Hankinta, Fore -tietojärjestelmä, Rapal Oy, Kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2019-000194
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hankinta, Fore -tietojärjestelmä, Rapal Oy

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Vs. tietohallintopäällikkö päätti tilata suorahankintana Rapal Oy:n tarjouksen (7.1.2019) mukaisesti Fore -tietojärjestelmän jatkokäytön 2 vuodeksi hintaan 240 000 euroa(alv 0%). Rapal Oy:n kanssa solmitaan sopimus.

Kustannukset maksetaan tililtä 434105

Päätöksen perustelut

Infrahankkeiden elinkaaren aikaisten kustannusten hallintaan on käytetty Rapal Oy:n Fore-tietojärjestelmää. Sen sopimus on päättynyt 31.12.2018. Fore korvataan myöhemmin Liikenneviraston sekä Helsingin, Espoon, Vantaan, Tampereen, Turun ja Jyväskylän kaupunkien allianssina hankittavalla uudella, kehitettävällä järjestelmällä, joka otetaan käyttöön osissa vuosina 2019-2020. Uuden infrahankkeiden kustannuslaskentajärjestelmän ja palvelun hankinnasta on tehty kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 20.6.2018 (§ 17). Infratoiminnan jatkuvuuden varmistamiseksi on tarve jatkaa Fore-tietojärjestelmän käyttöä, kunnes uusi järjestelmä on käytössä. Toimiva kustannuslaskentajärjestelmä tarvitaan jotta pystytään tuottamaan riittävän luotettavia ja keskenään vertailukelpoisia suunnitteluvaiheen kustannusarvioita päätöksenteon ja hankintojen tueksi. Suorahankinta on perusteltu, koska tällä hetkellä Rapal Oy:n Fore-järjestelmä on ainoa Suomessa Infra-alalla käytössä olevaa Infra 2015 rakennusosa- ja hankenimikkeistöä tukeva kustannuslaskentajärjestelmä.

Lisätietojen antaja

Tarja Rantanen, ICT-palvelupäällikkö, puhelin: 09 310 31567

tarja.rantanen@hel.fi

Päättäjä

Silja Hyvärinen
vs.tietohallintopäällikkö