Hankinta, suomenkielinen kotihoito, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-000253
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 52
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Suomenkielisen kotihoidon (kotipalvelu ja kotisairaanhoito) asiakaspalveluostojen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hankkia käydyn tarjouskilpailun perusteella suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostot seuraavilta palveluntuottajilta:

1) osa-alue 1: Lännen palvelualue

Koti-Medi Oy

2) osa-alue 2: Idän palvelualue

Piika ja Sisar Oy

3) osa-alue 3: Etelän palvelualue

Med Group Oy

4) osa-alue 4: Pohjoisen palvelualue

Kenest Hoiva

Lisäksi sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti valita käydyn tarjouskilpailun perusteella suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen varalla oleviksi palveluntuottajiksi seuraavat palveluntuottajat:

1) osa-alue 1: Lännen palvelualue

Piika ja Sisar Oy

2) osa-alue 2: Idän palvelualue

Koti-Medi Oy

3) osa-alue 3: Etelän palvelualue

Koti-Medi Oy

4) osa-alue 4: Pohjoisen palvelualue

Med Group Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo (alv 0%) perussopimuskaudella on 11 000 000 euroa.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset mm toimiluvista ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveystoimiala päätti hyväksyä hankinnan HEL 2020-000253 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään §134 (1.9.2020) ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset ja päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Suomenkielisen kotihoidon asiakaspalveluostojen hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 12.9.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 25.9.2020 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 1.10.2020. Kysymyksiä esitettiin 31 kappaletta.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa hankinnan osa-alueita oli neljä (4):

1. Lännen palvelualue

2. Idän palvelualue

3. Etelän palvelualue

4. Pohjoisen palvelualue

Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen. Palveluntuottaja saattoi tulla valituksi yhden alueen varsinaiseksi palveluntuottajaksi ja kahden alueen varatuottajaksi.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 15.10.2020 klo 00.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Osa-alue 1:

Betesda-säätiö sr

Debora Oy

Hoiva Mehiläinen Oy

Kenest Hoiva

Koti-Medi Oy

Lauran kotihoito Oy

Med Group Oy

Piika ja Sisar Oy

ProHoiva Oy

Sam’s Care Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Stella Kotihoito Oy

Osa-alue 2:

Betesda-säätiö sr

Debora Oy

Hoiva Mehiläinen Oy

Kenest Hoiva

Koti-Medi Oy

Lauran kotihoito Oy

Med Group Oy

Piika ja Sisar Oy

ProHoiva Oy

Sam’s Care Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Stella Kotihoito Oy

Osa-alue 3:

Betesda-säätiö sr

Debora Oy

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy

Hoiva Mehiläinen Oy

Kenest Hoiva

Koti-Medi Oy

Lauran kotihoito Oy

Med Group Oy

Piika ja Sisar Oy

ProHoiva Oy

Sam’s Care Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Stella Kotihoito Oy

Osa-alue 4:

Betesda-säätiö sr

Debora Oy

Hoiva Mehiläinen Oy

Kenest Hoiva

Koti-Medi Oy

Lauran kotihoito Oy

Med Group Oy

Piika ja Sisar Oy

ProHoiva Oy

Sam’s Care Oy

Stella Kotipalvelut Oy

Stella Kotihoito Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.

Tarjousten täsmennyspyynnöt

Yhdelle (1) tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Tarjoaja vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 80 % ja laadun painoarvo oli 20 %. Hinnan vertailupisteet laskettiin kotipalvelun painotetun tuntihinnan ja kotisairaanhoidon painotetun tuntihinnan yhteishinnasta.

Laadun vertailupisteet laskettiin mobiilin pikapalautejärjestelmän ja omaisyhteydenpitoon soveltuvan sähköisen viestivihkon yhteispisteistä.

Kuhunkin osa-alueeseen valittiin yksi (1) palveluntuottaja varsinaiseksi palveluntuottajaksi puitejärjestelyyn ja yksi (1) palveluntuottaja varalle. Valinta tehtiin järjestyksessä: lännen palvelualue, idän palvelualue, etelän palvelualue, pohjoisen palvelualue. Valintajärjestys määräytyi palvelualueiden ennakolta arvioitujen asiakasmäärien mukaisesti niin, että valinta tehtiin ensimmäisenä arvioidun asiakasmäärän perusteella suurimmalle palvelualueelle, toisena toiseksi suurimmalle, kolmantena kolmanneksi suurimmalle ja neljäntenä neljänneksi suurimmalle palvelualueelle.

Sopimus

Puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään kahden (2) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahden (2) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen. Optiokauden käyttöönotosta päättää tilaaja.

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.2.2021.

Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Lisätietojen antaja

Soili Partanen, palvelualueen johtaja, puhelin: 09 310 42660

soili.partanen@hel.fi

Sanna Numminen, kotihoitopäällikkö, puhelin: 09 310 56263

sanna.numminen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Päättäjä

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja