Vahingonkorvaus, autovaurio, 21.3.2019, Pasilaan suuntaava ramppi

HEL 2019-006969
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 227
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 23.3.2019 klo 10.54 ajettaessa Ratapihantien liittymässä olleeseen kuoppaan tai muuhun esteeseen, joka aiheutti välittömästi renkaan puhkeamisen. Hakija on esittänyt kaupungille 368,77 euron korvausvaatimuksen.

Kadun kunnossapito käsittää ne toimenpiteet, joiden tarkoituksena on pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen, kuten moottoriajoneuvoliikenteen, jalankulun ja polkupyöräilyn, tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen

Ratapihantien ajorata kuuluu hoitoluokkaan I. Sen päällysteessä ei sallita vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyyden on oltava vähäinen.

Ilmatieteenlaitoksen Kaisaniemen mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä sää on vaihdellut 0,9°C ja 5,3°C asteen välillä. Vahinkopäivänä klo 11.00 sää on ollut lähes selkeä ja poutainen ja lämpötila on ollut 4,2°C.

Kunnossapitopiiristä saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on tehty kunnossapidon toimesta tarkastuskierros 21.3.2019 klo 10.35. Kadun rakenteessa tai päällysteessä ei ole havaittu sellaista vikaa, mikä olisi voinut aiheuttaa rengasrikon. Tämä ilmenee myös kunnossapidon toimittamista katutarkastukselta otetuista valokuvista. Kunnossapidon tietoon ei myöskään ole tullut ilmoitusta liikenneturvallisuutta vaarantavasta kuopasta tai muustakaan esteestä vahinkopaikalla. Rampilla ei ole ollut tarvetta tehdä kunnossapidollisia toimenpiteitä.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää laiminlyöntiä tai tuottamusta. Tuottamuksen tai laiminlyönnin lisäksi edellytetään syy-yhteyttä suoritetun toiminnan ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahinkopaikalla on suoritettu katutarkastus 21.3.2019 eikä sen yhteydessä ole havaittu ajoradalla mitään liikennettä haittaavaa estettä. Kadun rakenteessa tai päällysteessä ei ole todettu mitään sellaista vikaa, joka olisi voinut aiheuttaa rengasrikon. Vahinkopaikalta ei ole tullut muita ilmoituksia kuopista tai muista esteistä eikä siellä ole näin ollen tarvinnut suorittaa kunnossapidollisia toimenpiteitä. Asiassa saatujen selvitysten perusteella kaupunki ei katso laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Katriina Pönkä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 22765

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Mikko Ravantti
vs. yksikön päällikkö