Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Vahingonkorvaus, autovaurio, 6.2.2019, Eteläinen Hesperiankatu 18

HEL 2019-003202
Asialla on uudempia käsittelyjä
21. / 206 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.5.2019 § 135 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 15.5.2019 (135 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Toimialan lakipalvelut-yksikön päällikkö on 15.5.2019 päätöksellään (135 §) hylännyt vahingonkorvausvaatimuksen ajoneuvon vaurioitumisesta 6.2.2019 suoritetun lähisiirron yhteydessä. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 6.2.2019 suoritetun maksullisen lähisiirron yhteydessä tapahtuneeseen ajoneuvovaurioon liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakija on todennut ajoneuvon vauriot sen jälkeen, kun kaupunki on siirtänyt ajoneuvon 6.2.2019 kello 17:22 osoitteesta Eteläinen Hesperiankatu 18 osoitteeseen Vänrikki Stoolinkatu 11. Vauriot ovat ilmenneet siten, että ajoneuvon ratti on ollut 15-20 astetta vinossa suoraan ajettaessa ja ajoneuvon raidetangon pää on löystynyt. Lisäksi ajoneuvon ohjauskulmat ovat vaurioituneet. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan ajoneuvon vauriot ovat aiheutuneet vääränlaisesta siirtotavasta. Ajoneuvoa ei olisi tullut siirtää vetämällä vain ajoneuvon vasemmasta eturenkaasta. Hakija on katsonut, että ajoneuvon vauriot ovat aiheutuneet kaupungin toimien vuoksi ja siksi tehty vahingonkorvausvaatimus tulee hyväksyä. Hakijan esittämästä laskusta (11.3.2019) ilmenee, että ajoneuvon raidetanko on korjattu huoltoliikkeessä. Hakija on ilmoittanut aiheutuneen vahingon määräksi yhteensä 277,00 euroa, koostuen korjauskustannuksista (240,00 euroa) sekä korvauksesta ajoneuvon seisonta-ajasta (liikennevahinkolautakunnan normien ja ohjeiden mukaisesti 37,00 euroa).

Oikaisuvaatimuksessa on esitetty uutta näyttöä asiassa. Kyseessä on video (6:20 min.) ajoneuvon siirron lähtötoimista kadunvarsiparkista, osoitteessa Eteläinen Hesperiankatu 18.

Perustelut

Lakipalvelut-yksikön päällikkö on päätöksessään todennut, että kunnossa-tai puhtaanapitoa haittaavan ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa. Kaupungin puolesta siirron suorittanut yksityinen urakoitsija on lausunnossaan ilmoittanut, että ajoneuvon siirtämisessä ei ole tapahtunut mitään tavanomaisesta siirtämisestä poikkeavaa.

Yleisen elämänkokemuksen perusteella voidaan olettaa, että ajoneuvon siirtoa valvova siirronvalvoja näkee ja kuulee, mikäli siirrossa tapahtuu jotain poikkeavaa. Näin ei ole kuitenkaan ole todettu ko. ajoneuvon siirron osalta tapahtuneen.

Ajoneuvon raidetangon pään vääntyminen sekä ajoneuvon ohjauskulmien muuttuminen ovat vaurioita, jotka eivät ilmene ulospäin, ja poikkeavat laadultaan niistä vahingoista, joita voidaan yleensä katsoa siirron yhteydessä aiheutuvan.

Hakija on esittänyt asiassa uutta näyttöä, jonka pohjalta asiaa ei ole aiemmin arvioitu.

Hakijan esittämä uusi näyttö on 6.2.2019 otettu video ajoneuvon siirron lähtötoimista kadunvarsiparkista, osoitteessa Eteläinen Hesperiankatu 18. Videosta ilmenee siirtopaikan olosuhteet. Siirtopaikalla on näkyvissä poikkeuksellisen suuri lumimäärä niin ajoneuvon päällä kuin sen ympärillä. Ajoneuvo on kokonaan lumen peitossa. Ajoneuvon edessä on lumikasa. Videosta ilmenee myös ajoneuvon siirtotapa siirron lähtötilanteessa.

Kaupunki on hankkinut asiassa uuden lausunnon, jonka pohjalta asiaa ei ole aiemmin arvioitu.

Staran vauriotarkastus on arvioinut hakijan esittämää uutta näyttöä asiassa. Tässä lausunnossa (3.2.2020) on todettu, että huomioon ottaen ajoneuvon ympärillä oleva lumikuorman määrä, saadaan ajoneuvon ohjauskulmat vinoon vetämällä ajoneuvoa vasemmasta etupyörästä. Lumivalli vastustaa ajoneuvon liikettä niin suurella voimalla, että
renkaaseen kohdistuu valtava pistemäinen voima ja tätä kautta raidetangon päähän, joka voi tässä yhteydessä vääntyä. On mahdollista, että ajoneuvo on vaurioitunut siirron yhteydessä siten, että raidetangon pää on vääntynyt sekä ajoneuvon ohjauskulmat ovat muuttuneet.

Edellä esitetyn perusteella on todettavissa, että hakijan esittämästä uudesta näytöstä asiassa ilmenee siirtopaikan poikkeukselliset olosuhteet, jotka ovat vaikeuttaneet ajoneuvon siirtämistä. Asiassa hankitun lausunnon perusteella on todettavissa, että siirtopaikan poikkeuksellisia
olosuhteita ei ole huomioitu siirron yhteydessä.

Kaupunki katsoo ko. tapauksessa, että vahinko olisi ollut kaupungin estettävissä valitsemalla toisenlainen siirtotapa, joka huomioi siirtopaikan poikkeukselliset olosuhteet, tai viime kädessä kieltäytymällä kyseisen ajoneuvon siirrosta.

Aiemmin tehdyn lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksen jälkeen on esitetty uutta näyttöä siitä, että aiheutunut vahinko on todennäköisessä
syy-yhteydessä ajoneuvon siirtoon. Tätä puoltaa myös se, että ajoneuvo on katsastettu 15.11.2018.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo toimineensa huolimattomasti ja olevansa asiassa korvausvelvollinen vahingonkorvauslain nojalla.

Hakijan vaatimus hyväksytään. Hakijalle korvataan siten yhteensä 277,00 euroa.

Lopputulos

Helsingin kaupunki on vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä on syytä muuttaa asiassa esitetyn uuden näytön perusteella.

Hakijalle korvataan 277,00 euroa. Korvaus maksetaan hakijan ilmoittamalle pankkitilille.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1, 5:1, 5:5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1–4 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (5.12.2008/828) 6 §

Liikennevahinkolautakunnan normit ja ohjeet (2019) seisonta-ajan korvauksista.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 30.5.2019
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.