Asemakaavan muutos nro 12834, Yliskylänlahti

HEL 2019-004377
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 623 §

Yliskylänlahden (Laajasalo) asemakaavan muutosluonnos (sisältää liikennesuunnitelmaluonnoksen)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • hyväksyä 7.11.2023 päivätyn asemakaavan muutosluonnoksen (liite nro 3) jatkosuunnittelun pohjaksi. Asemakaavan muutosluonnos koskee 49. kaupunginosan (Laajasalo) korttelin 49009 tonttia 2, korttelin 49012 tonttia 2, korttelin 49038 tonttia 4 sekä katu-, puisto-, venesatama-, vesi- ja erityisalueita (muodostuvat uudet korttelit 49457–49463)
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko

Jatkosuunnittelussa rajataan rakentamisen alue kaava-alueella niin, että Tengströminpuiston rannan eteläinen uhanalainen lehtoluontotyyppi rajataan rakentamisen ulkopuolelle ja ranta säilytetään tältä osin muokkaamattomana. Muita osia kaavasta muokataan tarvittavalla tavalla suhteessa tähän rajaukseen.

Jatkosuunnittelussa rajataan rakentamisen alue kaava-alueella niin, että Tengströminpuiston rannan vaaleanpunaisen huvilan ja venesataman välinen uhanlainen lehtoluontotyyppi säilytetään. Ranta säilytetään tältä alueelta muokkaamattomana. Muita osia kaavasta muokataan tarvittavalla tavalla suhteessa rajaukseen.

Killingholman sillan osalta edistetään kevyintä mahdollista kävelysillan vaihtoehtoa, jossa saaren reittejä ei levennetä nykyisestä vaikka niitä muokattaisiinkin vähemmän ympäristöä kuluttaviksi.

Veneilyn edellytyksen laajemmalla alueella selvitetään, myös purjeveneilyn ja talvisäilytyspaikkojen suhteen, ja selvitys esitetään kaavaehdotusvaiheessa.

Lautakunta korosti, että lopullisesti sillan rakentamisesta päätetään investointihankkeena ja tämä voidaan tehdä vasta sitten, kun veneilyn edellytykset alueella on ratkaistu riittävän tyydyttävästi.

Päivittäistavarakaupan sijaintia laajemmalla alueella Laajasalossa selvitetään ja jos toinen sijainti on mahdollinen voidaan tätä tonttia käyttää myös asumiseen tai mahdollisesti päiväkodin sijaintiin.

Kaupunkiympäristölautakunta korosti, että kaavataloudellinen kannattavuus on tärkeä osa raideinvestointeja.

Laajasalo-Kruunuvuorenrannan kokonaisuuden hahmottamiseksi Kruunusiltojen päätöksen pohjalla olleita eri vaiheissa tehtyjä rakennusmäärien arvioita verrataan nykytilanteeseen, jossa rakennusalaa on karsittu tai tullaan mahdollisesti karsimaan. Vertailun tuloksia käytetään jatkokehityksen tukena.

Lautakunta huomautti, että alueella on kasvava tarve päiväkodeille, joten mikäli rakennettava kerrosala vähenee suhteessa asemakaavan muutosluonnokseen, tulee kaavoituksen seuraavassa vaiheessa suunnitella alueelle riittävän suuruinen päiväkoti piha-alueineen, kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa kuunnellen.

Kaava-alueella sijaitsevien, mutta rakentamisen ulkopuolelle jäävien luontoalueiden osalta tehdään selvitys rakentamisen ja asumisen mahdollisista vaikutuksista lehtoalueiden säilymiseen ja kulumiseen. Selvitys on lautakunnan käytössä, kun lautakunta käsittelee varsinaista asemakaavaehdotusta.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat arkkitehti Tyko Saarikko, tiimipäällikkö Anu Kuutti, maisema-arkkitehti Sofia Kangas, liikenneinsinööri Markus Ahtiainen ja ympäristöasiantuntija Raimo Pakarinen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Palautusehdotus:
Marleena Isomaa: Palautetaan asia uudelleen valmisteltavaksi.

Kaupunkiympäristölautakunta päättää palauttaa Yliskylänlahden (Laajasalo) asemakaavan muutosluonnoksen (sisältää liikennesuunnitelmaluonnoksen) uuteen valmisteluun ja tuotavaksi uudelleen käsiteltäväksi vasta, kun seuraavat edellytykset ovat toteutuneet:

  • Rakennettavaa kaava-aluetta rajataan siten, että rannan uhanalaiset lehtoluontotyypit sekä eteläisen lehtoalueen itäpuoleinen Tengströminpuiston metsäalue jäävät rakentamisen ulkopuolelle. Muita osia kaavasta muokataan tarvittavalla tavalla suhteessa tähän rajaukseen. Rajauksella varmistetaan ranta-alueen uhanalaisten lehtobiotooppien säilyminen sekä säästetään osa alueen virkistys- ja metsäalueen määrästä.  
  • Asemakaavan muutosluonnoksessa pyritään säästämään Laajasalontien varressa jo olemassa olevia, täysikasvuisia puita. Puut vähentävät paahteisuutta ja kuuluvat olennaisesti alueen yleisilmeeseen.  
  • Kaava-alueelta poistuvan metsän ja puuston osalta tehdään hiilinielujen ja luontotyyppien kompensaatiolaskelmat. Lisäksi lasketaan kaava-alueelle istutettavien puiden kustannukset. Selvitetyt tiedot annetaan lautakunnan käyttöön ja huomioidaan osana kaavataloudellista kannattavuutta.
  • Nykyisen satama-alueen rakennuttamiskelpoisuus selvitetään PIMA-tutkimuksilla. PIMA-tutkimusten tulokset ohjaavat alueen lopullista suunnittelua.
  • Uudelleen valmistelun aikana teetetään päivitetty lintu- ja lepakkoselvitys, keskeisten lintu- ja lepakkoalueiden osalta. Edelliset, vuoden 2014 selvitykset ovat vanhentuneet. Saatuja tuloksia hyödynnetään asemakaavan valmistelussa.
  • Uudelleen valmistelussa päiväkodille ja päivittäistavarakaupalle etsitään uusi sijainti. Päiväkodin tulee sijaita kaava-alueella, päivittäistavarakauppa voi sijaita myös kaava-alueen ulkopuolella.  Sekä päiväkoti että päivittäistavarakauppa voivat sijaita myös asuinkortteliksi määritetyllä alueella.
  • Uudelleen valmistelussa pyritään huomioimaan Yliskylänlahden purjeveneliikenne sekä veneiden talvisäilytysmahdollisuudet, Helsingin merellisen strategian ja hiilineutraaliustavoitteiden mukaisesti. Nykyisessä muodossaan esitetty asemakaavaluonnos suosii moottoriveneilyä.
  • Uudelleen valmistelussa Tengströminpuiston eteläiselle metsäalueelle ei sijoiteta pysäköintitaloa. Asukaspysäköintiä pyritään sijoittamaan asuinkortteleiden alueelle ja/tai kaduille. Mikäli pysäköintitalon rakentaminen on välttämätöntä, sijoitetaan se kohtalaisen matkan päähän kaikista asuinrakennuksista. 
  • Uudelleen valmistelun aikana tehdään selvitys Laajasalontien liikenteen välityskyvystä, suhteessa alueen kasvavaan asukasmäärään. Selvityksessä huomioidaan myös pelastus- ja huoltoliikenteen sujuva kulku. Saatuja tuloksia pyritään hyödyntämään asemakaavan lopullisessa valmistelussa. Selvitys on lautakunnan käytössä, kun lautakunta käsittelee varsinaista asemakaavaehdotusta.

Marleena Isomaan palautusehdotusta ei kannatettu, joten se raukesi.

Vastaehdotus 1:
Anni Sinnemäki: Lisätään päätösehdotukseen: "Jatkosuunnittelussa rajataan rakentamisen alue kaava-alueella niin, että Tengströminpuiston rannan eteläinen uhanalainen lehtoluontotyyppi rajataan rakentamisen ulkopuolelle ja ranta säilytetään tältä osin muokkaamattomana. Muita osia kaavasta muokataan tarvittavalla tavalla suhteessa tähän rajaukseen."

Kannattaja: Jenni Pajunen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Anni Sinnemäki: Lisätään päätösehdotukseen: "Jatkosuunnittelussa rajataan rakentamisen alue kaava-alueella niin, että Tengströminpuiston rannan vaaleanpunaisen huvilan ja venesataman välinen uhanlainen lehtoluontotyyppi säilytetään. Ranta säilytetään tältä alueelta muokkaamattomana. Muita osia kaavasta muokataan tarvittavalla tavalla suhteessa rajaukseen."

