Hankinta, kaupintapalveluvarasto- ja hyllytyspalvelut, Rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2019-012538
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 23

Kaupintapalveluvarasto- sekä hyllytyspalvelut Staran osastojen käyttöön, hankintapäätös

Toimitusjohtaja

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitos Staran toimitusjohtaja päätti valita edullisimman tarjouksen jättäneen Würth Oy:n palveluntuottajaksi Staran kaupintapalveluvarasto- sekä hyllytyspalveluihin ja oikeuttaa rakennustekniikan yksikönjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen Würth Oy:n kanssa.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja tilaaja sekä hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimuksen suunniteltu alkamispäivä on 1.4.2020 ja sopimus on voimassa toistaiseksi. Hankinnan ennakoitu arvo on n. 750 000 euroa (alv 0%).

Pöytäkirjanote muutoksenhakuohjeineen tiedoksiantona päätöksestä asianosaisille.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena ovat Staran osastojen kaupintapalveluvarasto- sekä hyllytyspalvelut. Palvelu koostuu Staran eri osastojen ammattihenkilöstön päivittäisessä toiminnassaan tarvitsemista tuotteista kaupintapalveluvarasto- ja hyllytystoimituksina sekä erillistilauksina.

Hankintamenettelynä on ollut hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat toimittajat voivat tehdä tarjouksen. Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus on julkaistu Tarjouspalvelussa 16.12.2019 tunnuksella HEL 2019- 012538.

Määräaikaan 22.1.2020 klo 12.00 mennessä saapui kaksi (2) tarjousta. Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja.

Tarjouksen jättäneet yritykset olivat:

  • Würth Oy  
  • ETRA Oy

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että kokonaistaloudellisesti edullisin tarjous oli hankintayksikön kannalta hinnaltaan halvin. Alhaisin vertailuhinta on ollut Würth Oy:llä 43 060,22 euroa (alv 0%). Vertailutaulukko on tämän päätöksen liitteenä. Vertailuhinta on saatu laskemalla yhteen tarjouksessa ilmoitetut yksikköhinnat. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo on n. 750 000 euroa (alv 0 %). Hankinnan ennakoitu arvo toistaiseksi voimassa olevalle sopimukselle on laskettu kertomalla palvelun ennakoitu kuukausiarvo luvulla 48. Hankinnan toteutuneet tilausmäärät voivat vaihdella kausittaisesta tarpeesta johtuen tai mikäli kaupintapalveluvarastoja tai hyllytyspalvelupisteitä vähennetään tai lisätään sopimuskaudella.

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Laadulliset vaatimukset on esitetty tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Soveltuvuutta koskevina vaatimuksina esitettiin muun muassa tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia vähimmäisvaatimuksia. Tarjoajien soveltuvuutta koskeneet vaatimukset tarkastettiin alustavasti tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut velvoitteet ja muut tarjouspyynnössä edellytetyt vaatimukset. Hankintayksikkö on tarkistanut tiedot Vastuu Group –palvelusta (entinen Tilaajavastuu.fi), asiakastieto.fi palvelusta sekä palveluntuottajaksi valitulta. Lisäksi hankintayksikkö on tarkistanut hankintalain 80 §:n pakollisia poissulkemisperusteita koskien rikosrekisteriotteet.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Lisätietojen antaja

Kari Haapaniemi, yksikönjohtaja, puhelin: +358931039630

kari.haapaniemi@hel.fi

Heidi-Mari Segerholm, teknisen tuen päällikkö, puhelin: +358931070061

heidi-mari.segerholm@hel.fi

Päättäjä

Timo Martiskainen
toimitusjohtaja

Liitteet (pdf)

1. EUHankintailmoitus Kaupintapalveluvarasto- sekä hyllytyspalvelut
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.