Testisisältö

Hankinta, kaupunkiympäristön toimitalon vartiointi- ja turvapalvelut

HEL 2019-008915
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 5

Helsingin kaupunkiympäristön toimitalon vartiointipalvelun jatkaminen optiokaudelle 1.7.2023-30.6.2025

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Päätös

Toimialajohtaja päätti jatkaa Helsingin kaupunkiympäristön toimialan toimitalon vartiointipalvelun sopimusta entisin ehdoin kahden (2) vuoden pituisen optiokauden ajan.

Sopimusta jatketaan 1.7.2023-30.6.2025 Palmia Oy:n kanssa.

Optiokauden käyttö perustuu toimialajohtajan päätökseen 27.5.2020 § 23.

Lisäksi toimialajohtaja päätti hyväksyä sopimuksen mukaisen, yrityksen määräaikaan mennessä esittämän hinnantarkistusehdotuksen, joka perustuu muutoksiin turvallisuus-, vartiointi- ja etsiväpalveluiden tuottajahintaindeksissä.

Hankinnan arvioitu kokonaishinta on 650 000 euroa (alv 0 %) optiokausi mukaan lukien.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupunkiympäristön toimialan toimitalon vartiointipalvelu.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan tarjouspyyntöön HEL 2019-008915. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely. Kyseessä on sosiaalipalveluiden ja muiden erityispalveluiden mukainen liitteen E palveluhankinta.

Hankinnasta on julkaisu osallistumispyyntö 18.12.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi ja tarjouspyyntö on lähetetty osallistumishakemuksen jättäneille 4.2.2020. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi –toimittajaportaalin ko. tarjousta koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Määräaikaan mennessä saatiin kolme (3) tarjousta. Toimialajohtaja hyväksyi päätöksellään 27.5.2020 § 23 Palmia Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti tehdä sen kanssa hankintasopimuksen. Sopimusta on mahdollista jatkaa kahden (2) vuoden optiokaudella.

Yhteistyö sopimustoimittajan kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella arvioida saatavan tässä vaiheessa merkittävää kustannushyötyä tai muuta etua. Sopimuksen jatkaminen kahden (2) vuoden optiokaudella on siten perusteltua.

Optiokausi alkaa 1.7.2023 ja päättyy 30.6.2025, jolloin sopimus päättyy ilman erillistä irtisanomista.

Sopimuksen jatkamisen yhteydessä sopimustoimittajalla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus tarkistaa hintoja. Korotus perustuu 1.7.2020 – 1.7.2023 eli kolmen vuoden ajanjakson muutoksiin. Hinnantarkistuksen perustelut on esitetty tarkemmin liitteessä 1.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 13.12.2022 § 711 mukaan toimialajohtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Lisätietojen antaja

Bosse Jonsson, isännöitsijä, puhelin: 09 310 38310

bosse.jonsson@hel.fi

Tuija Lindén, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37405

tuija.linden@hel.fi

Päättäjä

Ville Lehmuskoski
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Liitteet (pdf)

1. Hinnantarkistusesitys 4.1.2023
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.