Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Genesys -chatpalvelun hankinta Seniori-info palveluun

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-010989
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 34
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Genesys -chatpalvelun hankinta Seniori-info palveluun

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitoksen tarjouksen (26.9.2018) mukaisesti chat -palvelun laajentamisen ikäihmisten HelppiSeniori palvelun Seniori-infon työpisteeseen. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus Palvelukeskus Helsingiltä puitesopimuksen mukaisesti.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että toteutuksen kertaluontoiset kustannukset ovat enintään 21 100 euroa (alv 0 %) ja vuotuiset ylläpitokustannukset ovat enintään 12 295 euroa (alv 0 %). Hankinnan kokonaisarvo neljälle vuodelle on 70 280 euroa (alv 0 %).

Hankinta tehdään suorahankintana Palvelukeskus Helsingiltä. Hankintalain-säädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin Hankintalaki 1397/2016, 2 luku 15 §. Genesys contact center -järjestelmän on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että hankinnan kertakustannukset ja vuoden 2019 ylläpitokustannukset 33 395 euroa (alv 0 %) maksetaan keskitetyistä atk-investointimäärärahoista tiliöintinumerolla 398090100552.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että käyttöönottoa seuraavan vuoden jälkeen ylläpitokustannukset maksetaan tietohallintopalvelujen keskitetyistä ATK -käyttömenoista.

Päätöksen perustelut

Kyseessä on HelppiSeniorin Seniori-infon käytössä olevan Genesys -kontaktienhallintajärjestelmän laajennus chat -palveluun.

Chat- palvelukanavan avulla tarjotaan uusi asiointikanava Seniori-infon asiakkaille ja heidän läheisilleen. Erityisesti ikäihmisten (65+) läheisiä ajatellen chat on matalan kynnyksen kommunikointiväline perinteisen puhelimessa asioinnin sijasta. Ikäihmiset käyttävät enenevässä määrin sähköisiä palveluja. Myös kuulovammaisten asiakkaiden yhteydenotto helpottuu chat -palvelun avulla. Chat tukee Stadin Seniori-infon www-sivujen käyttöä ja tiedon löytämistä. Sen kautta on helppo ohjata asiakkaita oikean tiedon löytämisessä sekä lähettää suoria linkkejä. Ikäihmisten parissa työskentelevät voivat myös hyödyntää chat-palvelua. Seniori-infon chat mahdollistaa myös useamman asiakkaan/omaisen yhtäaikaisen palvelemisen ja tehostaa näin organisaation resurssien käyttöä.

Päätös sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset. Investointikustannukset sisältävät viisi Genesys -chat lisenssiä sekä tunnisteellisen chat -palvelun käyttöönotto- ja koulutuskustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat lisenssien ylläpitomaksusta sekä käyttötuki, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista.

Lisätietojen antaja

Katariina Siimeslehto, tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 09 310 50067

katariina.siimeslehto@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö