Testisisältö

Hankinta, Genesys-chat –toiminnan laajentaminen Nuorten chat –palveluun, sosiaali- ja terveystoimiala, sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut

HEL 2019-009677
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 35
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Genesys-chat –toiminnan laajentaminen Nuorten chat –palveluun

Tietohallintopäällikkö

Päätös

Tietohallintopäällikkö päätti hankkia Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitoksen tarjouksen (26.8.2019) mukaisesti chat -palvelun laajentamisen Nuorten chat -toimintaan. Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että hankinnasta tehdään erillinen tilaus Helsingin kaupungin Palvelukeskus -liikelaitokselle puitesopimuksen mukaisesti.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että toteutuksen kertaluontoiset kustannukset saavat olla enintään 19 500 euroa (alv 0 %) ja vuotuiset ylläpitokustannukset saavat olla enintään 14 518 euroa (alv 0 %). Hankinnan kokonaisarvo neljälle vuodelle on 77 572 euroa (alv 0 %).

Hankinta tehdään suorahankintana Palvelukeskus Helsingiltä. Hankintalainsäädäntöä ei sovelleta kuntien sisäisiin hankintajärjestelyihin Hankintalaki 1397/2016, 2 luku 15 §. Genesys contact center -järjestelmän on kilpailuttanut Helsingin kaupungin Palvelukeskus.

Tietohallintopäällikkö päätti edelleen, että hankinnan kertakustannukset ja ensimmäisen käyttövuoden ylläpitokustannukset 34 018 euroa (alv 0 %) maksetaan keskitetyistä atk-investointimäärärahoista.

Lisäksi tietohallintopäällikkö päätti, että käyttöönottoa seuraavan vuoden jälkeen ylläpitokustannukset maksetaan tietohallintopalvelujen keskitetyistä ATK -käyttömenoista.

Päätöksen perustelut

Päätös sisältää kertaluontoiset investointikustannukset ja järjestelmän käyttöön liittyvät jatkuvat ylläpitokustannukset. Investointikustannuksia ovat chat -palvelun rakentamistyöt- ja koulutuskustannukset. Jatkuvat ylläpitokustannukset muodostuvat lisenssien ylläpitomaksusta sekä käyttötuki, ylläpito- ja järjestelmäpäivityskuluista.

Nuorten chat -palvelun käyttöönotto liittyy 2 ME -hankkeeseen, jonka tavoitteena luoda palveluja, joilla ehkäistään nuorten syrjäytymistä. Nuorten chat -palvelun tavoitteena on tarjota uudenlainen palvelukanava helsinkiläisille 15-29 -vuotiaille nuorille. Tavoitteena on tarjota Nuorten chat -palvelua marraskuun 2019 alusta.

Chat -palvelua tarjotaan uudenlaisen chat -eteisen välityksellä Nuorten Helsinki -www -sivuston kautta. Chat -eteisen näkymästä nuori valitsee häntä kiinnostavan aihealueen, josta haluaa keskustella ammatti-ihmisen kanssa. Aihealueesta riippuen chat-kontakti ohjautuu ennalta määritellyllä tavalla joko sosiaaliohjaajalle tai opiskeluterveydenhuollon terveydenhoitajalle. Chat -keskustelu alkaa aina anonyymina, mutta mikäli nuorella on käytössään Suomi.fi -tunnistautumisen mahdollistavat tunnukset, niin keskusteluyhteys muuttuu tarvittaessa henkilökohtaiseksi neuvonnaksi tunnistautumisen avulla.

Chat -palvelua varten tarvitaan 2 Genesys -chat lisenssiä sekä käyttäjätunnukset 15 käyttäjälle. Chat -lisenssit siirretään toisesta palvelusta toimialan sisällä, jolloin tämä hankinta ei sisällä chat-lisensseistä syntyviä hankintakustannuksia. Lisäksi tarvitaan chat -eteisestä varten muutostyöt Nuorten Helsinki www.hel.fi -sivustoille.

Vastaavanlaista erityisesti nuorille suunnattua sähköistä kaksisuuntaista palvelukanavaa ei ole aiemmin tarjottu. Uusi chat -palvelu on matalankynnyksen sähköinen sosiaali- ja terveysneuvonnan palvelukanava helsinkiläisille nuorille.

Tietohallintopäällikön oikeus toteuttaa hankinta perustuu Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista Sosiaali- ja terveystoimialalla 20.11.2018, § 309.

Lisätietojen antaja

Katariina Siimeslehto, Tietojenkäsittelyn suunnittelija, puhelin: 09 310 50067

katariina.siimeslehto@hel.fi

Päättäjä

Petri Otranen
tietohallintopäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Nuorten_chat_30082019
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.