Poikkeamispäätöshakemus, Mellunkylä tontti 47164/5, Sirrikuja 3, Kiinteistö Oy Sirrikuja 3

HEL 2020-006579
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 73

Mellunkylä, Sirrikuja 3, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 47. kaupunginosan (Mellunkylä) korttelin 47164 tonttia 5 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 8939 seuraavasti:

  • Asemakaavan käyttötarkoituksesta teollisuusrakennusten korttelialueella (TT) siten, että rakennuksen 2. kerroksessa sijaitsevat erilliset toimistotilat muutetaan majoitustiloiksi (yhteensä 1 021 k-m²)

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen määräaikaisena 9.9.2028 asti ja seuraavilla ehdoilla:

  • Majoitustilat on suojattava rakenteellisesti teollisen toiminnan sekä muiden asemakaavan mukaisten toimintojen sekä liikenteen aiheuttamalta melulta siten, etteivät elinkeinoelämän toimintaedellytykset teollisuusalueella heikkene.
  • Majoitustiloja saa sijoittaa vain rakennuksen toiseen kerrokseen hakemuksessa esitetyllä tavalla. Majoitustilojen yhteistilat oleskeluun ja vaatehuoltoon tulee sijoittaa myös toiseen kerrokseen. Majoitustiloja palvelevat ulkoiluväline- ja irtaimistovarastot saa sijoittaa rakennuksen kellarikerrokseen.
  • Autopaikkoja tulee toteuttaa kaupunkisuunnittelulautakunnan 28.2.2017 (116 §) hyväksymän laskentaohjeen mukaisesti siten, että hotellitoiminnalle edellytetään autopaikkoja vähintään 1 ap/150 k-m².
  • Autopaikkojen ja polkupyörien säilytyksen sekä ulko-oleskelutilojen osalta noudatetaan hakemuksen liitteenä olevien alustavien suunnitelmien periaatteita.
  • Mikäli toiminnanharjoittajan majoituspaikkojen määrä ylittää 50 paikkaa suunniteltavan lisäyksen johdosta, on kaikki majoituskäytössä olevat tilat varustettava automaattisella paloilmoittimella palovaroittimien sijaan.

Maksu

1 000 euroa

Hakija

Kiinteistö Oy Sirrikuja 3

Rakennuspaikka

47. kaupunginosan (Mellunkylä) korttelin 47164 tontti 5

Hakemus

Hakija hakee lupaa majoitushuoneistojen (1 021 k-m²) rakentamiseen poiketen voimassa olevasta asemakaavasta nro 8939 siten, että poiketaan asemakaavan (TT) mukaisesta käyttötarkoituksesta rakennuksen 2.krs:ssa sijaitsevan erillisten toimistotilojen 13 ja 14 muuttamiseksi lyhytaikaiseen vuokraamiseen käytettäviksi majoitushuoneistoiksi.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että nykyiset toimistotilat ovat tyhjiä ja tarvetta tilapäiseen majoitukseen on alueen yrityksillä sekä mm. ympäristön asuinrakennusten putkiremonttien väistötiloina. Toimistotilana ei kyseistä tilaa ole saatu käyttöön. Majoitustilat suojataan rakenteellisesti teollisen toiminnan, liikenteen ja muiden asemakaavan mukaisten toimintojen aiheuttamalta melulta siten, etteivät elinkeinoelämän toimintaedellytykset teollisuusalueella heikkene. Rakennuksessa on muutettu majoituskäyttöön vuosina 2016 ja 2019 toimistotilaa yhteensä 900 m².

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 3.4.1985 vahvistettu asemakaava nro 8939. Asemakaavan mukaan tontti on teollisuusrakennusten korttelialuetta (TT). Tontin rakennetusta kerrosalasta saa käyttää toimisto- ja vastaaviin tiloihin sekä tehtaanmyymälöihin enintään 40 %. Korttelialueen rakennusoikeus on osoitettu tehokkuusluvulla e=1.0. Tontin 47164/5 rakennusoikeus on 4 550 k-m². Autopaikkoja tulee teollisuus- ja varastotiloja varten osoittaa vähintään 1 ap / 200 k-m² ja toimisto- ja myymälätiloja varten vähintään 1ap/100 k-m². 10 % autopaikoista tulee osoittaa vieraspysäköintiin.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu toimitila-alueeksi. Aluetta kehitetään ensisijaisesti toimitilojen, tuotannon, varastoinnin, satamatoimintojen, julkisten palvelujen ja opetustoiminnan sekä virkistyksen käyttöön.

Nykytilanteessa tontilla on kaksikerroksinen vuonna 1989 valmistunut pienteollisuusrakennus. Rakennuksessa on muutettu majoituskäyttöön vuosina 2016 ja 2019 toimistotilaa yhteensä 900 k-m².

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoitus -palvelun kirjeellä (5.6.2020). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 2 kpl. Helsingin yrittäjät - Itä-Helsinki ry suhtautuu myönteisesti hakemukseen. Yrittäjät toteavat, että muutokset ovat vähäisiä ja ne tulisi hyväksyä esitetysti. Kyseisen kiinteistön osalta käyttötarkoituksena kuitenkin jatkossakin pysyy yritystoiminta ja vain huoneiston/kiinteistön käyttötarkoitus muuttuu vähäisesti. Yrittäjät esittävät ja toivovat, että kyseistä aluetta kyettäisiin kehittämään jatkossa erityisesti huomioiden alueen muuttuvat ja kehittyvät tarpeet. Tähän nyt haettu muutos pyrkii muistuttajan mukaan vastaamaan.

Naapurin muistutuksessa saadut huomautukset poikkeamishakemuksesta kohdistuivat seuraavasti:

  • Hakijan tulee esittää hotellitoiminalle riittävää pysäköintipaikkamäärää, sekä toteuttaa näille pysäköintipaikoille selkeät omat tunnisteet ja opasteet hotellin käyttäjiä varten
  • hotellitoiminnasta johtuva aluetta ennestään tuntemattomien liikenteen käyttäjien lisääntyvä määrä tulee liikennesuunnittelussa riittävästi huomioida ja lisääntyvä liikenne ohjeistaa oikeaan pysäköintiin
  • hakijan tulee ottaa huomioon lisääntyvän hotelliasiakkaiden ja -toiminnan takia myös lisääntyvä jätteiden määrä ja riittävästi opastaa jätteiden oikeaan sijoittamiseen.

Hakemuksesta on saapunut lausunto pelastuslaitokselta.

Pelastuslaitos toteaa lausunnossaan (15.6.2020), että varsinaisiin paloteknisiin asioihin pelastuslaitos ottaa yleensä tarkemmin kantaa rakennuslupavaiheessa. Pelastuslaitos kuitenkin huomauttaa, että mikäli toiminnanharjoittajan majoituspaikkojen määrä ylittää 50 paikkaa nyt suunniteltavan lisäyksen johdosta, on kaikki majoituskäytössä olevat tilat varustettava automaattisella paloilmoittimella (hätäkeskusyhteydellinen paloilmoitin) palovaroittimien sijaan.

Hakijalle on toimitettu saapuneet muistutukset ja lausunnot (sähköposti 30.6.2020). Hakija ilmoittaa vastineessaan, että naapurin huomautus pysäköinnin paremmasta ohjeistuksesta on aiheellinen. Hakija on yrittänyt etukäteisohjeistuksella kertoa asukkaille sallituista pysäköintipaikoista. Hakijan suunnitelmissa on parantaa ohjeistusta sallittuihin pysäköintipaikoihin liikennemerkein ja opastetauluin. Kun uudet tilat muutetaan hotellikäyttöön, vapautuu pihalla entisestään pysäköintitilaa, joihin on helppo opastaa asukkaita. Hakijan mielestä on entistä paremmin mahdollista hyödyntää vuoropysäköintiä, koska hotellivieraat tarvitsevat parkkipaikkoja iltaisin/öisin sekä viikonloppuisin. Muuten alueella on hakijan mukaan niukkuutta pysäköintipaikoista normityöaikana, joten tämä ongelma tulee entisestään helpottumaan vuoropysäköinnin ansiosta.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska se edistää olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukaista käyttöä sekä edistää elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä alueella. Aiemmin myönnetyn poikkeamispäätöksen vaikutuksia on seurattu eikä toiminnalla ole havaittu kielteisiä vaikutuksia ympäristöönsä. Olemassa olevan rakennuksen hyödyntäminen on tarkoituksenmukaista. Suunnitellulle palvelulle on kysyntää sekä yritysten että yksityishenkilöiden taholta.

Alue säilyy edelleen ensisijaisesti teollisuus- ja toimitila-alueena. Toiminnan ympäristöönsä aiheuttamien vaikutusten minimoimiseksi poikkeamiselle asetetaan ehdoksi se, että majoitustilat on suojattava rakenteellisesti teollisen toiminnan sekä muiden asemakaavan mukaisten toimintojen sekä liikenteen aiheuttamalta melulta. Tällä varmistetaan se, etteivät elinkeinoelämän toimintaedellytykset teollisuusalueella heikkene. Lisäksi poikkeamiselle asetetaan ehtoja toteutukseen ja pysäköintiin liittyen tontin tarkoituksenmukaisen käytön edistämiseksi.

Pelastuslaitokselta saapuneen lausunnon mukaisesti poikkeamiselle asetetaan ehdoksi se, että mikäli toiminnanharjoittajan majoituspaikkojen määrä ylittää 50 paikkaa suunniteltavan lisäyksen johdosta, on kaikki majoituskäytössä olevat tilat varustettava automaattisella paloilmoittimella palovaroittimien sijaan.

Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö sekä elinkeinoelämän toimintaedellytysten edistäminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §

Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §

Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a

Rakennusvalvontataksa 2020, 8 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Lisätietojen antaja

Juuso Ala-Outinen, suunnittelija, puhelin: 09 310 20769

juuso.alaoutinen@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja

Liitteet (pdf)

1. Alustavat suunnitelmat ja asemapiirustus
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.