Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 8.1.2019, Aurorankatu 2

HEL 2019-002348
Asialla on uudempia käsittelyjä
16. / 146 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.4.2019 § 88 (liukastuminen)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.4.2019 (88 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 2.4.2019 päätöksellään (88 §) hylännyt 8.1.2019 Aurorankatu 2 kohdalla noin kello 18.30 tapahtuneeseen liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta Aurorankatu 2 kohdalla 8.1.2019 tapahtuneeseen liukastumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Perustelut

Kaupungille toimitetun vahingonkorvausvaatimuksen mukaan on hakija liukastunut ja kaatunut tiistaina 8.1.2019 noin kello 18.30 jalkakäytävällä osoitteessa Aurorankatu 2.

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin. Lisäksi lautakunta ottaa huomioon asiassa hankitun uuden selvityksen.

Kaupunki on hankkinut vahinkopaikan kunnossapitopiiriltä uuden selvityksen hakijan oikaisuvaatimuksen johdosta. Tässä selvityksessä on kerrottu, että vahinkopaikka on viimeksi aurattu 23.12.2018. Vahinkopäivänä on kone tarkastanut ja hiekoittanut alueen 8.1.2019 kello 13.00 mennessä. On hyvin epätodennäköistä, että vahinkopaikalle valuisi oikaisuvaatimuksessa kerrotulla tavalla sulamisvesiä eduskuntatalon kalliolta alas, huomioon ottaen välimatkan pitkä etäisyys sekä se, että suurin osa sulamisvesistä valuu käytävän yli ja ajoradan reunaa pitkin kaivoon. Kunnossapitopiirin tietojen mukaan on lumensyvyys ollut Kaisaniemen mittausasemalla 8.1.2019 kello 20.00 noin 2 cm. On mahdollista, että tuuli kerryttää paikallisesti lunta nietoksiin, joissa lumikertymä voi tällöin olla suurempi kuin muualla.

Hakijan oikaisuvaatimuksen mukaan hänen saamansa lakipalvelut-yksikön päällikön hylkäävä päätös ei ollut oikea, koska se perustui Kaisaniemen mittauspisteessä todettuihin säätietoihin. Oikaisuvaatimuksen mukaan on vahinkopaikalla ollut enemmän lunta kuin mitä Kaisaniemen mittausasemalla on mitattu. Tämä näkemys saa hakijan mukaan tukea Kumpulan, Espoon Tapiolan ja Helsinki-Vantaan lentoaseman mittausasemien säähavaintotiedoista.

Liukastumispaikan välittömässä läheisyydessä sijaitsee yksi sääpalvelun mittausasema, joka on Kaisaniemen mittausasema. Ilmatieteen laitoksen palvelunumerosta on 27.2.2020 kerrottu, että relevantti mittausasema on se, joka sijaitsee lähimpänä kulloinkin arvioitavaa kohdeosoitetta. Ilmatieteen laitoksen palvelunumerosta on myös saatu tieto, että 8.1.2019 kello 18.30 on esiintynyt heikkoa lumisadetta, jolloin Kaisaniemessä mitattu lumensyvyys on kuitenkin edelleen ollut 0 cm. 8.1.2019 kello 19.40 on lumensyvyydeksi mitattu noin 2 cm. Ilmatieteen laitos on edelleen todennut, että lumisade tilastoidaan millimetreissä vedeksi muutettuna.

Hakijan näkemys siitä, että lumisade tilastoitaisiin Kaisaniemessä räntänä, ei edellä mainitulla perusteella saa tukea.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen mittausaseman säähavaintotiedot osoittavat, että vahinkopaikan auraukselle ei ole ollut tarvetta edellisen aurauksen ja vahinkopäivän välillä. Lumensyvyydeksi on 23.12.2018 mitattu 6 cm, jonka jälkeen lumensyvyys on laskenut. Aurauskynnys on seuraavan kerran ylittynyt vasta vahinkopäivän jälkeen.

Kunnossapitopiiriltä saatu selvitys osoittaa, että vahinkopaikka on koneellisesti tarkastettu ja hiekoitettu vahinkopäivänä 8.1.2019 kello 13.00 mennessä, eli arviolta noin viisi ja puoli tuntia ennen vahinkohetkeä.

Edellä esitetyn perusteella lautakunta katsoo, että aiemmin tehdyn lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksen jälkeen ei ole esitetty uutta näyttöä siitä, että vahinko johtuisi kaupungin laiminlyönnistä. Näin ollen Helsingin kaupunki ei ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta.
Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1–4 §.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: JulkL 24 § 1 mom 25 k., Tietosuojalaki 29 §

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.