Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Myynti, hitas-asunto, Länsisatama

HEL 2019-011404
Asialla on uudempia käsittelyjä
24. / 635 §

Oikaisuvaatimus teknisen johtajan Hitas-asunnon myyntiä koskevasta päätöksestä 1.11.2019 (189 §), Harmajankatu 3

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä ********** tekemän oikaisuvaatimuksen, joka koskee teknisen johtajan Hitas-asunnon myyntiä koskevaa päätöstä.

Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty sellaisia laillisuus- tai tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta teknisen johtajan päätöstä olisi syytä muuttaa.

Päätös, jota oikaisuvaatimus koskee

Tekninen johtaja päätti 01.11.2019 (189 §) myydä As Oy Helsingin Harmajankatu – nimisen Hitas-yhtiön osakkeet nro 4537-4933, jotka oikeuttavat hallitsemaan 66 m2:n suuruista huoneistoa nro A 13.

Osakkeet myytiin tarjouskilpailun ja sitä seuranneen arvonnan kautta. Tarjouksista 8 hylättiin tarjousohjeissa vaadittujen tietojen puuttumisen vuoksi ja 27 tarjousta sen vuoksi, että ne olivat ostotarjouksensa jo jättäneiden henkilöiden arpaonnen parantamistarkoituksessa eri omistusosuuksilla tekemiä lisätarjouksia.

Oikaisuvaatimus ja sen perusteet

Oikaisuvaatimuksessaan hakijat vaativat päätöksen oikaisua siten, että suoritettu arvonta mitätöidään, koska myynti-ilmoituksen ehdoissa ei rajattu annettavien tarjousten lukumäärää yksittäisten tarjoajien osalta.

Oikeudellinen arviointi

Asiassa ei ole todettu olevan edellytyksiä päätöksen muuttamiseen laillisuusperusteella. Teknisen johtajan päätös ei ole syntynyt virheellisessä järjestyksessä, viranomainen ei ole ylittänyt toimivaltaansa eikä päätös ole muutoinkaan lainvastainen. Viranhaltija on ollut toimivaltainen ja tehnyt päätöksen harkintavaltansa rajoissa.

Oikaisuvaatimuksessa ei myöskään ole esitetty sellaista lisäselvitystä, jonka johdosta teknisen johtajan päätöstä olisi syytä tarkoituksenmukaisuusperusteella oikaista.

Päätöksenteossa viranomaisella on paitsi oikeus myös velvollisuus käyttää harkintaa. Harkintavalta on tarpeen erilaisten tilanteiden, asiakkaiden ja tarpeiden huomioimiseksi. Harkintavaltaa rajoittavat ja ohjaavat hallinnon yleiset oikeusperiaatteet. Yksi niistä on yhdenvertaisuusperiaate, joka velvoittaa tasapuoliseen kohteluun, johdonmukaisuuteen ja syrjimättömyyteen.

Arvontamenettelyn luonne huomioon ottaen ei ole tarkoituksenmukaista, että yhteisomistajat parantaisivat omaa asemaansa osallistumalla arvontaan useilla samansisältöisillä ostotarjouksilla, joissa ainoastaan omistusosuuksien määrä vaihtelee.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Marjaana Santala, lakimies , puhelin: 09 310 34108

marjaana.santala@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.