Testisisältö

Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 26.2.2019, If Vahinkovakuutus

HEL 2019-006116
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 33

Takaisinsaantivaatimus koskien liukastumista Konalassa 26.2.2019

Liikuntajohtaja

Päätös

Liikuntajohtaja päätti hylätä If Vahinkovakuutus Oyj, Suomen sivuliikkeen takaisinsaantivaatimuksen koskien ********** liukastumista 26.2.2019 Konalan liikuntapuiston luistelukentän vieressä.

Päätöksen perustelut

If Vahinkovakuutusyhtiö Oyj, Suomen sivuliike on toimittanut takaisinsaantivaatimuksen Helsingin kaupungille 21.5.2019. Hakemuksen mukaan ********** on liukastunut 26.2.2019 kello 7.45 Konalan liikuntapuiston luistelukentän vieressä olevalla puistoväylällä tien liukkauden takia.

Hakija on käsitellyt liukastumisesta aiheutunutta vahinkoa (vahinkonumero 19.66989) liukastuneen henkilön työnantajan lakisääteisen tapaturmavakuutuksen perusteella. Hakija on maksanut korvauksia 9 783,31 euroa. Hakija toteaa, että hakijalla on tapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella oikeus periä maksamansa korvaus takaisin vahingon aiheuttajalta tai muulta korvausvelvolliselta. Näin ollen If Vahinkovakuutusyhtiö hakee maksamaansa korvausta takaisin Helsingin kaupungilta.

Hakijan näkemyksen mukaan kaupunki on asiassa korvausvelvollinen, koska liukastuminen on sattunut kaupungin kunnossapitovastuualueella ja liukastumisen on aiheuttanut kunnossapitovelvollisuuden laiminlyönti. Hakija perustelee näkemystään vahingonkärsijän 29.4.2019 antamalla selvityksellä, jossa todetaan, että puistoväylä on ollut liukas ja tapahtumapaikalla ei ole näkynyt ollenkaan hiekkaa. Lisäksi tien pinta on ollut vahingonkärsijän mukaan kostea tai märkä sekä jäinen.

Korvauksen hakijan tulee osoittaa vahingon tapahtuminen. Liukastunut henkilö on ilmoittanut tapahtuneesta kaupungille vasta 29.4.2019 eli kaksi kuukautta liukastumisensa jälkeen. Lisäksi tapahtumalla ei ole ollut silminnäkijöitä eikä liukastumista liikuntapuiston lähellä ole todennettu muullakaan tavoin.

Kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain mukaan katu on pidettävä liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Liukastuminen ei kuitenkaan ole tapahtunut kadulla vaan puistokäytävällä. Kunnossapitolain mukaan kunnan hallinnassa oleva puisto ja muu näihin verrattava yleinen alue on pidettävä alueen käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa. Laki ei velvoita talvikunnossapitämään puistokäytäviä.

Lähtökohtaisesti puistokäytäviä ei voida pitää talvikunnossa kustannussyistä. Vain liikenteellisesti kaikkein vilkkaimmat ja merkityksellisimmät puistokäytävät voidaan pitää kunnossa myös talvella. Konalan liikuntapuiston luistelukentän vieressä oleva puistokäytävä ei ole liikenteellisesti merkittävä kulkureitti ja se on mahdollista kiertää käyttämällä lähellä olevia talvikunnossapidon piiriin kuuluvia katuja. Talvikunnossapidon piiriin kuulumattomilla alueilla liikkuminen tapahtuu kulkijan omalla vastuulla.

Konalan liikuntapuiston luistelukentän vieressä olevan puistokäytävän tarkoituksena on mahdollistaa huoltoajoneuvojen pääseminen luistelukentälle. Huoltoajoneuvoille on oltava reitti, jotta luistelukenttää voidaan pitää kunnossa talven aikana. Koska puistokäytävä toimii luistelukentälle menevien huoltoajoneuvojen kulkureittinä, puistokäytävää ei voida hiekoittaa, jotta hiekoitushiekkaa ei kulkeutuisi luistelukentälle koneiden mukana. Kaupunki on pitänyt puistokäytävän sen käyttötarkoituksen vaatimassa kunnossa, eikä näin ollen ole laiminlyönyt kunnossapitovelvollisuuttaan.

Helsingin kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen.

Lisätietojen antaja

Ilona Syvälä, korkeakouluharjoittelija, puhelin: 09 310 25441

ilona.syvala@hel.fi

Päättäjä

Tarja Loikkanen
liikuntajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Takaisinsaantivaatimus 20.5.2019
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Takaisinsaantivaatimus 20.5.2019, liite 1
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.