Asemakaavan muutos, Kluuvi, Elielinaukio ja Asema-aukio

HEL 2020-004243
Asialla on uudempia käsittelyjä
3. / 675 §

Elielin- ja Asema-aukion asemakaavamuutoksen suunnitteluperiaatteet

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • hyväksyä liitteen (nro 3) mukaiset 17.11.2020 päivitetyt Elielin- ja Asema-aukion suunnitteluperiaatteet asemakaavan muutoksen pohjaksi
  • antaa vuorovaikutusraportista ilmenevät vastineet esitettyihin mielipiteisiin ja kannanottoihin. Päätösasiakirjat ja vuorovaikutusraportti ovat luettavissa Kaupunkiympäristön toimialan asiakaspalvelussa, Työpajankatu 8 (puh. 09 310 22111), sekä internet-sivuilla: Päätöksenteko

Kaupunkiympäristölautakunta päätti

  • Suunnitteluperiaatteissa kohdan 1.3 otsikon seuraavista lauseista 2 - 5 korvataan seuraavasti:

    Vltava-rakennuksen eteläiset julkisivut on viimeinen muistuma alueen ratapihatoiminnasta ja sen diagonaalilinja tulee huomioida alueen rakentamisen suunnittelussa. Rakennuksen arvokkaita piirteitä ovat sen alkuperäiset säilyneet julkisivut etelässä ja lounaassa. Rakennus tulee ensisijaisesti säilyttää suunnitteluratkaisun niin mahdollistaessa, tai vaihtoehtoisesti sen arvokkaimmat osat tulee säilyttää osana tulevaa kokonaisuutta.
  • Suunnitteluperiaatteiden kohdan 4.4. ensimmäinen lause muutetaan kuulumaan seuraavasti:

    Postikatu muuttuu kävelypainotteiseksi kaduksi. Suunnittelun yhteydessä selvitetään kuitenkin vielä erikseen, kuinka liikenne Mannerheimintieltä Kaivokadulle ja Kaivokadulta Mannerheimintielle on mahdollista järjestää. Ennen lopullista päätöstä liikenneratkaisusta selvitetään eri vaihtoehtojen vaikutukset liikenteen sujuvuuteen ja keskustan saavutettavuuteen tinkimättä viihtyisän kaupunkitilan ja koko kaupungille tarpeellisen uuden toimitilarakentamisen tavoitteista.Rautatieaseman saattoliikenne tulee suunnitella maanalaisena osana uudisrakentamisen kokonaisuutta. Hotelli Vaakunan saattoliikenne tapahtuu jatkossakin Postikadulta.

Käsittely

Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Suunnitteluperiaatteissa kohdan 1.3 otsikon seuraavista lauseista 2 - 5 korvataan seuraavasti:

Vltava-rakennuksen eteläiset julkisivut on viimeinen muistuma alueen ratapihatoiminnasta ja sen diagonaalilinja tulee huomioida alueen rakentamisen suunnittelussa. Rakennuksen arvokkaita piirteitä ovat sen alkuperäiset säilyneet julkisivut etelässä ja lounaassa. Rakennus tulee ensisijaisesti säilyttää suunnitteluratkaisun niin mahdollistaessa, tai vaihtoehtoisesti sen arvokkaimmat osat tulee säilyttää osana tulevaa kokonaisuutta.

Kannattaja: Noora Laak

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen.

Vastaehdotus:
Risto Rautava: Suunnitteluperiaatteiden kohdan 4.4. ensimmäinen lause muutetaan kuulumaan seuraavasti:

Postikatu muuttuu kävelypainotteiseksi kaduksi. Suunnittelun yhteydessä selvitetään kuitenkin vielä erikseen, kuinka liikenne Mannerheimintieltä Kaivokadulle ja Kaivokadulta Mannerheimintielle on mahdollista järjestää. Ennen lopullista päätöstä liikenneratkaisusta selvitetään eri vaihtoehtojen vaikutukset liikenteen sujuvuuteen ja keskustan saavutettavuuteen tinkimättä viihtyisän kaupunkitilan ja koko kaupungille tarpeellisen uuden toimitilarakentamisen tavoitteista. Rautatieaseman saattoliikenne tulee suunnitella maanalaisena osana uudisrakentamisen kokonaisuutta. Hotelli Vaakunan saattoliikenne tapahtuu jatkossakin Postikadulta.

Kannattaja: Anni Sinnemäki

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Risto Rautavan vastaehdotuksen.

Vastaehdotus:
Noora Laak: Korvataan suunnitteluperiaatteiden kohdan 1.3 viimeinen virke:

“Uudisrakentamisen räystäslinja ei saa ylittää korkeustasoa +44 (Postitalon räystäslinja).”

Virkkeellä:

“Uudisrakentamisen räystäslinja ei saa ylittää korkeustasoa +33 (aukion pohjoispuoleisen hotellin ylin korkotaso).”

Kannattaja: Mia Haglund

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Korvataan suunnitteluperiaatteiden kohdan 1.3 viimeinen virke: “Uudisrakentamisen räystäslinja ei saa ylittää korkeustasoa +44 (Postitalon räystäslinja).” Virkkeellä: “Uudisrakentamisen räystäslinja ei saa ylittää korkeustasoa +33 (aukion pohjoispuoleisen hotellin ylin korkotaso).”

Jaa-äänet: 9
Sirpa Asko-Seljavaara, Nuutti Hyttinen, Atte Kaleva, Amanda Pasanen, Tuomas Rantanen, Risto Rautava, Laura Rissanen, Anni Sinnemäki, Mikko Särelä

Ei-äänet: 4
Mia Haglund, Eveliina Heinäluoma, Noora Laak, Jape Lovén

Esittelijän ehdotus jäi voimaan äänin 9-4

Katso äänestystulos taulukkona

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Lisätietojen antaja

Perttu Pulkka, johtava arkkitehti, puhelin: 09 310 37465

perttu.pulkka@hel.fi

Pekka Nikulainen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 37122

pekka.nikulainen@hel.fi

Anu Lamminpää, maisema-arkkitehti, puhelin: 09 310 37258

anu.lamminpaa@hel.fi

Mikko Juvonen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37252

mikko.juvonen@hel.fi