Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, henkilösuojaimet COVID-19 pandemian aikana, koronavirustilanne, AVECOR OY

HEL 2020-005314
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 14
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Henkilösuojaimien suorahankinta Avecor Oy:ltä

Palvelualueen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen lännen palvelualueen johtaja päätti hankkia Avecor Oy:ltä suorahankintana hankintalain 40 §:n 2 mom. 4 kohdan mukaisesti henkilösuojaimia.

Hankinnan arvo on 17 500,00 euroa (alv 0 %). Hintaan lisätään voimassa oleva alv.

Päätöksen perustelut

Koronaviruksen aiheuttama COVID-19 –pandemia edellyttää sosiaali- ja terveystoimialan henkilökunnan normaalia suurempaa suojautumista potilas- ja asiakaskontakteissa. Lisäksi potilaiden käyttöön tarvitaan erityisesti hengityssuojaimia.

Normaalitilantilanteessa sosiaali- ja terveystoimiala hankkii henkilösuojaamiseen liittyvät tuotteet Hus Logistiikasta. HUS Logistiikka ei ole COVID-19-pandemian aikana ja edetessä pystynyt toimittamaan riittävää määrää suojaimia Helsingin kaupungin tarpeisiin. Tästä johtuen tuotteita hankitaan suoraan toimittajilta. Suorahankintana hankittavat tuotteet täydentävät HUS Logistiikan kautta tulevien tuotteiden valikoimaa ja määrää.

Hankintalain (1397/2016) 40 §:n 2 mom. 4 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, kun sopimuksen tekeminen on ehdottoman välttämätöntä, eikä säädettyjä määräaikoja voida noudattaa hankintayksiköstä riippumattomasta, ennalta arvaamattomasta syystä aiheutuneen äärimmäisen kiireen vuoksi.

Suojavälineiden saatavuuden turvaamiseksi niitä on perusteltua hankkia tässä tilanteessa suorahankintana. Kyseessä on hankintayksiköstä riippumaton, ennalta arvaamaton äärimmäinen kiiretilanne, joka liittyy COVID-19-pandemiaan.

Tarjoukset ja tilaukset

Suorahankintana hankitaan tuotteet saatujen tarjousten perusteella siten, että hankittavat tuotteet ja määrät hyväksytetään toimialalla.

Hankinnoista on tehty toimittajille kirjallinen tilaus.

Hankinnasta ei tehdä toimittajan kanssa sopimusta, vaan jokainen tilaus on kertaluonteinen ja perustuu saatuun tarjoukseen ja tarjouksen perusteella tehtyyn tilaukseen.

Tähän päätökseen liittyvä tilaustunniste on B039046768.

Hankintavaltuudet

Palvelualueen johtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali- ja terveystoimialalla 4.2.2020 § 19.

Lisätietojen antaja

Eeva Rantala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 42539

eeva.rantala@hel.fi

Päättäjä

Maarit Rautio
palvelualueen johtaja