Muistutus alueen käyttömaksuun 16.6.2019, nro 2830073688, Tuomarinkylä

HEL 2019-007032
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 20

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikön päätös kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista tehdyn muistutuksen johdosta

Yksikön päällikkö

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hylätä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisista maksuista tehdyn muistutuksen laskusta nro 2830073688.

Päätöksen perustelut

Alueenkäyttömaksua ei muuteta muistutuksen johdosta. Alueenkäyttömaksun laskutus ei ole ollut virheellinen vaan se on perustunut aikaan, jolloin alue on ollut maksuvelvollisen käytössä työmaana.

Muistutuksen kohteena oleva maksu

Maksuvelvolliselle on määrätty 11.6.2019 päivätty maksu (laskun nro 2830073688) kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä tehdyn ilmoituksen käsittelystä, työn valvonnasta ja alueen käyttämisestä työmaana.

Työ on suoritettu Tuomarinkylän kaupunginosassa osoitteessa ********** lupanumerolla KP1900920.

Muistutus

Maksuvelvollinen on tehnyt maksusta muistutuksen, joka on saapunut Helsingin kaupungin kirjaamoon 16.6.2019.

Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 2 ja 3 momenttien perusteella määrätystä maksusta. Ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saamisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutus on saapunut määräajassa.

Muistutuksessa vaaditaan alueenkäyttömaksun kohtuullistamista siten, että alueenkäyttömaksua ei peritä 25.5.–3.6.2019 väliseltä ajalta. Alueenkäyttömaksua tulisi periä vain 20.5.–24.5.2019 ja 4.6.2019, jolloin alue on maksuvelvollisen mukaan ollut työmaana ja rajattuna pois yleisestä käytöstä. Tämän välisenä aikana alue on ollut haitattomasti ja ilman esteitä tai rajoitteita yleisessä käytössä, vaikka vajaa 10 m² alue on ollut tuolloin päällystettynä sepelillä ja reunakivi on puuttunut noin kolmen metrin matkalta.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b § 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.

Kunnossapitolain 14 a § 3 momentin mukaan ilmoittajan on saatettava alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt 28.9.2018 § 176 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta. Päätöksen mukaan kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.

Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa. Työaika päättyy kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Asiassa saatu selvitys

Maksuvelvollinen on tehnyt 10.5.2019 ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä 20.5.2019. Maksuvelvollinen on ilmoittanut 21.5.2019 lisäaikatarpeesta ajalle 21.–27.5.2019, sillä alkuperäisessä ilmoituksessa oli erehdyksessä merkitty työn kestoksi yksi päivä. Maksuvelvolliselle on ilmoitusten perusteella annettu 27.5.2019 päätös yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalla 20.5.–27.5.2019 eli 8 päivän ajaksi.

Maksuvelvollinen on tiedustellut kaivualueen asfaltointiin liittyvää ohjeistusta sähköpostitse 27.5.2019. Alueidenvalvonnan tarkastaja on antanut ohjeet asfaltointiin sähköpostitse 28.5.2019 sekä käynyt samana päivänä merkitsemässä alueelle asfaltoitavan alueen.

Kaivualue on ollut alueidenvalvonnan tarkastajan 3.6.2019 tekemän tarkastuskäynnin aikana päällystetty sepelillä.

Maksuvelvollinen on ilmoittanut työn valmistumisesta 4.6.2019. Työn valmistumispäiväksi on merkitty 4.6.2019. Alue on ollut hyväksytysti asfaltoitu 10.6.2019 tehdyssä tarkastuksessa.

Maksuvelvolliselta on veloitettu ilmoituksen käsittely- ja valvontamaksu sekä alueenkäyttömaksu 16 päivän ajalta 20.5.–4.6.2019.

Perustelut koskien muistutuksessa esitettyjä asioita

Maksuvelvollinen vetoaa siihen, että alueenkäyttömaksua ei tulisi periä ajalta, jolloin kaivualue on ollut täytetty sepelillä mutta päällystämättä.

Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu. Kaivutyön kohteena oleva alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon työaikana. Alueenkäyttömaksu veloitetaan koko työajalta. Kunnossapitolaki lisäksi edellyttää, että alue saatetaan työtä edeltäneeseen kuntoon työajan aikana.

Alueenkäyttömaksun kertyminen ei katkea siksi ajaksi, kun kaivualue odottaa päällystämistä. Alueen ei voida katsoa olevan tänä aikana kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla yleisessä käytössä, sillä alueella on keskeneräinen työmaa eikä se ole käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa. Alueenkäyttömaksun kertymisen katkeaminen työaikana johtaisi myös kunnossapitolain tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukaiseen tilanteeseen, joka kannustaisi jättämään kaivutöiden jäljiltä kadut ja muut yleiset alueet keskeneräiseen tilaan ilman lopullista pinnoitetta pitkiksikin ajoiksi.

Maksuvelvollisen työ on hänen oman ilmoituksensa perusteella valmistunut 4.6.2019, ja ilmoitettu päivä on hyväksytty työn valmistumispäiväksi.

Aika, jolta alueenkäyttömaksua on peritty, ei siten ole virheellinen, vaan se on perustunut työn kestoon. Asiassa ei ole myöskään esitetty sellaista kunnossapitolaissa tarkoitettua työstä vastaavasta riippumatonta ja ennakoimatonta syytä, jonka vuoksi alueenkäyttömaksua jätettäisiin perimättä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön asiakkuusjohtajan päätöksen 1.6.2017 § 9 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käyttö ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, lakimies, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Päättäjä

Antti Mäkinen
yksikön päällikkö