Kannattaja: Silja Borgarsdottir Sandelin

Vastaehdotus 3:
Anni Sinnemäki: Lisätään päätösehdotukseen: "Killingholman sillan osalta edistetään kevyintä mahdollista kävelysillan vaihtoehtoa, jossa saaren reittejä ei levennetä nykyisestä vaikka niitä muokattaisiinkin vähemmän ympäristöä kuluttaviksi.

Veneilyn edellytyksen laajemmalla alueella selvitetään, myös purjeveneilyn ja talvisäilytyspaikkojen suhteen, ja selvitys esitetään kaavaehdotusvaiheessa.

Lautakunta korostaa, että lopullisesti sillan rakentamisesta päätetään investointihankkeena ja tämä voidaan tehdä vasta sitten, kun veneilyn edellytykset alueella on ratkaistu riittävän tyydyttävästi."

Kannattaja: Jenni Pajunen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 3 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Jenni Pajunen: Lisätään päätösehdotukseen: "Päivittäistavarakaupan sijaintia laajemmalla alueella Laajasalossa selvitetään ja jos toinen sijainti on mahdollinen voidaan tätä tonttia käyttää myös asumiseen tai mahdollisesti päiväkodin sijaintiin."

Kannattaja: Risto Rautava

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Jenni Pajusen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 1:
Sami Kuusela: Lisätään päätösehdotukseen: "Kaupunkiympäristölautakunta korostaa, että kaavataloudellinen kannattavuus on tärkeä osa raideinvestointeja.

Laajasalo-Kruunuvuorenrannan kokonaisuuden hahmottamiseksi Kruunusiltojen päätöksen pohjalla olleita eri vaiheissa tehtyjä rakennusmäärien arvioita verrataan nykytilanteeseen, jossa rakennusalaa on karsittu tai tullaan mahdollisesti karsimaan. Vertailun tuloksia käytetään jatkokehityksen tukena."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Sami Kuuselan vastaehdotuksen 1 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Sami Kuusela: Lisätään päätösehdotukseen: "Lautakunta huomauttaa, että alueella on kasvava tarve päiväkodeille, joten mikäli rakennettava kerrosala vähenee suhteessa asemakaavan muutosluonnokseen, tulee kaavoituksen seuraavassa vaiheessa suunnitella alueelle riittävän suuruinen päiväkoti piha-alueineen, kasvatuksen ja koulutuksen toimialaa kuunnellen."

Kannattaja: Silja Borgarsdottir Sandelin

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Sami Kuuselan vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Olli-Pekka Koljonen: Lisätään päätösehdotukseen: ”Kaava-alueella sijaitsevien, mutta rakentamisen ulkopuolelle jäävien luontoalueiden osalta tehdään selvitys rakentamisen ja asumisen mahdollisista vaikutuksista lehtoalueiden säilymiseen ja kulumiseen. Selvitys on lautakunnan käytössä, kun lautakunta käsittelee varsinaista asemakaavaehdotusta."

Kannattaja: Risto Rautava

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Olli-Pekka Koljosen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 2 mukaisesti muutettuna.

Jaa-äänet: 2
Otto Meri, Risto Rautava

Ei-äänet: 10
Silja Borgarsdottir Sandelin, Otso Kivekäs, Olli-Pekka Koljonen, Sami Kuusela, Noora Laak, Tuomas Nevanlinna, Jenni Pajunen, Amanda Pasanen, Katri Penttinen, Anni Sinnemäki

Tyhjä: 1
Marleena Isomaa

Poissa: 0

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen 2 mukaan muutetun ehdotuksen äänin 10–2 (1 tyhjä).

Katso äänestystulos taulukkona

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Tyko Saarikko, arkkitehti, puhelin: 09 310 37441

tyko.saarikko@hel.fi

Anu Kuutti, tiimipäällikkö, arkkitehti, puhelin: 09 310 37154

anu.kuutti@hel.fi

Sofia Kangas, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 42159

sofia.kangas@hel.fi

Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37088

markus.ahtiainen@hel.fi

Emmaleena Krankkala, projektipäällikkö, diplomi-insinööri: 09 310 39255

emmaleena.krankkala@hel.fi