Testisisältö

Hankinta, Karttakori-tietojärjestelmän uusiminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2019-000820
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 5
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hankinta, Karttakori-tietojärjestelmän jatkokehitys

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia suorahankintana Karttakori sähköisen asiointijärjestelmän jatkokehityksen Sitowise Oy:ltä hintaan 91 200 euroa (alv 0 %).

Karttakori on asiakaskohtaisesti Helsingin kaupungin käyttöön toteutettu tietojärjestelmä, jonka jatkokehitystä ei pysty kukaan muu toimittaja toimittamaan teknisestä syystä. (Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohta.). Karttakoria vastaavaa toiminnallisuutta ei ole saatavilla valmisohjelmistona.

Päätöksen perustelut

Hankintaan on ryhdytty, jotta palveluun saadaan käytössä tarpeelliseksi havaittuja lisäominaisuuksia ja -toimintoja. Samassa yhteydessä on teknisesti välttämätöntä ja tarkoituksenmukaista tehdä alustaohjelmiston (Angular) version päivityksen vaatimat muutostyöt. Järjestelmän tietoturvan ja toiminnan turvaamiseksi muutokset ovat välttämättömiä. Hankinnan toimittaja on Sitowise Oy (aikaisempi Sito Oy), joka on asiakaskohtaisen sovelluksen alkuperäinen toimittaja.

Karttakori on Helsingin kaupunkiympäristön toimialalla rakennussuunnittelun lähtötietojen (rakennuslupakartta) ja digitaalisten kartta-aineistojen sähköinen asiointi- ja työnohjausjärjestelmä. Rakennuslupakartta ja digitaalinen kartta-aineisto ovat pakollinen ennakkovaatimus tehtäessä rakennussuunnittelua ja haettaessa rakennuslupaa Helsingissä.

Asiakkaat tekevät Karttakorin kautta vuosittain noin 800 tilausta (775 kpl tilauksia välillä 1.1.-10.12.2018). Karttakori on integroitu Lupapiste-järjestelmään. Karttakorin kautta tilatut ja toimitetut suunnittelun lähtötiedot ovat linkitetty ja katseltavissa Lupapisteen kautta. Tilatut aineistot toimitetaan ja luovutetaan tilaajalle ja hänen valtuuttamalle työryhmälle Karttakorin kautta. Kaupungin sisäisessä toiminnassa tilauksen valmisteluun tarvittavat työt etenevät sähköisesti vaiheesta toiseen Karttakorin työjonojen hallinnan avulla. Kaupunkiympäristön toimialan sisällä Karttakorin tuottajakäyttäjiä on noin 45 kpl Asukas ja yrityspalveluissa sekä Kaupunkimittauspalveluissa. Lisäksi katselukäyttäjiä on Rakennusvalvontapalveluiden lupahakemusten käsittelyssä.

Hankinnan sisältö on yhteensä 114 henkilötyöpäivää ohjelmistokehitystyötä. Hankinnasta 53 htp kohdistuu sovelluksen uusien toimintojen kehittämiseen, 40 htp Karttakorin käyttöliittymän Angular-alustaohjelmiston versiopäivitykseen, 11 htp Karttakorin palvelutason (toiminnan ja tietojen varmistukset) parantamiseen ja loput 10 htp kehitys- ja testiympäristöön. Jatkokehityksen hankinnan määrä on 114 htp, 800 €/htp, yhteensä 91 200 euroa (alv 0 %).

Karttakorin ensihankinnasta on tehty ”Asiakaskohtaisen sovelluksen toimitussopimus 4.3. 2015” työnimellä ”Älykäs asemapiirros –suunnittelun lähtöaineistot (SUTI)”. Hankkeen tilaajana on ollut tuolloin Helsingin rakennusvalvontavirasto ja kiinteistöviraston kaupunkimittausosasto. Toimituksen kokonaishinta on ollut ensihankinnassa 110 400 euroa (alv 0 %). Karttakorin ensivaiheen kehitys tapahtui rakennusvalvonnan ja kaupunkimittauksen yhteistyönä. Käyttöönoton jälkeen järjestelmän pääkäyttäjä ja kehitysvastuu on ollut kaupunkimittauspalveluissa.

Lisätietojen antaja

Anu Soukki, ICT-kehityspäällikkö, puhelin: 09 310 31884

anu.soukki@hel.fi

Päättäjä

Kari Vuorinen
tietohallintopäällikkö