Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Suutarila, Vesimiehentie 35, poikkeamishakemus

Ennen vuotta 2019 julkaistujen asioiden otsikkona näytetään päätöksen otsikko.
HEL 2018-011155
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 2

Suutarila, Vesimiehentie 35, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 40. kaupunginosan (Suutarila) korttelin 40015 tonttia 8 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 7120 seuraavasti:

  • poikkeaminen tonttitehokkuudesta e = 0,20:sta e = 0,25:een

Poikkeaminen myönnetään seuraavilla ehdoilla:

  • poikkeamisluvan mukaisesta kerrosalasta saa enintään 70 % rakentaa yhteen tasoon.
  • Autopaikkoja tulee rakentaa vähintään:
    • Asuntojen lukumäärän tontilla ollessa enintään kaksi: 1 ap / 100 k-m² ja lisäksi kutakin asuntoa kohden tila yhden auton tilapäistä pysäköintiä varten.
    • Asuntojen lukumäärän ollessa suurempi kuin kaksi: suurempi luvuista 1 ap / 100 k-m² tai 1 ap /asunto.
  • Pyöräpysäköintipaikkoja tulee rakentaa vähintään 1 pp / 30 k-m² kun pientalotontilla on enemmän kuin 2 asuntoa.

Hakija

********** (jättöpäivämäärä 3.10.2018)

Rakennuspaikka

40. kaupunginosan (Suutarila) korttelin 40015 tontti 8 ********** tilaa ei ole merkitty kiinteistörekisteriin, joten alueella on voimassa rakennuskielto maankäyttö- ja rakennuslain 81 §:n nojalla. Rakennusluvan saaminen edellyttää, että lohkominen tai tonttijako on vireillä.)

Hakemus

Hakija hakee lupaa tonttitehokkuuden nostamiseen e = 0,20:stä e = 0,25:een.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että kaupunkisuunnittelulautakunta on 24.1.2012 linjannut, että pientalotonttien rakennusoikeutta voidaan lisätä tehokkuuslukua e = 0,05 vastaava määrä poikkeamismenettelyllä. Perusteena tehokkuuden nostolle ovat tontin tarkoituksenmukainen käyttö ja alueen asuinrakentamisen tehostaminen.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 5.6.1975 vahvistettu asemakaava nro 7120. Asemakaavan mukaan tontti kuuluu omakotitalojen ja muiden enintään kahden perheen talojen korttelialueeseen. Tontin tehokkuusluku on e = 0,20. Tontti on laajuudeltaan 1 504 m², joten sillä on kerrosalaa 300,8 k-m². Tontille saa rakentaa enintään yhden asunnon kutakin tontin alkavaa 500 m² kohti sekä tontin kerrosalaan laskettavan talousrakennuksen. Lisäksi tontille saa rakentaa talous- tai asuinrakennuksen yhteyteen autosuojia, joiden kerrosala on enintään 25 m² / asunto. Enimmäiskerrosluku on kaksi. Rakennusten vähimmäisetäisyys tontin rajoista on 4 m, jos ei rakennusrajoin toisin määrätä. AO- kortteleissa saadaan kuitenkin talousrakennus rakentaa naapurin suostumuksella tontin rajaan kiinni. Asuinrakennusten enimmäiskorkeudet ovat kaksikerroksisilla rakennuksilla 6m ja yksikerroksisilla rakennuksilla 4 m.

Helsingin yleiskaavassa (2016) rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi A4 alueeksi.

Tontilla sijaitsee kahden asunnon yksikerroksinen asuinrakennus. Rakennuksen alkuperäinen rakennuslupa on vuodelta 1956 ja rakennuslupaa rakennuksen laajentamiseksi on haettu 1962 ja 1969.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (21.11.2018). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Muistutuksia ei ole esitetty. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Hakemuksesta ei pyydetty lausuntoja.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska alustavissa suunnitelmissa esitetty rakentaminen soveltuu alueen monimuotoiseen rakennuskantaan sekä sijoittuu luontevasti rakennuspaikalle. Tehokkuusluvun nosto edistää voimassa olevan yleiskaavan tavoitteita. Alueelle on annettu vastaavia tonttitehokkuuden korotuksia poikkeamisin sekä asemakaavan muutoksin.

Poikkeamisen erityinen syy tonttitehokkuuden nostoon on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2019, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuulutusteksti kirjaamoon

Lisätietojen antaja

Ann Charlotte Roberts, arkkitehti, puhelin: 09 310 37033

anncharlotte.roberts@hel.fi

Päättäjä

Raimo K Saarinen
maankäyttöjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Asemapiirustus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.