Vahingonkorvaus, ajoneuvon siirrosta aiheutuneet vauriot, 14.3.2019, Albertinkatu 25 - Tattarisuo

HEL 2019-004114
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 168
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvolle on tehty varastosiirto 14.3.2019 kello 08.01 osoitteesta Albertinkatu 25. Hakija vaatii kaupunkia korvaamaan ajoneuvon pesemis- ja korjauskuluista sekä matkakuluista yhteensä 3 277,80 euroa.

Ajoneuvojen siirtoyksiköstä saadun selvityksen mukaan hakijan ajoneuvo on jouduttu siirtämään virheellisen pysäköinnin vuoksi.

Kaupunki voi siirtää ajoneuvon, jos se haittaa tiellä tehtävää työtä tai tiealueella järjestettävää tapahtumaa. Tällöin ajoneuvo siirretään yleensä lähietäisyydelle, esimerkiksi kadun toiselle puolelle tai läheiselle kadulle. Mikäli pysäköinti aiheuttaa huomattavaa haittaa tien käytölle, poliisi, tienpitoviranomainen tai kunnallinen pysäköinninvalvoja voi toimittaa lähi- tai varastosiirron viipymättä.

Ajoneuvon siirtotyön suorittaa yksityinen urakoitsija siirronvalvojan valvonnassa. Siirrettävän ajoneuvon vetävät pyörät ovat nostettu nostoaisaan, melko lähelle hinaavaa ajoneuvoa. Siirron aikana ajoneuvon jousitus toimii kuten tiellä ajettaessa, siirtonopeus on pieni ja siirronvalvoja tarkkailee, että siirto tapahtuu asianmukaisesti.

Siirronvalvoja laatii siirrosta siirtopöytäkirjan. Pöytäkirjaan merkitään tieto, mikäli ajoneuvo vaurioituu siirron yhteydessä. Hakijan ajoneuvoa koskevaan siirtopöytäkirjaan ei ole merkitty, että ajoneuvolle olisi siirtotoimenpiteiden yhteydessä aiheutunut vaurioita.

Siirronvalvojan ottamien kuvien perusteella hakijan ajoneuvon katto on ollut lumen peittämä siirron aikaan. Mahdollinen kiven aiheuttama halkeama ei ole ollut silloin nähtävissä eikä kiven ole myöskään ollut mahdollista läpäistä jäistä lumikerrosta. Hinaavassa ajoneuvossa on myös isot roiskeita estävät läpät, mitkä estävät irtonaisen maa-aineksen sinkoamisen hinattavan ajoneuvon päälle.

Ajoneuvon siirron suorittaneen hinausyrityksen antaman selvityksen mukaan yrittäjä ei pidä teknisesti mahdollisena, että hakijan ajoneuvossa olleet vauriot olisivat voineet syntyä siirron yhteydessä. Siirrettävä ajoneuvo on siirron aikana lähes hinausauton takavalojen korkeudella. Selvityksen mukaan maa-ainesta saattaa lentää hinauksen aikana enintään hinattavan ajoneuvon pohjaan.

Ajoneuvojen siirtoyksikkö on antanut hakijalle päätöksen siirtomaksusta tehdyn oikaisuvaatimuksen johdosta ajoneuvojen siirtämisestä annetun lain perusteella. Päätöksessä on otettu kantaa itse siirtoon ja siitä syntyneisiin kuluihin.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta. Tuottamuksen lisäksi edellytetään syy-yhteyttä suoritetun toiminnan ja aiheutuneen vahingon välillä. Hakijan ajoneuvon lähisiirto on hoidettu asianmukaisesti eikä siirtopöytäkirjassa ole merkintää aiheutuneista vahingoista. Asiassa ei ole esitetty sellaista näyttöä, jonka perusteella voitaisiin todeta, että ajoneuvon vauriot olisi seurausta sille tehdystä lähisiirrosta. Näistä seikoista johtuen kaupunki katsoo, ettei se ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki ajoneuvojen siirtämisestä (828/2008) 1 §, 10 §, 11 §, 13 §, 6 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Marjo Laine, valmistelija, puhelin: 09 310 38506

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö