Hankinta, hygienian apuvälineiden lisähankinta, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2019-011327
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 40
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hankinta, hygienian apuvälineiden lisähankinta, sosiaali- ja terveystoimiala

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hygienian apuvälineiden lisähankinnassa käydyn tarjouskilpailun perusteella hankkia Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköitä varten seuraavilta toimittajilta:

- Camp Scandinavia Oy (0282300-0)

- Mediq Suomi Oy (2285192-2)

- Respecta Oy (1623211-3)

Tarkemmat tiedot hankittavista tuotteista ilmenevät liitteestä 1. Hyväksytyt tuotteet.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo sopimuskaudella on 415.000 euroa (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tarpeen mukaan.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden hankkimat hygienian apuvälineet ovat sisältyneet Päivittäisten toimintojen apuvälineiden sopimukseen H046-14 HEL 2014-012424, jonka optiokausi on päättynyt 28.3.2019. Toteutetun kilpailutuksen HEL 2019-003254 Hygienian apuvälineet tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella tarjoajat sitoutuvat toimittamaan hygienian apuvälineitä tilaajalle. Toteutetussa kilpailutuksessa kaikkiin tuoteryhmiin / positioihin ei saatu tarjouksia. Näiden tuotteiden osalta toteutettiin uusi kilpailutus Hygienian apuvälineiden lisähankinta HEL 2019-011327.

Tarjouspyyntö

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Hankinnan kohteena on hygienian apuvälineet soveltuvin lisävarustein ja varaosin sosiaali- ja terveystoimialan eri yksiköiden asiakkaita varten.

Sosiaali- ja terveystoimialan hankintapalvelujen lisäksi tarjouspyyntöasiakirjojen valmistelussa on ollut mukana asiantuntijoita apuvälinepalveluista.

Tarjoajille asetetut vaatimukset kävivät ilmi tarjouspyynnöstä. Tarjouspyynnössä ja hintaliitteessä oli määriteltynä hankittavien tuotteiden ehdottomat vaatimukset sekä niiden pakolliset lisävarusteet ja varaosat.

Osatarjoukset hyväksyttiin siten, että tarjoaja voi jättää tarjouksen yhteen tai useampaan positioon. Osatarjouksia positioiden sisällä ei hyväksytty.

Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 30.10.2019. Määräajassa 25.11.2019 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 28.11.2019 mennessä.

Tarjoukset tuli jättää 18.12.2019 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jätti kolme (3) tarjoajaa:

- Camp Scandinavia Oy (0282300-0)

- Mediq Suomi Oy (2285192-2)

- Respecta Oy (1623211-3)

Tarjousten soveltuvuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut on tarkastanut tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut vaatimukset. Harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet on tarkastettu tarjouspyynnössä kerrotun mukaisesti vain niiltä tarjoajilta, jotka tulivat vertailun perusteella valituiksi toimittajiksi.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintapalvelut ja apuvälinepalvelut ovat tarkistaneet tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikki tarjoukset täyttivät tarjouksille asetetut vaatimukset. Kaikki tarjoajat toimittivat tarjouspyynnössä ladattaviksi vaaditut selvitykset.

Tarjousten vertailu ja valintaperusteet

Tarjotuille tuotteille pidettiin katselmus 10.1.2020 ja laaturaati / laadun arviointi 13.1.2020.

Tarjoajien tuli varautua siihen, että kaikista tarjotuista tuotteista tarjoajalla on olemassa näyte. Mikäli tarjoajalla ei ollut katselmuksessa nähtäväksi pyydettyä tuotetta, kyseistä tuotetta ei otettu mukaan vertailuun.

Katselmuksessa tuotteiden tuli olla varusteltuna ehdottomissa vaatimuksissa määritellyillä ominaisuuksilla. Lisäksi katselmuksessa ja laaturaadissa tuli olla irrallisena ne pakolliset lisävarusteet ja varaosat, joita ei ollut kiinnitetty katselmukseen tuotavaan tuotteeseen.

