Tässä on tekstiä joka on tavallista.<strong>Tässä on bold.</strong><em>Tämä on italic.</em><ul><li>Lista ja sen ensimmäinen kohta.</li><li>Toinen kohta.</li></ul>

Hankinta, yrityskartoitus, 6Aika CircVol -hanke, kaupunginkanslia

HEL 2019-006236
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 63

6Aika CircVol -hankkeen yrityskartoituksen hankinta

Elinkeinojohtaja

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Gaia Consulting Oy:n tarjouksen 6Aika –CircVol -hankkeen yritysten sijoittumis- ja palvelutarpeen kartoituksesta. Hankinnan kokonaisarvo on 33 480,00 euroa (alv 24 %). Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia. Hankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 150 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, projektinumero 10980010041402 (6Aika – CircVol).

Elinkeinojohtaja päätti oikeuttaa elinkeino-osaston yrityspalvelut-yksikön päällikön allekirjoittamaan hankintasopimuksen.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupunki on partnerina 6Aika –CircVol -hankkeessa (2018–2020), jonka tavoitteena on mm. edistää teollisia sivuvirtoja hyödyntäviä liiketoimintaekosysteemejä. Helsingin kaupungin osatoteutuksessa (2019–2020) on tarkoitus kartoittaa ja vahvistaa biologisiin virtoihin tukeutuvaa yritysekosysteemiä Helsingin seudulla ja koota yritysklusteri, jonka kanssa yhdessä kirkastetaan biointegraatin konsepti operointimalleineen. Hanke toteutetaan kolmessa osakokonaisuudessa.

Hankinnan kohteena oleva konsulttiselvitys palvelee hankkeen ensimmäisen osakokonaisuuden tavoitetta tunnistaa biomassoja ja biologisia sivuvirtoja hyödyntävien yritysten ekosysteemi ja tarpeet. Lisäksi markkinoidaan yrityksille osallistumista CircVol-hankkeen jatkovaiheisiin ja Norrbergetin teollisuusalueen jatkokehitykseen. Tavoitteena on löytää 10–30 yrityksen ydinklusteri yli 100 konsulttiselvityksessä aktivoidun yrityksen joukosta.

Hankintailmoitus CirVol-hankkeen konsulttiselvityksestä koskien kartoitusta yritysten sijoittumis- ja palvelutarpeista julkaistiin 12.04.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa. Hankinnan korjausilmoitus julkaistiin 18.04.2019. Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjousten määräaika oli 15.5.2019 klo 12:00. Tarjouksen jättivät seuraavat palveluntuottajat: Spinverse Oy, Gaia Consulting Oy, FCG Suunnittelu ja tekniikka Oy, Ethica Oy, Solved – The Cleantech Company Oy ja Sweco Ympäristö Oy.

Tarjousten käsittelyvaiheessa ilmeni, että tarjouspyynnössä ollut vaatimus hinnasta oli virheellisesti esitetty. Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun takaamiseksi kilpailutus keskeytettiin elinkeinojohtajan päätöksellä (4.6.2019 53 §). Hankinnasta järjestettiin uusi kilpailutus, jossa tarjouspyynnön virheellisyys ja aikatauluvaatimukset korjattiin. Ensimmäiseen kilpailutukseen tarjouspyynnön jättäneille palveluntuottajille ilmoitettiin sähköpostitse 24.5.2019 keskeytyksestä, ja uuden kilpailutuksen pikaisesta järjestämisestä. Hankintailmoitus korjatusta tarjouspyynnöstä julkaistiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 27.5.2019. Määräaika tarjousten jättämiselle oli 3.6.2019 klo 16:00. Tarjouspyyntö, sopimusluonnos ja palvelukuvaus (liitteet 1-3) ovat päätöksen liitteenä. Kaikki ensimmäiseen kilpailutukseen tarjouksen jättäneet palveluntuottajat jättivät määräaikaan mennessä uuden tarjouksen. Tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailuperusteena olivat kokonaishinta (40 pistettä) ja laatutekijät (60 pistettä). Laatutekijöiden pisteytys oli jaoteltu kahteen osaan, työsuunnitelmaan ja pääkonsultin aikaisempaan kokemukseen. Kartoituksen tilaajana on Helsingin kaupunginkanslian elinkeino-osaston yrityspalvelut. Tarjousten vertailu toteutettiin arviointiryhmässä.

Esitetyt työsuunnitelmat vastasivat tarjouspyynnössä esitettyjä vähimmäisvaatimuksia. Työsuunnitelmien vertailussa painotimme vahvuuksina kaikkien tarjouspyynnössä kuvattujen tehtävien 1–3 tasapuolista ja selkeää toteutusta, bio- ja kiertotalousosaamisen suuntaamista suoriin yrityskontakteihin sekä hankkeen tarpeet huomioivaa, tiivistä aikataulutusta ja vuorovaikutusta eri sidosryhmien kanssa. Resursoinnissa huomioitiin myös palvelun tarjoajan vakuuttavat referenssit Helsingin seudulla tehdystä työstä ja työstä kaupunkien kehityshankkeiden parissa. Pääkonsultin aikaisemman kokemuksen vertailussa painotettiin osaamista vastaavista, tarjouspyynnössä esitetyillä avaintoimialoilla toteutetuista yrityskartoituksista.

Tarjousten yksityiskohtainen pisteytystaulukko on päätöksen liitteenä (liite 4). Arvioinnin tuloksena Gaia Consulting Oy:n tarjous sai eniten pisteitä ja on kokonaistaloudellisesti edullisin.

Elinkeinojohtajan oikeus toteuttaa hankintoja perustuu kansliapäällikön päätökseen kaupunginkanslian hankintaoikeuksista 31.07.2018 § 176.

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Lisätietojen antaja

Heli Lehtinen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 36349

heli.k.lehtinen@hel.fi

Päättäjä

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Ulla Tapaninen
yksikön päällikkö