Vahingonkorvaus, autovaurio, 17.2.2020, Kallio

HEL 2020-002291
Asialla on uudempia käsittelyjä
11. / 18 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.4.2020 § 68 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 2.4.2020 (68 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 2.4.2020 (68 §) päätöksellään hylännyt 17.2.2020 kello 5.15 Hakaniemessä, Ympyrätalon ja Tokoinrannan välisen suojatien kohdalla, osoitteessa Eläintarhantie 1, tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 17.2.2020 kello 5.15 Hakaniemessä, Ympyrätalon ja Tokoinrannan välisen suojatien kohdalla, osoitteessa Eläintarhantie 1, tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Perustelut

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen sekä yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Asfaltin purkauma katualueella ei yksistään osoita kaupungin korvausvastuuta. Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää, että kadun kunnossapito on ollut virheellistä tai huolimatonta tai että kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä.

Kaupunki on saanut kadun kunnossapidosta vastaavalta uuden selvityksen hakijan oikaisuvaatimuksen johdosta. Selvityksen mukaan kyseessä on ollut pieni päällystevaurio, joka pahentunut vuoden 2019 lopussa ja vauriota on jouduttu paikkaamaan talven aikana useita kertoja väliaikaisella paikkausmassalla, sillä kuumavalupaikkausta ei ole voitu suorittaa sateisen talven vuoksi. Etenkin runsaiden vesisateiden jälkeen on syntynyt paikkaustarvetta ja paikkaustoimenpiteitä on tehty 15.11.2019, 16.1.2020 ja 17.2.2020. Kunnossapito on todentanut päällystevaurion korjauksen ottamallaan valokuvalla katuosuudesta paikkauksen suorittamisen jälkeen 16.1.2020. Katualueella on lisäksi tehty kunnossapidollisia tarkastuskierroksia, jotka ovat kohdistuneet päällystevauriokohtaan. Asfaltin kuumavalupaikkaus on suoritettu kesän 2020 aikana.

Myös kunnossapidosta vastaavan aikaisemmassa selvityksessä on todettu, että sateinen talvi aiheuttaa sen, että asfalttipaikkaukset purkaantuvat.

Ilmatieteen laitoksen, Helsingin Kaisaniemen mittausaseman, säähavaintojen mukaan tammikuun sademäärä on ollut 53 mm ja helmikuun 65.7 mm 17.2.2020 mennessä.

Ilmatieteen laitoksen ilmastopalvelulta saatujen tietojen mukaan vesisade on alkanut tapahtumaa edeltävänä päivänä, 16.2.2020, noin kello 5 ja sade on jatkunut lähes tauotta seuraavan vuorokauteen, 17.2.2020, noin kello 9 asti. 16.2.2020 on satanut 33.9 mm ja 17.2.2020 noin kello 5 mennessä 0.6 mm. Näin ollen vahinkotapahtumaa edeltävien 24 tunnin aikana on satanut yhteensä 34.5 mm. Sademäärä on ollut poikkeuksellisen tai ennätyksellisen suuri, sillä yhden vuorokauden aikana on satanut 90% keskimääräisen talvikuukauden sademäärästä.

Sade on ollut tasaista tunnista toiseen eikä sateen intensiteetti eli voimakkuus ole vaihdellut kovin paljon. Suurin tuntisade on osunut 16.2.2020 (3.1 mm), mutta useampi tunti on yltänyt yli 2 mm eikä sade ole tauonnut käytännössä lainkaan 24 h aikana. Suurin intensiteetti on osunut sateen loppuun, 17.2. aamuun (5 mm/h) eli tuolloin on tullut sateen viimeinen voimakas ryöpsäys, mutta se on kestänyt vain hetken, koska sademäärä tuolta samalta tunnilta on ollut vajaat 3 mm.

Ilman lämpötila on vaihdellut 16.2. - 17.2.2020 välisenä aikana 2.9 °C ja 5.8 °C välillä.

Katualuetta kunnossapidetään II hoitoluokan mukaisesti.

