2) sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; 3) sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; sekä 4) kunnalla.

Maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:n mukaan valitusoikeus poikkeamispäätöksestä sekä suunnittelutarveratkaisua koskevasta 137 ja 137 a §:n mukaisesta päätöksestä on viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistajalla ja haltijalla; sellaisen kiinteistön omistajalla ja haltijalla, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa; sillä, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa; sillä, jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa; kunnalla ja naapurikunnalla, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa; toimialueellaan sellaisella rekisteröidyllä yhdistyksellä, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen; sekä viranomaisella toimialaansa kuuluvissa asioissa.

Oikaisuvaatimuksessa on viitattu laajempaa, maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:n mukaista muutoksenhakuoikeutta puoltavana seikkana korkeimman hallinto-oikeuden päätökseen KHO 2002:47, jonka perusteluissa todetaan muun ohella seuraavaa:

"Poikkeamista koskevia maankäyttö- ja rakennuslain menettelysäännöksiä ei ole tarkoitettu sovellettaviksi vähäisen poikkeuksen sisältävään rakennuslupaan. Myöskään valitusoikeutta poikkeamispäätöksestä koskevaa maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:ää ei ole säädetty sovellettavaksi haettaessa muutosta vähäisen poikkeuksen sisältävään rakennuslupaan.

Tähän nähden on katsottava, että vain maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:ssä tarkoitetuilla on oikeus valittaa rakennusluvasta, jonka yhteydessä on myönnetty vähäinen poikkeus rakentamista koskevista säännöksistä, määräyksistä, kielloista tai muista rajoituksista, vaikka muutosta haettaisiinkin sillä perusteella, etteivät sanotut poikkeukset ole vähäisiä.

Valitusoikeus voi rakennusluvastakin kuitenkin perustua maankäyttö- ja rakennuslain 193 §:ään, jos rakennuslupa on myönnetty ilman maankäyttö- ja rakennuslain 171 §:ssä säädettyä poikkeusta, vaikka tällainen lupa olisi ollut tarpeen."

Nyt myönnetty rakennuslupa perustuu lainvoimaiseen poikkeamispäätökseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä ei ole valittanut poikkeamispäätöksestä, eikä poikkeamispäätökseen kohdistuvia valituksia voida tutkia rakennusluvasta tehdyn oikaisuvaatimuksen johdosta. Rakennusluvassa ei ole haettu tai myönnetty edes vähäisiä poikkeamia, joten valitusoikeus tässä asiassa määräytyy edellä mainitun maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:n mukaan.

********** omistaa kiinteistön ********** osoitteessa ********** Kiinteistö sijoittuu rakennuspaikalta katsottuna viistosti Kutteritien toiselle puolelle. Se ei sijaitse vastapäätä rakennuspaikkaa. Kiinteistöjen nurkkapisteiden välinen etäisyys on lähimmillään noin 22,8 metriä.

********** ei siten ole rakennuspaikan viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja tai haltija. Hän ei myöskään ole sellaisen kiinteistön omistaja tai haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa. Rakennuslupapäätös ei myöskään vaikuta sillä tavoin välittömästi ********** oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun, kuin maankäyttö- ja rakennuslain 192 §:ssä tarkoitetaan.

Oikaisuvaatimus on edellä mainituin perustein jätettävä tutkimatta.

Käsittely

Pentti Ruuska: Oikaisuvaatimuksen tekijä on 8.11.2018 lähettänyt rakennusvalvontaan kirjelmän, jossa hän vetoaa korkeimman hallinto-oikeuden tekemään päätökseen KHO 2012:10.

Kyseinen korkeimman hallinto-oikeuden päätös koskee kuitenkin katujen risteyksessä olevan tontin rakentamista, eikä päätöksestä ilmenevä oikeusperiaate siten sovellu nyt kyseessä olevaan tapaukseen. Oikaisuvaatimuksen tekijä myös kertoo, että hän ei ole saanut aloittamisoikeuden myöntämisestä tehtyä päätöstä. Rakennusvalvonnan järjestelmistä ei löytynyt merkintää siitä, että päätösote olisi lähetetty oikaisuvaatimuksen tekijälle. Tällä asialla ei ole kuitenkaan merkitystä, kun oikaisuvaatimuksen tekijällä ei ole asiassa valitusoikeutta.

Esittelijä

yksikön päällikkö
Pentti Ruuska

Lisätietojen antaja

Kaisa Hongisto, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 26404

kaisa.hongisto@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Sijaintikartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Kantakartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Rakennuslupapäätös 49-2207-18-A
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Aloittamisoikeuspäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Poikkeamispäätös
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Poikkeamispäätös, lainvoimaisuusleima
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Asemakaava 8280
Liitettä ei julkaista internetissä.
9. Asemapiirros
Liitettä ei julkaista internetissä.
10. Julkisivut
Liitettä ei julkaista internetissä.
11. Luvanhakijan vastine oikaisuvaatimukseen
Liitettä ei julkaista internetissä.
12. Oikaisuvaatimuksen tekijän kirje
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.