Poikkeamispäätöshakemus, Vartiokylä tontti 45254/1, Kukkaniityntie 19, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2018-012766
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 49

Vartiokylä, Kukkaniityntie 19, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 254 tonttia 1 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 11028 seuraavasti:

  • rakennusoikeus ylitetään 108 k-m²:llä (6,7 %)
  • tontin pohjoiskulmalle tehdään jalankulun liittymä Inkeroistentielle
  • tontin koillissivulle tehdään jalankulkuyhteys (kävelyportti) viereiselle VL-tontille.

Hakija

Helsingin kaupungin Rakennetun omaisuuden hallinta -palvelu

Rakennuspaikka

45. kaupunginosan (Vartiokylä) korttelin 254 tontti 1

Hakemus

Hakija hakee lupaa päiväkotirakennuksen sekä ulkovaraston (2 026 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 11028 siten, että rakennusoikeuden määrä ylitetään. Lisäksi esitetään jalankulun liittymää tontin pohjoiskulmalle Inkeroistentielle kaupungin kapean viheraluekaistaleen läpi sekä suoraa kulkuyhteyttä (kävelyportti) päiväkodin pihan koillissivulta viereiselle VL-tontille.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että päiväkotirakennuksen 180 tilapaikkaa korvaavat nykyisen päiväkoti Kukkaniityn ja daghemmet Blomängenin yhteensä noin 100 tilapaikkaa sekä osittain daghemmet Botbyn Kauppakartanonkadulla Itäväylän eteläpuolella. Hankkeella varaudutaan myös alueen kasvussa olevaan tilapaikkatarpeeseen. Uudisrakennus nykyisen päiväkotirakennuksen tontille ja vanhasta rakennuksesta luopuminen on osoittautunut parhaaksi vaihtoehdoksi. Nykyinen rakennus on perusparannusiässä ja sisältää riskirakenteita, eikä sen pohjaratkaisu palvelisi päiväkotipedagogiikkaa ilman raskaita muutoksia. Tarvittavien lisäpaikkojen sijoittaminen ei onnistuisi tontille ilman rakennusoikeuden ylittämistä. Uudisrakennuksen myötä palvelutasoa alueella parannetaan myös suunnittelemalla uudet tilat niin, että ne mahdollistavat kaupunkistrategian mukaisen päiväkotitilojen kuntalaiskäytön.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 12.2.2003 vahvistettu asemakaava nro 11028. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on julkisten lähipalvelurakennusten korttelialuetta, jonka tonttitehokkuus on e=0,40. Autopaikkojen vähimmäismäärä on 1 ap/500 k-m².

Helsingin yleiskaavassa (2016) rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi (A4), jota kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % tai enemmän on korttelimaata.

Tontilla sijaitsee purettava päiväkotirakennus (1 084 k-m²). Tontin luoteis- ja kaakkoispuolella on asuntoja ja itäpuolella on lähivirkistysaluetta. Kukkaniityntien vastakkaisella puolella sijaitsee päiväkoti- sekä koulurakennuksia.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (10.4.2019). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle alueelle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunnot Pelastuslaitokselta, Helsingin seudun ympäristöpalveluilta (HSY), Helen Oy:ltä ja Helen Sähköverkko Oy:ltä. Pelastuslaitoksella ja Helen Oy:llä ei ollut lausuttavaa. Helsingin seudun ympäristöpalvelun (HSY) ja Helen Sähköverkko Oy:n lausunnoissa ei ollut huomautettavaa.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska uudisrakennus korvaa nykyisen päiväkotirakennuksen ja mahdollistaa alueelle tarpeelliset päiväkotipalvelut. Rakennusoikeuden ylittäminen mahdollistaa riittävän laajan päiväkotirakennuksen rakentamisen tontille ja kevyen liikenteen yhteyksien rakentaminen parantaa tontin saavutettavuutta.

Poikkeamisen erityinen syy on alueelle tarpeellisen palvelutason parantaminen.

Haettu toimenpide ei aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2019, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuulutusteksti kirjaamoon

Lisätietojen antaja

Katariina Hirvonen, suunnitteluassistentti, puhelin: 09 310 21300

katariina.hirvonen@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
va. maankäyttöjohtaja