Poikkeamispäätöshakemus, Karhusaari

HEL 2018-013125
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 9

Karhusaari, Pituuspiiri, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 58. kaupunginosan (Karhusaari) ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista rakennuskiellosta Östersundomin yhteisen yleiskaavan laatimiseksi ja poikkeamista asemakaavasta nro 753002 seuraavasti:

  • poikkeaminen talousrakennusten yhteenlasketusta enimmäispinta-alasta 100 k-m², ylitys 35 k-m²,
  • poikkeaminen rakennusalasta.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • saunarakennuksen maksimikoko on 50 k-m²
  • saunarakennus on yksikerroksinen,
  • saunarakennus rakennetaan vähintään 4 metrin etäisyydelle tontin rajasta.

Hakija

********** (hakemus jätetty 11.12.2018)

Rakennuspaikka

58. kaupunginosan (Karhusaari) ********** (tontin muodostaminen vireillä).

Hakemus

Hakija hakee lupaa saunarakennuksen (50 k-m²) rakentamiseen. Hanke edellyttää poikkeamista rakennuskiellosta yleiskaavan laatimiseksi sekä voimassa olevasta asemakaavasta 753002 rakennusalan ja talousrakennusten yhteenlasketun enimmäispinta-alan suhteen.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että saunarakennus sijoitetaan tontin pohjoispuolelle metsään (puistoon) rajautuen niin, että tontin lisärakentaminen on mahdollista alueen kaavoituksen edetessä. Saunarakennuksen koko ja paikka eivät haittaa (naapureita), koska rakennus sijoitetaan 4 metrin etäisyydelle tontin rajoista.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Hakemus koskee aluetta, jolla on voimassa maankäyttö- ja rakennuslain 38 §:n mukainen rakennuskielto yleiskaavan laatimiseksi ja MRL:n 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa kaupunkiympäristölautakunnan 12.6.2018 (38 § 2) määräämä rakennuskielto (nro 12522) Östersundomin yhteisen yleiskaavan laatimiseksi sekä MRL:n 128 §:n mukainen toimenpiderajoitus.

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 8.9.1993 vahvistettu asemakaava nro 753002. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on erillispientalojen korttelialuetta (AO-2), jolla kullekin rakennuspaikalle saa rakentaa yhden asunnon ja sivuasunnon (max. 80 k-m²). Kokonaisrakennusoikeus on 600 k-m² rakennuspaikkaa kohti. Rakennuspaikalle saa rakentaa kaksi talousrakennusta. Talousrakennusten yhteenlaskettu pinta-ala saa olla enintään 100 k-m².

Östersundomin yhteinen yleiskaava hyväksyttiin 11.12.2018, mutta se ei ole tullut voimaan. Rakennuspaikka sijaitsee yleiskaavassa kaupunkipientalovaltaisella alueella, jonka korttelitehokkuus on pääasiassa 0,4-1,0.

Kaupunkisuunnittelulautakunta on 17.3.2015 hyväksynyt Karhusaaren kaavarungon jatkossa laadittavien asemakaavamuutosten ja poikkeamispäätösten pohjaksi. Karhusaaren kaavarunko on asemakaavaa yleispiirteisempi ja yleiskaavaa yksityiskohtaisempi ohjeellinen maankäyttösuunnitelma, jolla ei ole oikeusvaikutuksia. Kaavarungossa kyseinen tontti on erillispientalojen korttelialuetta, jolle on merkitty ohjeellinen tonttitehokkuusluku et=0,3.

Alueella on vireillä Karhusaaren pohjoisosan asemakaavan muutos. Nykytilanteessa tontilla sijaitsee yksi asuinrakennus (201 k-m²) ja autotalli (talousrakennus, 85 k-m²). Tontin pinta-ala on 2 600 m².

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Selvitys naapureiden kuulemisesta ja heidän mahdollisuudesta tehdä muistutus on liitetty hakemusasiakirjoihin. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa seuraavin perustein:

Östersundomin yhteisen yleiskaavan laatimiseksi asetetusta rakennuskiellosta voidaan poiketa, koska saunarakennuksen rakentaminen ei rajoita merkittävästi mahdollisuuksia tontin ja sen lähiympäristön asemakaavoitukseen yleiskaavan tavoitteiden mukaisesti.

Poikkeaminen talousrakennusten yhteenlasketusta enimmäispinta-alasta 100 k-m² (ylitys 35 k-m²) on perusteltua, koska se mahdollistaa tontin käyttämättömän rakennusoikeuden käytön tarkoituksenmukaisella tavalla.

Poikkeaminen rakennusalasta ja saunarakennuksen sijoittaminen tontin pohjoisosaan on tässä tapauksessa perusteltua, koska se antaa paremmat mahdollisuudet tontin mahdolliseen lisärakentamiseen tulevaisuudessa.

Päätös on annettu tietyin ehdoin, jotta rakentaminen on ympäristöön sopivaa eikä aiheuta merkittävää haittaa naapureiden olosuhteisiin.

Poikkeamisen erityinen syy on alueen tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 38 §, 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2019, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuulutusteksti kirjaamoon

Lisätietojen antaja

Sanna Jauhiainen, arkkitehti, puhelin: 09 310 36950

sanna.p.jauhiainen@hel.fi

Päättäjä

Raimo K Saarinen
maankäyttöjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Asemapiirros
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Ympäristökartta
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Asemakaavaote
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.