Vahingonkorvaus, autovaurio, 7.8.2019, Linnanrakentajantie 4

HEL 2019-008379
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 59
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Kaupunki korvaa korjauskuluista 200,00 euroa.

Päätöksen perustelut

Hakija on 8.8.2019 esittänyt kaupungille yksilöimättömän suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimusta on täydennetty myöhemmin korjauskulujen mukaisesti 200,00 euron suuruiseksi. Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 7.8.2019 klo 15.10 ajettaessa Laivalahdenkadulta Herttoniemen Postin parkkipaikalle. Hakija on vienyt auton autokorjaamoon, joka on antanut lausunnon, josta ilmenee auton useampia mahdollisia vauriomekanismeja sekä hintaesimerkkejä näiden korjaamiseksi. Lausunto on annettu ilman ajoneuvon vaurioiden tarkastamista.

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Kunnossapitolain mukaan kunta voi antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella, muu kunnossapito sekä puhtaanapito on laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Määräykset voivat koskea mm. suoritusaikaa sekä katujen ja yleisten alueiden jaottelua tavoitetason mukaan eri kunnossa- ja puhtaanapitoluokkiin.

Helsingissä kadut ja kevyen liikenteen väylät jaetaan kolmeen hoitoluokkaan katuluokituksen sekä väylän vilkkauden mukaan. Pääkadun ja erittäin vilkkaan liikenteen väylän (I-luokan kadun) päällysteessä ei ole vaurioita yksittäisiä viivahalkeamia lukuun ottamatta ja urasyvyys on vähäinen. Kokoojakadun ja vilkasliikenteisen kevyen liikenteen väylän (II-luokan kadun) päällysteessä voi olla lieviä vaurioita ja se voi olla kulunut, mutta urasyvyys ei saa olla huomattava. Tonttikadun ja vähäliikenteisen kevyen liikenteen väylän (III-luokan kadun) päällysteessä sallitaan vaurioita kohtuullisin määrin, mutta ne eivät saa aiheuttaa vaaratilanteita.

Vahinkopaikka kuuluu hoitoluokkaan I.

Ilmatieteenlaitoksen Kaisaniemen mittausasemalla tehtyjen mittausten mukaan vahinkopäivänä sää on vaihdellut 15,1°C ja 20,3°C asteen välillä. Vahinkopäivänä klo 15.00 sää on ollut puolipilvinen ja poutainen.

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on ollut matalahko purkauma asfaltissa. Paikalla on vilkas liikenne. Vahingonkärsijältä on tullut ilmoitus kuopasta 8.8.2019 ja se on paikattu 12.8.2019.

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen, eli kadun kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä johonkin laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitäjä voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Asianmukaisen kunnossapidon tasoa arvioitaessa otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, vuorokauden aika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.

Laivalahdenkadulla Postin parkkipaikan risteyksessä on ollut kuoppa. Kuoppa on kooltaan ollut melko suuri ja kyseessä on ollut I-hoitoluokkaan kuuluva katu. I-hoitoluokkaan kuuluvan kadun tyydyttävä kunto säilyy, vaikka sen päällysteessä olisi yksittäisiä viivahalkeamia joiden urasyvyys on vähäinen. Hakijan toimittamista kuvista voidaan havaita, että kyseessä on ollut yksittäisiä viivahalkeamia paljon suurempi kuoppa, jonka väistäminen vilkkaasti liikennöidyssä risteyksessä on ollut vaikeaa.

Kaupunki on pyytänyt asiaan Staran vauriotarkastuksesta selvityksen. Selvityksen mukaan kuopan koko sekä ajonopeus huomioiden vauriomekanismi ei aiheuta hakijan käyttämän korjaamon listaamia vahinkoja. Selvityksessä katsotaan ohjauskulmien säätö kohtuulliseksi korjaukseksi.

Edellä esitetyn perusteella kaupunki katsoo laiminlyöneensä kunnossapitolain mukaisia tehtäviään. Kaupunki katsoo kohtuulliseksi korvata hakijalle ajoneuvon korjauskustannukset Staran vauriotarkastuksen lausunnon mukaisesti. Korvaus ohjauskulmien säädöstä suoritetaan suoraan autokorjaamon tilille laskun mukaisesti.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 §, 5 luku 5 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
vs. yksikön päällikkö