Edellä esitettyjen selvitysten perusteella voidaan todeta, että talvi on ollut sateinen ja vahinkotapahtumaa edeltävänä vuorokautena on satanut poikkeuksellisen runsaasti. Asfalttipaikkaus on näin ollen purkaantunut ajankohtana, jolloin katu reikiintyy sääolosuhteiden vuoksi hyvin nopeasti, jopa muutamassa tunnissa. Asfaltin purkauman syntyminen tiettyyn paikkaan ei ole yleensä ennakoitavissa, eikä niiden ennaltaehkäisy ole mahdollista. Ennakoitavaa on, että asfaltin purkautumia syntyy lätäkköihin, mutta lätäköitä syntyy ajoradoilla niin runsaasti samaan aikaan, ettei ajoväyliä voida pitää reaaliaikaisesti täysin moitteettomassa kunnossa. Kunnossapitotoimenpiteiden pääpaino kohdistetaan lisäksi palvelemaan liikenteellisesti vilkkainta aikaa eli työssäkäyntiaikaa, ja päiväsaikaan vaaditaan korkeampaa tasoa kuin iltamyöhään tai etenkin aamuyöstä.

Kunnossapito on havainnut asfalttipaikkauksen purkautumisen katujen tarkastuskierroksen yhteydessä 17.2.2020, ja ryhtynyt välittömiin toimenpiteisiin purkaumakohdan korjaamiseksi. Kaupungilla ei ole ollut tietoa asfalttipaikkauksen uudelleen purkautumisesta ennen vahinkotapahtumaa 17.2.2020, joten kaupungilla ei ole ollut mahdollisuutta ryhtyä korjaustoimenpiteisiin aiemmin. Kaupungille ei ole myöskään saapunut ilmoituksia tai vahingonkorvausvaatimuksia liittyen katualueella esiintyneeseen asfaltin purkaumaan.

Oikaisuvaatimuksen mukaan katu olisi kuntonsa puolesta edellyttänyt kelirikosta varoittavaa liikennemerkkiä.

Tieliikenneasetuksen mukaan varoitusmerkkiä käytetään osoittamaan tiessä olevaa liikenteelle vaarallista kohtaa tai tieosuutta. Kaupunki on korjannut päällystevaurion 16.1.2020, ja paikkauskohta on purkautunut uudestaan sääolosuhteista johtuen kyseessä olevana ajankohtana eikä katuosuus ole ollut sitä ennen yleiseen kuntoonsa nähden poikkeuksellisessa kunnossa.

Lautakunta katsoo edellä esitetyin perustein, että kaupunki on osittanut hoitaneensa kunnossapidon asianmukaisesti eikä asfaltin purkautuminen ole johtunut kaupungin laiminlyönnistä kadun kunnossapidossa. Kyseisen kaltainen purkauma voi syntyä katuun sääolosuhteista johtuen jopa muutamassa tunnissa eikä purkauman syntyminen ole ollut kaupungin kannalta ennalta-arvattavissa. Kaupunki on osoittanut toimineensa huolellisesti kadun kunnossapidossa tarkkailemalla päällystevauriokohtaa sekä paikkaamalla vauriota tarvittaessa. Kaupunki on myös ryhtynyt korjaustoimenpiteisiin heti paikkauskohdan purkautumisen havaittuaan eli kohtuullisessa ajassa. Näin ollen kaupunki ei ole vastuussa vahingosta.

Kadun nopeusrajoitus on ollut 30 km tunnissa ja asfalttipaikan purkauma on sijainnut risteysalueella kaarteessa suojatien edessä ajoradan keskiosassa pitkittäissuuntaisesti. Hakijan aikaisemmin toimittaman valokuvan perusteella paikalla on ollut katuvalaistus.

Asfaltin purkauma ei ole ollut sillä tavoin vaikeasti havaittavissa, etteikö tavanomaista varovaisuutta noudattava kuljettaja olisi voinut sitä havaita.

Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi sekä kyettävä pysäyttämään tien näkyvällä osalla tai väistämään tiellä mahdollisesti olevaa estettä.

Asiassa ei ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, joka antaisi aihetta aikaisemman päätöksen muuttamiseen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §, 6:1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1-4 §, 14 §

Tieliikennelaki (267/1981) 3 §, 23 §, 32 §, 62 §

Tieliikenneasetus (5.3.1982/182) 12 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Virpi Leppänen, lakimies, puhelin: 09 310 33260

virpi.leppanen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 19.4.2020
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 19.4.2020, saate
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.