Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Oikaisuvaatimus, alueenkäyttömaksu, kaivuulupa KP1901891, Sellerikuja 1, Lakiasiaintoimisto Lehtonen Oy

HEL 2019-011026
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 31

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikön päätös kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista tehdyn muistutuksen johdosta

Yksikön päällikkö

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hyväksyä kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisista maksuista tehdyn muistutuksen laskusta nro 2830000845. Alueenkäyttömaksua ei peritä 7.9.–8.10.2019 väliseltä ajalta. Lasku nro 2830000845 hyvitetään ja maksuvelvolliselle toimitetaan uusi lasku.

Päätöksen perustelut

Alueenkäyttömaksua muutetaan muistutuksen johdosta. Ottaen huomioon laiminlyönnin sijainti ja vähäisyys sekä katualueen aiempi kunto, ei alueenkäyttömaksun periminen 7.9.–8.10.2019 väliseltä ajalta ole kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla kohtuullista.

Muistutuksen kohteena oleva maksu

Maksuvelvolliselle ********** on määrätty 15.10.2019 päivätty maksu (laskun nro 2830000845) kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä tehdyn ilmoituksen käsittelystä, työn valvonnasta ja alueen käyttämisestä työmaana.

Työ on suoritettu Pakilan kaupunginosassa osoitteessa ********** tunnusnumerolla KP1901891.

Muistutus

Maksuvelvollinen on tehnyt maksusta muistutuksen, joka on toimitettu Helsingin kaupungin kirjaamoon 22.10.2019.

Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 2 ja 3 momenttien perusteella määrätystä maksusta. Ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutus on tehty määräajan puitteissa.

Muistutuksessa vaaditaan alueenkäyttömaksun kohtuullistamista siten, että maksua perittäisiin ajalta 2.9.–6.9.2019 ja 9.10.2019, eli yhteensä 6 päivältä. Alue on asfaltoitu 6.9.2019, ja asfaltoinnissa ollut virhe on korjattu 9.10.2019. Kyseisen kadun päällyste on ylipäätään huonokuntoinen, ja 6.9.2019 tehty asfaltointi oli virheellisenäkin parempi kuin kohdalla aiemmin ollut päällyste. Virheellisesti asfaltoitu alue oli lisäksi alle neliömetrin kokoinen ja sijaitsi päättyvän kadun päässä kadun reunassa.

Maksuvelvollinen katsoo ensisijaisesti, ettei maksua pitäisi periä ollenkaan väliajalta. Katualue on ollut virheellisesti asfaltoitunakin käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa ja yleisessä käytössä, joten kaupungilla ei ole perustetta periä maksua. Toissijaisesti maksuvelvollinen katsoo, että hänelle määrätty maksu ei ole kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla määrältään kohtuullinen, sillä hänelle on määrätty alle neliömetrin kokoisen virheellisen päällysteen vuoksi 800 euroa enemmän maksettavaa.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b § 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida.

Kunnossapitolain 14 a § 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt 28.9.2018 § 176 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta.

Päätöksen mukaan kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.

Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa. Työaika päättyy, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Asiassa saatu selvitys

Maksuvelvollinen on 20.8.2019 päivätyllä valtakirjalla valtuuttanut urakoitsijan tekemään puolestaan ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä. Urakoitsija on tehnyt 27.8.2019 ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä 2.–6.9.2019. Maksuvelvolliselle on ilmoituksen perusteella annettu 28.8.2019 päätös yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalla 2.–6.9.2019 eli 5 päivän ajaksi.

Alueidenvalvonnan tarkastaja on tehnyt työalueella valvontakäyntejä 28.8., 9.9., 20.9., 27.9. ja 10.10.2019. Tarkastaja on 9.9.2019 tehdyn valvonnan yhteydessä todennut, ettei toinen ennallistetuista päällystyksistä vastaa kaupungin antamia määräyksiä, sillä alue oli uudelleenpäällystetty liian pieneltä alueelta. Tarkastaja ei ole tämän vuoksi hyväksynyt työtä valmiiksi, vaan kehottanut maksuvelvollista korjaamaan asfaltin. Tarkastaja on muistuttanut maksuvelvollista alueen korjaamisesta 20.9., 27.9. ja 7.10.2019.

Maksuvelvollinen on 9.10.2019 ilmoittanut työn valmistuneen. Tarkastaja on todennut 10.10.2019, että kohta on korjattu riittävän laajalta alueelta ja hyväksynyt työn valmiiksi.

Maksuvelvolliselta on veloitettu ilmoituksen käsittely- ja valvontamaksu sekä alueenkäyttömaksu 38 päivän ajalta 2.9.–9.10.2019.

Perustelut koskien muistutuksessa esitettyjä asioita

Maksuvelvollinen katsoo, että alueenkäyttömaksua olisi tullut periä vain niiden kuuden päivän ajalta, jolloin kadulla on työskennelty. Kaupungin taksapäätöksen mukainen alueenkäyttömaksu veloitetaan koko työajalta. Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu.

Kunnossapitolaki edellyttää työstä vastaavaa saattamaan alue työtä edeltäneeseen kuntoon. Kaivualueen uudelleenasfaltointi ja muu ennallistaminen ovat olennainen osa kaivutyötä. Alueenkäyttömaksun kertyminen ei lähtökohtaisesti katkea siksi ajaksi, kun kaivualue odottaa ennallistamista. Alueen ei voida katsoa olevan tänä aikana kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla yleisessä käytössä, sillä alueella on keskeneräinen työmaa eikä se ole käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa. Alueenkäyttömaksun kertymisen katkeaminen työaikana johtaisi myös kunnossapitolain tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukaiseen tilanteeseen, joka kannustaisi jättämään kaivutöiden jäljiltä kadut ja muut yleiset alueet keskeneräisiksi pitkiksikin ajoiksi.

Maksuvelvollisen tapauksessa ennallistamisen laiminlyönti on kuitenkin ollut laadultaan ja laajuudeltaan vähäinen. Ottaen huomioon katualueen muu kunto sekä virheellisesti paikatun kohdan sijainti päättyvän kadun reunassa, ei virheellisesti paikatulla kohdalla ole myöskään ollut merkittävää vaikutusta alueen yleiseen käyttöön. Vaikka maksuvelvollinen ei ole ennallistanut katualuetta hyväksyttävästi, maksuvelvollisen tapauksessa alueenkäyttömaksu ei poikkeuksellisesti muodostu kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla kohtuulliseksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön asiakkuusjohtajan päätöksen 1.6.2017 § 9 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käyttö ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, lakimies, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Päättäjä

Antti Mäkinen
yksikön päällikkö