Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Poikkeamispäätöshakemus, Vartiokylä

HEL 2019-003915
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 68

Vartiokylä, Valkamatie, poikkeamispäätös

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 45. kaupunginosan (Vartiokylä) ********** koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 8348 seuraavasti:

  • Tonttitehokkuus nousee luvusta e=0,2, lukuun e=0,25
  • Asemakaavassa rakennuksen vähimmäisetäisyys naapuritontin rajasta on 4 m (suunnitelmassa 3 m), jos rajanpuoleisessa seinässä on asuinhuoneiden pääikkunoita

Hakijat

**********

Rakennuspaikka

45. kaupunginosan (Vartiokylä) **********

Hakemus

Hakija hakee lupaa kaksikerroksisen omakotitalon ja maalämpökaivon rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 8343 siten, että tontin rakennusoikeus ylittyy. Tonttitehokkuutta haetaan nostettavaksi tehokkuusluvusta e=0,2 lukuun e=0,25. Suunnitelman mukainen rakennusoikeus tontilla on 140,5 k-m², asemakaavan mukaan 112,4 k-m². Rakennusoikeus ylittyy 28,1 k-m² (25 %).

Lisäksi haetaan poikkeamista rakennuksen vähimmäisetäisyydestä naapurin tontinrajasta 3 metriin, asemakaavassa 4 m. Poikkeamiselle on naapurin suostumus. Tontin kapeudesta johtuen näin saataisiin talosta ja jäljellä jäävästä piha-alueesta toimivamman muotoinen ja sisäänkäynnin puolelle taloa riittävä alue autojen pysäköinnille.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että poikkeamisella haetaan tontin käytön tehokkuuden nostoa ja että samassa korttelissa ja alueella on yleisesti myönnetty poikkeamisia asemakaavasta.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 30.9.1981 vahvistunut asemakaava nro 8348. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on erillispientalojen korttelialuetta (AO), jossa yhdessä rakennuksessa saa olla korkeintaan kaksi asuntoa ja suurin sallittu kerrosluku kaksi. Tontin tehokkuusluku on 0,20.

AO-korttelialueille tontille saa asemakaavaan merkityn kerrosalan lisäksi rakentaa:

  • Autosuojia enintään 20 m²/asunto.
  • Muita asuntojen ulkopuolisia asumista palvelevia tiloja kuten varasto-, huolto- ja askartelutilaa enintään 10 m²/asunto, kuitenkin enintään yhteensä 25 % asemakaavaan merkitystä kerrosalasta.
  • Enintään 70 % tontin asemakaavaan merkitystä kerrosalasta saadaan sijoittaa yhteen kerrokseen.
  • Yli 4 m korkeassa rakennuksessa on oltava harja- tai taitekatto.
  • Rakennuksen vähimmäisetäisyys naapuritontin rajasta on 4 m, jos rajanpuoleisessa seinässä on asuinhuoneiden pääikkunoita, muussa tapauksessa naapurin suostumuksella 2 m.
  • Rakennusten enimmäiskorkeus 2-kerroksisessa asuinrakennuksessa on 7,0 m, talousrakennuksissa 3,5 m.

Autopaikkojen vähimmäismäärät tontilla:

  • Asuntojen lukumäärän tontilla ollessa enintään kaksi saa tontilla olla 1 autopaikka /130 m² asuntokerrosalaa ja lisäksi kutakin asuntoa kohden tila yhden auton tilapäistä pysäköintiä varten.

Helsingin yleiskaavassa (2016) alue on merkitty asuntovaltaiseksi alueeksi A4, jossa korttelitehokkuus on pääasiassa alle 0,4. Alueen pinta-alasta keskimäärin 70 % tai enemmän on korttelimaata. Aluetta kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä lähipalvelujen käyttöön.

Nykytilanteessa tontti on rakentamaton. Kulmittain sijaitsee ympäristön kannalta ja paikallishistoriallisesti arvokas rakennus (asemakaava nro 12003), jolla on sr-2-merkintä.

Osallisten kuuleminen ja muistutukset

Selvitys naapureiden kuulemisesta ja heidän mahdollisuudesta tehdä muistutus on liitetty hakemusasiakirjoihin. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle. Muistutuksia saatiin 2 kpl.

Hakijalle on toimitettu saapuneet muistutukset (sähköposti 13.5.2019). Vastine on päivätty 22.5.2019.

Muistutuksissa esitetyt huomautukset kohdistuivat seuraavasti:

Kerrosala ja autosuoja

Muistutuksessa huomautetaan että, esitellyssä suunnitelmassa rakennetavan asuinrakennuksen ilmoitettu kerrosala 191,5 k-m² ylittää muistuttajan mielestä tehokkuuden nostosta (0,2 -> 0,25) huolimatta tontin rakennusoikeuden. Rakennusmassa olisi suunniteltu myös yhteen rakennukseen, jolloin rakennuksen korkeus ja leveys kasvavat suureksi. Autosuojan 20 k-m² ja erillisen varaston 10 k-m² rakennusoikeus ovat suunnitelmissa asuinrakennuksessa. Asemakaavan määräyksen mukaan autosuojan ja erillisen varaston tulisi olla erillisinä rakennuksina.

Vastine

Poikkeamishakemuksessa rakennusoikeus on 140,5 k-m²(e=0,25). Voimassa oleva asemakaava ei edellytä autosuojan ja varaston rakentamista erillisiksi rakennuksiksi, joten tältä osin hanke ei poikkea asemakaavasta.

Rakennuksen väri ja rakenne

Muistutuksissa huomautetaan, että suunnitelmissa julkisivujen väri on tummempi kuin muissa alueen taloissa, yhtä lukuun ottamatta.

Vastine

Voimassa olevassa asemakaavassa talon väriä ei ole määritelty.

Paloturvallisuus

Muistuttuja mainitsee, että jyrkkä kattokaltevuus nostaa harjakorkeutta, paloturvallisuus vaarantuu etäisyyden naapuritalosta ollessa 3 m.

Vastine

Talon maksimi räystäskorkeudeksi on asemakaavassa määritelty +7 m, suunnitelmissa räystään korkeus on +6.8 m. Riittävä taso palo- ja pelastusturvallisuuden saavuttamiseksi määritellään rakennusluvassa

Ympäristö ja liikenne

Lisäksi muistutuksessa huomautetaan uudisrakentamisesta aiheutuva lisääntyvä liikenne, mikä yhdessä Valkamatien kapeuden kanssa on vaara pyöräilijöille ja kävelijöille, ja siten ehdotetaan pysäköinnin kieltämisen ja hidastetöyssyjä Valkamatiellä.

Vastine

Hankkeen tuottama liikennemäärä alueelle on yhtäläinen voimassa olevan asemakaavan sallimaan rakentamiseen nähden.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska esitetyt ratkaisut soveltuvat alueen rakennuskantaan, tiivistävät aluetta ja tehokkuusluvun nosto edistää voimassa olevan yleiskaavan tavoitteita. Tavoitteet huomioon ottaen, hanketta ei ole tarkoituksenmukaista muuttaa naapurin kuulemisen yhteydessä esitettyjen muistutusten johdosta.

Poikkeamisen erityinen syy on tontin tarkoituksenmukainen käyttö.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovellettavat oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2019, 8 §

Maksu

1 000 euroa

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä, jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Kuulutusteksti kirjaamoon.

Lisätietojen antaja

Pirjo Ruotsalainen, suunnittelija, puhelin: 09 310 37277

pirjo.ruotsalainen@hel.fi

Päättäjä

Sami Haapanen
vs. maankäyttöjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Alustavat suunnitelmat
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.