Apuvälinepalvelujen henkilöstöstä koostuva arviointiryhmä tarkasti ryhmä- / positiokohtaisesti tuotteille asetettujen ehdottomien vaatimusten täyttymisen ja ratkaisi, onko tarjottu tuote ominaisuuksiltaan soveltuva siihen tarkoitukseen, mihin tuotetta on tarkoitettu käytettävän.

Mikäli tuotteen jokin ehdottomista vaatimuksista ei täyttynyt, tuotetta ei otettu laadun arviointiin. Tuotteet joko hyväksyttiin tai hylättiin. Laadun arviointiin pääsivät kaikki ne tuotteet, joiden kaikki ehdottomat vaatimukset täyttyivät.

Arviointiryhmä ei käsitellyt tarjottujen tuotteiden hintatietoja.

Laaturaati käytti laadun arvioinnissa arviointilomaketta, johon tuote yhdessä sen pakollisten lisävarusteiden ja varaosien kanssa pisteytettiin asteikolla 1-4. Laaturaadin jokaisen jäsenen antamista pisteistä laskettiin kunkin tuotteen osalta keskiarvo. Mikäli tuotteen arvo jäi < 2.5, katsottiin se laadultaan riittämättömäksi ja hylkäyspäätökseen liitettiin sanalliset perustelut. Mikäli arviointi oli tasan 2.5 tai sitä enemmän, tuote otettiin mukaan hintavertailuun.

Kaikki laaturaadissa mukana olleet tuotteet saivat arvoksi yli 2.5. Kaikki tarjotut tuotteet hyväksyttiin. Tarkemmat tiedot ilmenevät liitteestä 1 Hyväksytyt tuotteet.

Tuotteiden lopullisen valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016, §115) mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että halvin hinta katsottiin riittäväksi valintaperusteeksi ehdottomien vaatimusten täyttymisen jälkeen ja kokonaispisteiden ollessa tasan 2.5 tai enemmän.

Ryhmä- / positiokohtaisesti voitiin valita useampi tuote, mikäli tuotteet täyttivät position vaatimukset, mutta erosivat ominaisuuksiltaan toisistaan jollain tavoin tai mikäli kyseessä oli sellainen tuote, jonka tuli olla yhteensopiva jonkin muun tuotteen kanssa.

Lopulliset valinnat tehtiin hinnan perusteella valintatyöryhmässä. Valintatyöryhmä koostui apuvälinepalvelujen ja hankintapalvelujen edustajista. Vertailuhinta muodostui varsinaisesta tuotteesta sekä sen pakollisista lisävarusteista ja varaosista.

Sopimuskauden aikana tilaukset tullaan tekemään pääsääntöisesti ensisijaiselta toimittajalta. Mikäli ensisijainen toimittaja ei pysty tuotetta toimittamaan, tilaukset tehdään toissijaiselta toimittajalta (mikäli positioon on valittu useampi toimittaja) tai muilta toimittajilta. Ensisijaisuusjärjestyksestä voidaan poiketa myös mm. tilanteissa, joissa tilaavalla yksiköllä on sellaisia erityistarpeita, että ensisijaiseksi valittu tuote ei sovellu.

Tilaaja varasi oikeuden olla valitsematta positioon mitään tarjotuista tuotteista, mikäli valintatyöryhmän jäsenten mielestä tarjottu tuote ei sovellu tilaajan toimintaan. Tällöin em. position osalta valinta jätetään tekemättä.

Sopimuskausi

Sopimuskausi on kaksi (2) vuotta ja se alkaa, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimukseen sisältyy mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden optiokauteen.

Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikista sopimustuotteista tai vain osasta sopimustuotteita. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön kaikkien sopimustoimittajien tai vain osan kanssa.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita tilataan tarpeen mukaan.

Toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 10.12.2019, §314.

Lisätietojen antaja

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

eevaliisa.rintala@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja