Testisisältö

Vahingonkorvaus, autovaurio 18.9.2019 Agricolankatu 4

HEL 2019-010404
Asialla on uudempia käsittelyjä
24. / 555 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 16.10.2019 § 285 (ajoneuvovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 16.10.2019 (285 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 16.10.2019 (285 §) päätöksellään hylännyt Agricolankatu 4 kohdalla 18.9.2019 tapahtuneeseen ajoneuvovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta Agricolankatu 4 kohdalla 18.9.2019 kohdalla noin kello 10.00 tapahtuneeseen ajoneuvovaurioon liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Perustelut

Lautakunta yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen. Tässä Staran vauriotarkastus on arvioinut hakijan esittämien valokuvien perusteella, että liikennemerkin kiinnikkeet, joilla merkki on ollut kiinni metalliaidassa, ovat pettäneet.

Lautakunta ottaa huomioon uuden lisäselvityksen asiassa. Lisäselvityspyynnössä kunnossapitopiirille on esitetty hakijan vahinkotapahtuman jälkeen ottamia valokuvia vaurioituneesta liikennemerkistä ja vauriokohdasta. Lisäselvityksessään kunnossapitopiiri on kertonut, että liikennemerkkiä ei ole asennettu maahan, koska asennuspaikan kohdalla on muurikivi ja täten asennustavaksi on valikoitunut kuvassa näkyvä kiinnitystapa olemassa olevan kaiteen pystytolppaan. Liikennemerkkien kuntoa tarkkaillaan kunnossapitokierrosten ja muiden toimien yhteydessä. Tässä kohteessa ei ole havaittu puutetta ennen vahingon syntymistä.

Helsingin kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten että kunnossapitolain (31.8.1978/669) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Tämän mukaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää lähtökohtaisesti kunnossapidon yhteydessä tapahtunutta laiminlyöntiä tai virhettä. Yksinomaan aiheutunut vahinko ei näin ollen perusta kaupungin vahingonkorvausvastuuta.

Asiassa saatujen selvitysten nojalla lautakunta katsoo kaupungin osoittaneen, että kaatuneen liikennemerkin kunnossapidosta on huolehdittu asianmukaisesti. Liikennemerkin kunnossapitoa ei ole laiminlyöty. Tässä kohteessa ei ole havaittu puutetta ennen vahingon syntyä, joten kyseisen liikennemerkin kaatuminen ei ole ollut kaupungin kannalta ennalta arvattavissa. Näin ollen ei kyseisen liikennemerkin kaatuminen olisi myöskään ollut kaupungin toimesta estettävissä. Kaupungin puolelta ei siten ole todettavissa tuottamusta.

Aiemmin tehdyn lakipalvelut-yksikön päällikön päätöksen jälkeen ei ole esitetty uutta näyttöä siitä, että vahinko johtuisi kaupungin laiminlyönnistä. Näin ollen Helsingin kaupunki ei ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta. Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1–4 §.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 1.11.2019
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.