Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, STk-urakka, pyöräily- ja jalankulkutunneli ratapihan ali Kansalaistorilta Kaisaniemeen

HEL 2020-003625
§ 110

Sopimus Kaisantunnelin rakentamisajan edellyttämistä ankkureista ja kalliopulteista

Tekninen johtaja

Päätös

Tekninen johtaja päätti allekirjoittaa sopimuksen (liite) Helsingin kaupungin ja KOy Elielin liikerakennus (y-tunnus: 1725049-5) välillä.

Allekirjoitettava sopimus mahdollistaa Kaisantunnelin rakennustyöt. Liitteessä olevan sopimuksen allekirjoittamisella Helsingin kaupunki saa suostumuksen sopimuksessa esitettyjen töiden tekemiselle.

Päätöksen perustelut

Nykytilanne

Helsingin päärautatieasemalla Destia, Helsingin kaupungin lukuun, rakentaa parhaillaan ”Kaisantunneli” -nimistä kokonaisuutta, johon kuuluu jalankulun ja pyöräliikenteen tunneli sekä radan alle tuleva pyöräparkki.

Pyöräparkki ulottuu aivan tontin rajalle. Hotellikiinteistö on perustettu anturan alla olevalle kalliolle. Kalliota joudutaan louhimaan Pyöräparkkia varten noin tasolle -3.7 eli noin 2 - 6 metriä hotellirakennuksen anturan alapuolelle. Louhinta on pyöräparkin rakenteiden vuoksi tehtävä aivan tontin rajalle. Hotellirakennuksen anturan alla oleva kallio on lujitettava, jotta se ei sorru rakennuksen aiheuttaman kuorman vuoksi.

Toimenpiteet

Hotellirakennuksen alla oleva kallio on lujitettava kallioon porattavilla pulteilla, jotka ulottuvat kalliossa arviolta noin kolme metriä tontin puolelle. Kaikki pultit porataan hotellikiinteistön perustamistason alapuolelle, eivätkä ne siten rajoita rakennuksen nykyistä käyttöä. Kallion lujittaminen em. pulteilla hotellin anturan alla on välttämätön toimenpide, jotta hotellikiinteistölle ja radalle ei aiheudu louhinnasta rakenteellisia vaurioita. Perustusten kohdalla käytetään teräksisiä pultteja, muualla seinämällä käytetään lasikuituisia pultteja.

Työn aikainen tukiseinä tuetaan kallioankkureilla, jotka ulottuvat maassa / kalliossa vinoon alaspäin arviolta noin 5 -16 metriä tontin puolelle. Ankkureita porataan arviolta noin 7-10 kappaletta. Kaikki kallioankkurit porataan hotellikiinteistön anturan alapuolelle, eivätkä ne siten rajoita rakennuksen nykyistä käyttöä. Kallioankkureiden käyttö hotellikiinteistön anturan alla on välttämätön toimenpide, jotta hotellikiinteistölle ja radalle ei aiheudu louhinnasta rakenteellisia vaurioita.

Lisätietojen antaja

Jukka Repo, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39968

jukka.repo@hel.fi

Päättäjä

Kari Pudas
tekninen johtaja

Liitteet (pdf)

1. Toteutussopimus_4.5.2021
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Kaisantunneli-rasitekuva
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Louhintasuunnitelma länsiosa
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Louhintaleikkaukset
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Kallioseinämäleikkaukset
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Louhintadetaljit
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.