Hankinta, paperittomien hätämajoitus, sosiaali- ja terveystoimiala

HEL 2020-006063
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 189
Tämä toimielin tai virka on lakkautettu

Hätämajoituspalvelun hankinta

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti hankkia käydyn tarjouskilpailun perusteella hätämajoituspalvelua seuraavilta palveluntuottajilta:

1) Osa-alue 1: Päihteetön ryhmämuotoinen hätämajoitus

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy

2) Osa-alue 2: Päihdeongelmaisten ryhmämuotoinen hätämajoitus

ei tarjouksia

3) Osa-alue 3: Erillisissä asunnoissa tapahtuva hätämajoitus

Luona Oy

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo perussopimuskaudella on 700 000 euroa.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset mm toimiluvista ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan HEL 2020-006063 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään §132 (1.9.2020) ja päätti oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajan tekemään hankinnasta päätöksen, päättämään optiokauden käyttöönotosta, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Tarjouskilpailu

Hätämajoituspalvelun hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä, jonka perusteella palveluntuottajat valittiin. Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 5.9.2020 julkaistulla tarjouspyynnöllä. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 16.9.2020 klo 12.00 mennessä ja niihin vastattiin 22.9.2020. Kysymyksiä esitettiin 22 kpl.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa määriteltiin hankittavat palvelut sekä tarjoajille että palvelulle asetettavat vähimmäisvaatimukset. Tavanomaisten rahoituksellista ja taloudellista asemaa koskevien vaatimusten lisäksi tarjoajille asetettiin tarjouspyynnössä kuvatut tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Kilpailutuksessa hankinnan kohteita oli kolme (3):

1. Päihteetön ryhmämuotoinen hätämajoitus

2. Päihdeongelmaisten ryhmämuotoinen hätämajoitus

3. Erillisissä asunnoissa tapahtuva hätämajoitus

Tarjouksen pystyi jättämään yhteen tai useampaan tarjouksen kohteeseen ja valituksi saattoi tulla yhteen tai useampaan hankinnan kohteeseen.

Tarjoukset tuli jättää hankintayksikölle Tarjouspalvelu-portaalin kautta 7.10.2020 klo 12.00 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksensa jättivät:

Hankinnan kohde 1:

Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy

Luona Oy

Hankinnan kohde 2:

ei tarjouksia

Hankinnan kohde 3:

Luona Oy

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintatyöryhmä on tarkastanut saapuneiden tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden.

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Sen mukaan hankintayksikön on kohdeltava hankintamenettelyn osallistujia ja muita toimittajia tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toimittava avoimesti ja suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen. Edellä mainittuja hankintalain periaatteita tulee noudattaa hankinnan kaikissa eri vaiheissa. Palveluntuottajien valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voida muuttaa tarjousten vertailu- ja valintavaiheessa.

Tarjousten täsmennyspyynnöt

Yhdelle (1) tarjoajalle lähetettiin sähköpostitse tarjouksen täsmennyspyyntö. Tarjoaja vastasi täsmennyspyyntöön annetussa määräajassa ja annettu tarjous oli tarjouspyynnön mukainen.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Tarjousten vertailu tehtiin tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteella siten, että hinnan painoarvo oli 100 % ehdottomien laatuvaatimusten täyttyessä. Halvinta hintaa käytetään valintaperusteena, koska oleelliset laatuun vaikuttavat seikat on huomioitu kattavasti hankinnan kohteen määrittelyssä ja ehdottomilla laatuvaatimuksilla pystytään turvaamaan palvelun laatu. Osa-alueisiin 1 ja 3 valittiin kumpaankin yksi (1) palveluntuottaja. Vertailutaulukko on liitteenä 1. Osa-alueeseen 2 ei saatu yhtään tarjousta. Osa-alueen 2 palvelut hankitaan suorahankintana. Suorahankinnan edellytyksenä on, että alkuperäisiä tarjouspyynnön ehtoja ei olennaisesti muuteta (HankL 40 §:n 2 mom. 1 kohta).

Sopimus

Valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään yhden (1) vuoden sopimus. Hankintaan sisältyy mahdollisuus kahteen (2) yhden (1) vuoden pituiseen optiokauteen perussopimuskauden päättymisen jälkeen.

Tilaaja sitoutuu tarjouspyynnössä esitettyihin määriin osa-alueen 1 kohdalla. Muilta osin tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kuuden (6) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Lisätietojen antaja

Sari Karisto, etelän aikuissosiaalityön päällikkö, puhelin: 09 310 37579

sari.karisto@hel.fi

Mikko Tamminen, psykiatria- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655

mikko.tamminen@hel.fi

Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183

outi.ekebom@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja