Testisisältö

Vahingonkorvaus, autovaurio, 9.2.2019, Rautapaidantie 16-18

HEL 2019-005485
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 213
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 9.2.2019 noin klo 14.00 osoitteessa Rautapaidantie 16-18 peruuttaessa noin 30 metriä pitkin Rautapaidantietä omaa pihaansa kohti. Auto jäi keskeltä pohjaa kiinni jää- ja lumisohjoon. Tien keskellä oleva jäävalli oli niin korkea, että se oli ylettynyt tunkeutumaan moottorin alalevyn alle, minkä seurauksena kytkimen vaijeri meni poikki. Hakija on esittänyt kaupungille yhteensä 578,88 euron korvausvaatimuksen.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten jalankulun, tarpeet.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikan kunnossapito hoidetaan III-luokan mukaisesti. III-luokan ajoradoilta poistetaan lumi, sohjo ja jää niin, ettei synny liikennettä haittaavaa epätasaisuutta. Liukkaus torjutaan heti I ja II-luokan ajoratojen jälkeen. Aurauksen lähtökynnys on 7 cm. Toimenpideaika on aurauksen osalta kolme vuorokautta kuitenkin niin, ettei viikonloppuna tarvitse aloittaa toimenpiteitä. Liukkaudentorjunnan toimenpiteiden osalta toimenpideaika on kuusi tuntia, kuitenkin niin, että klo 15-7 aikavälillä ilmenneen liukkauden tuntuvan lisääntymisen johdosta liukkaudentorjuntatoimenpiteet tulee olla suoritettu klo 13 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika alkaa siitä, kun liukkaudessa on tapahtunut tuntuva lisääntyminen.

Ilmatieteenlaitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa 1,6°C ja 2,7°C välillä ja sademäärä on vedeksi muutettuna ollut 5,9 mm. Vahinkopäivänä klo 14 sää on ollut pilvinen ja sateinen ja lämpötila on ollut 1,7°C. Vahinkopäivää edeltäneenä päivänä lämpötila on vaihdellut 0,7°C ja 2,4°C välillä. Sademäärä on ollut vahinkoa edeltäneenä päivänä 0,5 mm vedeksi muutettuna.

Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan kunnossapitopiirin alueella on aloitettu auraustoimenpiteet tapahtumapäivänä klo 01.00 ja hiekoitustoimenpiteet klo 06.00. Kyseisen viikonlopun aikana säät ovat lämmenneet hyvin äkillisesti ja polanteet ovat pettäneet. Kunnossapitotoimia ollaan tehty vuorokauden ympäri koko kunnossapitokaluston voimin.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Tällöin kuljettajan on erityisesti otettava huomioon tien kunto, sää, keli ja näkyvyys. Hakijan toimittamien kuvien perusteella on ollut mahdollista havaita tien huono kunto jo ennen ajoon lähtemistä. Lisäksi peruuttaessa ajoneuvon kuljettajan tulee varmistaa, että se tapahtuu vaaraa tai vahinkoa aiheuttamatta.

Vahingonkorvausvelvollisuus edellyttää laiminlyöntiä tai tuottamusta. Lisäksi laiminlyönnillä ja seurauksella tulee olla syy-yhteys. Kyseisen viikonlopun aikana sää on äkillisesti lämmennyt ja töitä ollaan tehty lähes vuorokauden ympäri. Kunnossapitotoimet on aloitettu kunnossapitoalueella koko kaluston voimin vahinkopäivänä klo 01.00. Kunnossapitotoimet aloitetaan aina ensin I-luokan alueilta ja tämän jälkeen siirrytään II-luokkaan kuuluville alueille. Vahinko on sattunut hoitoluokkaan III kuuluvalla ajoväylällä. III-luokkaan kuuluvilla ajoväylillä kunnossapitotoimia ei tarvitse aloittaa viikonlopun aikana.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Tieliikennelain mukaan ajoneuvoa ei saa peruuttaa eikä kääntää tiellä, ellei se voi tapahtua vaaratta ja muita estämättä. Hakijan toimittamien kuvien perusteella tien huono kunto on ollut selvästi havaittavissa. Näin ollen ajoneuvon kuljettajan olisi tullut noudattaa erityistä varovaisuutta.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti ja kunnossapitolain mukaisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 § 6 luku 1§

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (267/1981) 1 luku 3 §, 2 luku 20 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Katriina Pönkä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 22765

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs yksikön päällikkö